kind & gezin: verbod knuffels in kindopvang?

bzz
Topic Starter

kind & gezin: verbod knuffels in kindopvang?

#1 , 23 aug 2013 08:14

Hallo,

Sinds deze week heeft Kind en Gezin aan onze kindopvang verboden bepaalde knuffels in de bedjes te plaatsen van de kinderen wegens 'verstikkingsgevaar'.
Ons kindje is heel gehecht aan die knuffel en wil niet slapen zonder, wat dus uiteraard voor een probleem zal zorgen in de crèche ... .
Nu vraag ik mij af of k&g dit zomaar kan eisen?
Uiteindelijk is het toch m'n eigen verantwoordelijkheid met wat m'n kind al dan niet slaapt?
Kan ik bvb een papier opmaken waar ik zeg dat ikzelf verantwoordelijk ben dat m'n kind met die knuffelbeer slaapt?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 23 aug 2013 08:29

ik denk dat dat perfect mogelijk is. Ik vermoed dat deze maatregel vooral ingesteld is om de verantwoordelijkheden bij verstikkingsongevallen niet op de schouders van de kinderopvang te laten vallen. Immers: als het de kinderopvang is die een knuffel in het bedje plaatste, is het ook de verantwoordelijkheid van de opvang en zullen de verzekeringsmaatschappijen daar wel over over heen en weer gepingpongd hebben.

Maar als je persoonlijk een document tekent dat je afziet van de verantwoordelijkheid voor de kinderopvang mbt je beslissing toch een knuffel in het kinderbedje te plaatsen, zou dat in orde moeten kunnen komen.
De kinderopvang gaat dan wel meemaken dat meerdere ouders zo'n papier gaan willen opstellen en dat zal voor de kinderverzorgsters even bijhouden zijn welk kind wél een knuffel in bed mag hebben.

bzz
Topic Starter

#3 , 23 aug 2013 08:34

Bedankt voor de info.
Dus k&g kan niet weigeren dat ik een papier opmaak met daarin de vermelding dat ik verantwoordelijk ben voor de knuffel in het bedje?

Reclame

Lightning

#4 , 23 aug 2013 08:38

Kinderopvang mag uw vraag naast zich neerleggen. U bepaalt de regels niet.
Zij zijn verantwoordelijk voor uw kind als het onder hun toezicht is en uiteindelijk is het hun probleem als uw kind lastig doet tijdens het slapen.

Btw, U maakt hier nu een klein drama van, maar voor het zelfde geld is uw kind die knuffel na een paar dagen vergeten.

bzz
Topic Starter

#5 , 23 aug 2013 09:23

Mijn kind doet niet lastig tijdens het slapen, mede dankzij die knuffel, dat is belangrijk voor hen.
Plots komt k&g of met die belachelijke maatregel en zou m'n kind daar niet meer mee mogen slapen en dus eventueel problemen geven om in slaap te vallen.
Thuis slapen ze ook met die knuffel, dus ik verwacht hetzelfde in de kinderopvang.
Waarom zouden we het nu moeilijk maken voor een kind om te slapen juist omdat k&g, zoals gewoonlijk, nog eens afkomt met een paar eisen.
Misschien moeten ze ook niet meer met speelgoed spelen, want ze zouden dat toch wel ooit eens in hun oog kunnen steken ...
Met wat gaan ze zo nog allemaal afkomen ...

Joeri_J

#6 , 23 aug 2013 09:27

Het staat u steeds vrij om deze wijziging van regels aan te grijpen om kosteloos uw opzeg van het contract te doen en een andere opvang te zoeken.

Net zoals er een school reglement is, en regels overal zijn zullen er altijd regels zijn die 'onlogisch' lijken.
Maar dat geeft geen vrijgeleide om deze dan niet te volgen.

Ook al snap ik uw standpunt met betrekking tot de knuffels, als de opvang deze regels doorvoegt heeft u naar mijn mening 2 keuze's
- deze aanvaarde
- deze weigeren en anders opvang zoeken.

