duiventil

pechke123
Topic Starter

duiventil

#1 , 25 sep 2013 18:38

Een zeer complexe materie :
Mijn moeder woont 'feitelijk' samen met haar vriend. Al meer dan 30 jaar. Haar vriend heeft zijn domicilie bij haar. Het appartement waarin ze wonen, is haar eigendom. In de tuin heeft haar vriend een duiventil staan (ook al meer dan 20 jaar).

Mijn moeder heeft hem beleefd gevraagd (al meerdere malen) om zijn duiventil af te breken, zodat zij in de plaats een tuinhuisje kan zetten voor haar tuinstoelen en grasmaaier.

Hij doet al maanden dat zijn neus bloedt. Vandaag heeft ze hem opnieuw de vraag gesteld. Zijn antwoord luidt als volgt : stuur mij een aangetekend schrijven dat ik mijn duiventil moet afbreken en dat ik mee moet verhuizen. Dan kan ik onmiddellijk ergens anders terecht. Dit is mijn hobby en dat neem je mij niet af.

Hoe kan zij dit nu oplossen? Hij zal nooit uit zichzelf zijn duiventil afbreken. Hij heeft er zelf al mee gedreigd, dat zij de factuur dient te betalen voor de afbraak.

Ik heb ook nog andere vragen. Hij heeft voor zijn duiven een familiale verzekering. Maar moest er iets voor vallen in dat duiventil (brand, ....). Is mijn moeder dan wettelijk aansprakelijk, aangezien zij eigenaar is van het appartement en van de helft van de tuin.

Wie is nu wettelijk de eigenaar van dat duivenhok, mijn moeder (omdat het op haar eigendom staat) of van hem (omdat het zijn duiven zijn en ook zijn hobby). Hij heeft indertijd dat hok zelf in mekaar getimmerd. Er is dus geen enkel factuur van aankoop 'duiventil'.

Is mijn moeder aansprakelijk voor al de gevaren die dat duivenhok meebrengen?

Moet zij naar een vrederechter om dat duivenhok te laten afbreken door hem?

Hij is bijna 80 jaar en mijn moeder is er 65. Ze kan zelf het tuinhuis niet afbreken (fysisch te zwaar, maar ik en mijn partner kunnen haar wel helpen hiermee.

Waarop moet zij nog letten (je weet wel : addertjes onder het gras) op gebied van aansprakelijkheid, etc....

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding