Toevoeging voornaam

Tsunami
Topic Starter

Toevoeging voornaam

#1 , 29 aug 2013 21:05

Ik vroeg me af of in België iets mogelijk is als een extra voornaam toevoegen officiëel. In landen als UK is er de "deed poll" waarmee je zelfs simpelweg met een schrijven aan de lokale overheid je naam en familienaam kan wijzigen, zonder enige restricties (enkele artiesten hebben dit gebruikt voor hun pseudonym te laten erkennen als officiële naam, en enkele gevallen van erg lachwekkende naamswijzigingen zijn bekend). In de meeste landen kan dit niet zomaar en moet een grondige reden gegeven worden voor het verzoek + een behoorlijke kost voor de verwerking van het verzoek (indien goedgekeurd). Wel is het zo dat je in sommige jurisdicties (vb USA) zonder problemen een extra voornaam kan toevoegen aan je reeds officiële naam.

Is er in België ook een gelijkaardig systeem, waarbij je dus geen naam wijzigt maar iets toevoegt? En welke gevolgen heeft zoiets voor eigendomsrechten als je bv vastgoed bezit, eigenaar bent van intellectuele eigendom van een literair werk, ... ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 29 aug 2013 21:08

Zie: http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... _voornaam/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tsunami
Topic Starter

#3 , 30 aug 2013 13:52

Maar dat gaat om echte verandering van naam, hetgeen erg complex is en erg duur. Er staat niet specifiek in of toevoeging van een extra voornaam zonder bestaande naam te droppen een andere procedure is of niet.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2013 15:24

Bij mijn weten wordt een voornaam bijvoegen ook als wijziging aanzien.
Natuurlijk mag u uzelf steeds een roepnaam geven.
Dat is niet verboden ook al gebruikt u die dagelijks.

Valium

#5 , 01 sep 2013 18:27

Bij mijn weten wordt een voornaam bijvoegen ook als wijziging aanzien.
Natuurlijk mag u uzelf steeds een roepnaam geven.
Dat is niet verboden ook al gebruikt u die dagelijks.
Ik heb hierover iets speciaals meegemaakt ( reeds een 3 tal jaren)
Vroeger stond op mijn identiteitskaart mijn voornaam als Bruno,Charles,Jeaninne
Vroeger kreeg je de namen van je Peter en Meter er bij als aanvulling.

Tot 3 jaar geleden was mijn voornaam Bruno op alle officiele documenten
Plots kreeg ik van de overheid ( belastingen enz ...) als voornaam Bruno-Charles
Nooit geen aandacht aangeschonken totdat ik op het gemeentehuis voor iets officieel mijn naam zei met Bruno als voornaam
Toen zei die ambtenaar via haar computer " Mijnheer, uw voornaam is Bruno-Charles en niet Bruno "
Waarschijnlijk heeft de kruispuntbank hier een fout gedaan.
Op mijn 60 ga ik nu door het leven als Bruno-Charles.

Zouj ik pensioen trekken voor Bruno EN Bruno-Charles ? :)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2013 23:29

Nog beter ... mijn vader heette Henrica.
Was vlak na de oorlog een meer dan goede doelman en men wilde hem in de nationale ploeg.
Toen bleek dat het niet kon was evenmin opgeroepen voor het leger ( maar gezien wees kon dat dus wel de reden zijn).
Bleek dat hij in de bevolkingsregisters geregistreerd stond als vrouw.

Zijn voornaam is dan gewijzigd ttz hij heette dan Henrica Henricus.
Henricus dus onderlijnd om aan te duiden dat dit zijn wettelijke naam was.

Terug naar “Andere”