eylis

#7 , 23 aug 2013 09:55

bzz, je bespreekt het best ook gewoon even met de opvang als je dat papier wil opstellen:
je vertelt dat je begrijpt warom die regel wordt ingesteld (cfr mijn vorige post) en dat je de verantwoordelijkheid tov een knuffel in bed helemaal opo jouw schouders wil nemen en dat je in elk gebeurlijk ongeval tijdens de slaap de kinderopvang van mogelijke verantwoordelijkheid ontslaat. Leg uit dat je dat op papier wil zetten.
Wat je dan voordstelt is vrij redelijk en kan voor de kinderopvang gewoon de oplossing zijn voor deze situatie. Maar nogmaals, als alle ouders met zijn document afkomen dan moeten ze beginnen met op de bedjes te kleven welk kindje wél een knuffel mag en dat is ook alweer iets dat ze dan nog extra in de gaten moeten houden.
Leg je voorstel voor aan de verantwoordelijke. Vertel ook dat je hen niet wil belasten met een lastige peuter die de eerste week niet wil slapen omdat de knuffel niet mee is. (ze gaan dat met de meeste kindjes voorhebben, ik zou niet graag in hun schoenen staan) Er over praten, Da's de eerste stap.
Een andere opvang zoeken is niet echt een optie: daar zal die maatregel ook wel van kracht zijn.

Joeri_J

#8 , 23 aug 2013 10:09

Dit is een richtlijn van K&G al sinds een hele tijd. (als je googled vind je situaties van al enkele jaren geleden ook omtrent deze vraag van sommige opvangen)
Doch volgt niet elke opvang elke richtlijn/advies even streng.

cfr: http://www.kindengezin.be/contact-en-he ... slapen.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Het advies hierboven geldt ook voor de kinderopvang, maar omdat dit advies niet letterlijk in de regelgeving is opgenomen, kan Kind en Gezin het niet afdwingen. De kinderopvang kan zelf beslissen om er van af te wijken en nagaan of de veiligheid op een andere manier kan gewaarborgd worden. Zo zou men bijvoorbeeld kunnen beslissen om een tijdje het toezicht (nabijheid, kijken, luisteren, voelen) te verhogen (bv. bij het zoeken naar een oplossing rond een knuffel).
Je kan proberen te vragen aan de opvang om de tip van K&G te gebruiken:
Heeft een kind zijn knuffel nodig om in slaap te raken, neem hem dan weg zodra het slaapt. Zet de knuffel op een plekje waar het kind hem kan zien.
Er zijn momenteel verschillende opvangen die de regel wel opvolgen, maar evengoed zij die hier flexibel in zijn...

Praten met de opvang kan een oplossing/uitzondering bieden,
maar zoals Eylis zegt, veroorzaakt dit vaak problemen bij het personeel wie mag wat en wie niet etc... en verkiest me liever diet niet te doen...

bartvdv

#9 , 23 aug 2013 10:50

Dat lijkt mij toch een vreemde gedachte van de TS.

Er wordt een maatregel uitgevaardigd of een advies gegeven om de veiligheid van het kind te garanderen. Volgens mij kan de kinderopvang hier niet van afwijken en moet zij het voorzorgprincipe hanteren. Mocht er iets verkeerd gaan, zou ik als kinderopvang niet willen zwaaien met een papiertje waarop staat dat de TS toch haar toestemming heeft gegeven. Het is hetzelfde als thuis mag het kind met de stopcontacten spelen, dus mag ze dat op de kinderopvang ook.

eylis

#10 , 23 aug 2013 11:04

bart, de "regel" is een "advies" van Kind en gezin en inmiddels is duidelijk dat het de kinderdagverblijven vrij staat om dat advies op te volgen of niet of er een mouw aan te passen. Wellicht kan poster het dus gewoon bespreken met de verantwoordelijke hoe ze het kunnen oplossen én dan ook op papier zetten dat dit op haar wens gebeurt. Dat klopt het voor beide partijen. en je vergelijking gaat echt niet op: Een ouder die zijn kinderen thuis met stopcontacten laat spelen?? Waar haal je dat...

bartvdv

#11 , 23 aug 2013 11:19

Dat van die stopcontacten, is een vergezocht en onrealistisch voorbeeld. Geen enkele ouder zou dat toelaten.

Zelfs al gaat het maar om een advies over de knuffels door Kind&Gezin, kan de TS er zich niet vanaf maken met een briefje om de onhaalouder te ontslaan van de verantwoordelijkheid. Ik vrees dat ze voor een rechter schuldig bevonden zal worden aan nalatigheid.

Lightning

#12 , 23 aug 2013 11:30

Het staat TS vrij om te proberen een uitzondering te bekomen, maar als de kinderopvang een beetje ernstig met zijn zaak bezig is staan ze dit niet toe. Waar eindigen ze anders als iedereen over de regels gaat komen onderhandelen.

Terug naar “Andere”