Inboedel vriendin op mijn naam krijgen ?

Valium
Topic Starter

Inboedel vriendin op mijn naam krijgen ?

#1 , 01 sep 2013 18:11

60 - en 67 jaar.
Reeds 30 jaar heb ik een vaste vriendin, maar woon niet samen
Op die 30 jaar zijnn er al heel wat waardevolle meubelen aangekocht op de naam en adres van vriendin, maar door mij betaald en sommige antieke kasten zijn mijn eigendom.
Alles staat in het appartement van mijn vriendin ( ik heb uiteraard nog het mijne op mijn adres)
Mijn vriendin heeft een dochter en leven al jaren in haat en nijd.
Mijn vraag is nu het volgende :
Kan ik volgens een bepaalde weg,papier of wat dan ook een akkoord maken met mijn vriendin dat de inboedel mijn eigendom is ?
Moet dit via een Notaris gaan ?
Kan dit onderling geregeld worden door dit zogenaamd over te kopen en zij het vruchtgebruik hiervan heeft ?
Kan dit via een registratie gaan ?
Dit enkel en alleen om ijn goederen t.o.v haar dochter te beschermen in geval er haar iets overkomt en dat ik mijn waardevolle dingen niet verspeel.

Wie heeft er een oplossing aub ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 02 sep 2013 10:55

In eerste instantie geniet uw vriendin het voordeel van het vermoeden van eigendom. Er wordt vermoed dat degene die de goederen bezit (uw vriendin) daarvan ook de eigenaar is.

U kan daarvan echter steeds het tegenbewijs leveren door middel van facturen en aankoopbewijzen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Oude Belg

#3 , 02 sep 2013 11:21

In eerste instantie geniet uw vriendin het voordeel van het vermoeden van eigendom. Er wordt vermoed dat degene die de goederen bezit (uw vriendin) daarvan ook de eigenaar is.

U kan daarvan echter steeds het tegenbewijs leveren door middel van facturen en aankoopbewijzen.
Dat wordt moeilijk of zelfs onmogelijk :
Op die 30 jaar zijnn er al heel wat waardevolle meubelen aangekocht op de naam en adres van vriendin
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 02 sep 2013 12:06

TS stelt wel natuurlijk dat hij de betalingen verrichtte.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2013 12:37

Ja dertig jaar, ik heb ook geen betaling bewijzen meer van meubels van 30 jaar geleden, wat ik wel gezien heb bij een vriend is dat een deurwaarder een inventaris kwam opstellen, maar het probleem van de TS is dat hij daar niet woont, hij zou wel een huur contract moeten opstellen van de meubels die hij verhuurt aan zijn vriendin !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 sep 2013 15:53

, hij zou wel een huur contract moeten opstellen van de meubels die hij verhuurt aan zijn vriendin !
Daar trapt deurwaardeer niet in. Zou anders maar al te gemakkelijk zijn. Enkel facturen worden aanvaard.
Misschien inboedel door vriendin laten verkopen aan vriend, die ook effectief een betaling doet via overschrijving, en nadien het geld contant terug krijgt van vriendin.

Oude Belg

#7 , 02 sep 2013 18:47

TS stelt wel natuurlijk dat hij de betalingen verrichtte.
En? Ik mag iedereen geschenken geven. Ik betaal en de begunstigde ontvangt ze. Hier staan de meubels bij de vriendin, zijn de documenten opgemaakt op naam van zijn vriendin. Hij kan van enkele stukken misschien aantonen dat hij ze betaald heeft. Lijkt me ruim onvoldoende om het eigendom te claimen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Valium
Topic Starter

#8 , 02 sep 2013 23:19

Het heeft niets met deurwaarders te maken, helemaal niet.
Wat facturen betreft, die zijn er van de verste nietmeer te vinden.
Voorbeeld : Daar staat een echte antieke chinese wandkast die ik zelf nog van mijn vader zaliger heb gekregen en dit is een kast van veel waarde omdat deze nog met ivoor is versiert en dat is nu al jaren verboden om deze nog in te voeren of aan te kopen ( verbod op ivoor)

Ik had gedacht het volgende te doen --> Alles door Notaris ( inboedel beschrijving) te laten opmaken wat van mij is met bewijs dat ik deze heb overgekocht van vriendin ( banktransaktie) met de melding dat mevr. x deze mag gebruiken tot haar dood, maar dat daarna alles terug in mijn bezit moet komen.

Officieel heb ik geen enkele connectie met mevr. x
Ik wou dit eerst even via deze weg vragen, maar het zal een zaakje worden voor een advokaat of een Notaris denk ik.

Bedankt

Terug naar “Andere”