Vervroegd volwassen laten verklaren

Wanda
Topic Starter
Berichten: 2

Vervroegd volwassen laten verklaren

#1 , 07 jun 2007 07:54

Hoi,

Ik ben een meid van 16 jaar en ik heb nu sinds 4 maanden een kindje en ik woon ook al een eindje samen met mijn vriend.
Dit omdat mijn ouders mij meteen hebben buitengezet.
Nu is het probleem dat ik wettelijk nog bij m'n vader woon en die wil geen toestemming geven dat ik mijn adres veranderen.

Ik had dus zoiets gehoord dat je je vervroegd volwassen kon laten verklaren ozfo. Ik zou dit echt willen om volgende redenen :
* Zodat IK het ouderlijk gezag over m'n kindje kan uitoefenen
* De financiele kant : Ik heb namelijk normaal recht op een leefloon wat ons serieus uit de knoei zou helpen maar mijn vader verdient daar te veel voor , net zoals verhoogde kinderbijslag voor alleenstaande
* Mijn ouders kijken toch niet meer voor mij , ik zie ze misschien 1 keer op een maand een kwartier en dan nog ... Zelfs m'n kindergeld komt al toe op m'n eigen rekening !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 07 jun 2007 13:38

Art.477.De minderjarige die de volle leeftijd van vijftien jaar heeft bereikt, KAN door de jeugdrechtbank worden ontvoogd op verzoek van zijn ouders of, wanneer dezen het niet eens zijn, op verzoek van een hunner. De vader of de moeder die geen verzoek heeft ingediend evenals, in voorkomend geval, degene aan wie de bewaring van het kind is toevertrouwd, moeten alleszins vooraf worden gehoord of opgeroepen...Art. 480. Indien de ontvoogde minderjarige geen curator van rechtswege heeft, wordt hem een curator toegevoegd door de jeugdrechtbank,...(Burgerlijk Wetboek)

Is het duidelijk genoeg zo?

Wanda
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 07 jun 2007 15:22

Dus als ik het goed begrijp kan ik die aanvraag niet zelf indienen?
En zit ik erin vast...

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 08 jun 2007 09:11

Beetje positief denken h?!

Art.203.?1.De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting,,het levensonderhoud,het toezicht,de opvoeding en de opleiding van hun kinderen...(Burgerlijk wetboek)

De alimentatiePLICHT van de ouders t.o.v. hun kinderen is van openbare orde.(Cass. 27 september 1990,Rev.not.belge 1991)

Art.1320.De vorderingen tot toekenning...van de uitkering tot levensonderhoud kunnen ingesteld worden bij een verzoekschrift ,dat de eiser persoonlijk of door advocaat aan de rechter moet aanbieden.(Gerechtelijk Wetboek).

De kans dat je 'op de kap van de maatschappij' kan gaan leven(leefloon) is sowieso niet bijster groot. Vermoedelijk(??) kan je wel 'voorschotten' krijgen bij het OCMW.Stap eens naar een bureau voor juridische bijstand en leg je probleem uit, rechtsbijstand voor een minderjarige is gratis.
Adressen van een BJB in je buurt kan je vinden op
http://www.advocaat.be/page.aspx?pId=58 ... c=0&mIdd=0 (onderaan)

Terug naar “Andere”