vraag ivm alimentatie

sitokiah
Topic Starter

vraag ivm alimentatie

#1 , 20 aug 2013 12:06

ik weet niet of iemand mij hier mee kan helpen... Ik lees vaak over het feit dat men aan het kind maandelijkse alimentatie + bijkomende kosten ( schoolkosten en medische kosten moet betalen).
nu zit het zo dat wij dus ook met zo'n contractje zitten.... wij betalen elke maand 150/maand alimentatie en bijkomende kosten... nu krijgen wij regelmatig rekeningen van opvang tijdens de vakantie ( naschoolse opvang zogenaamd) maar ook voor en nabewaking van school, middagpauzes van school,... is dit inderdaad zo dat ik dit kan bezien als bijkomende schoolkosten??? want deze rekeningen lopen dus enorm op... en ik vind het nogal erg omdat ik weet dat de moeder de kleine nogal vaak gewoon in de nabewaking laat voor is goed op cafe te kunnen gaan drinken en wij kunnen hier elke keer lekker voor meebetalen...

is er iets of iemand dat mij kan voort helpen??? ik zeg niet dat wij niet akkoord gaan over de allimentatie en over echt nodige schoolkosten waaronder ik boekengeld etc. versta maar er zijn in mijn ogen ook grenzen of zie ik dit zo verkeerd???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2013 12:25

Wat staat er in het vonnis?

KimSe

#3 , 20 aug 2013 12:26

Als er geen vonnis is, en de ouders hebben onderling een overeenkomst afgesloten is het belangrijk de overeenkomst na te lezen om te weten welke buitengewone kosten moeten gedeeld worden...

Reclame

sitokiah
Topic Starter

#4 , 20 aug 2013 13:08

er staat enkel dat de vader verplicht is te betalen de helft van de schoolkosten en medische kosten meer staat er niet in...
ja een opsomming van die kosten dus bijvoorbeeld schooluitstappen, bril, beugel,... maar niets ivm met de opvang

sitokiah
Topic Starter

#5 , 20 aug 2013 13:34

heb zo'n gevoel dat niemand zich echt raad weet met mijn vraag:-s

KimSe

#6 , 20 aug 2013 13:54

Betreft het een vonnis of een onderlinge overeenkomst?

sitokiah
Topic Starter

#7 , 20 aug 2013 14:31

het is bij een bemiddelaar geweest (moeder had prodeo advocate ingeschakeld) dus ik weet niet goed of dit dan onderlinge of een vonnis is:-s dus ik denk een vonnis dan

KimSe

#8 , 20 aug 2013 14:45

een vonnis wordt uitgesproken door een rechtbank.
Ik neem hier dus aan dat het een onderling document zal zijn.
En ik neem ook aan dat 'schoolkosten" hier het discussiepunt zullen zijn... behoren voor- en naschoolse opvang hiertoe? Opvang in vakantie?

sitokiah
Topic Starter

#9 , 20 aug 2013 15:18

inderdaad dat is het discusie punt en dat zijn inderdaad de vragen waar ik dus mee zit...
want de rekeningen beginnen zo stillekes aan lekker duur te worden... en om eerlijk te zijn kunnen wij het ons amper tot zelfs niet meer bekostigen ze is ons letterlijk aan het plunderen

KimSe

#10 , 20 aug 2013 15:42

Misschien kan deze brochure je wat op weg helpen:
http://www.kinderrechtswinkel.be/librar ... 28-918.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 aug 2013 15:47

Wat geeft zij als reden op voor al die kosten?
Gezien blijkbaar enkel een onderlinge overeenkomst.....dus ook geen authentieke akte?
In dat geval zal ze met bewijzen moeten komen en u voor de rechtbank dagen.

Kan u bewijzen dat ze voor beroepsredenen steeds beroep moet doen op die extra's
Stel een tijdslijn op met dagen betaald en dagen 'gewerkt'.

U kan altijd voorstellen nu zelf voor de 'naschoolse' opvang te zorgen is ook beter voor kinderen.

sitokiah
Topic Starter

#12 , 20 aug 2013 16:34

het probleem zit zo dat wij 40km van elkaar wonen ( dus een redelijk grote afstand) wij hebben ondertussen ook een kleintje van 15maandjes dus hem zelf opvangen na school is redelijk moeilijk voor ons. tja zij moet natuurlijk ook werken maar ik weet van haar zelf dat ze vrijdag rond circa 13uur gedaan heeft en het is meerdere malen voor gevallen dat om 17u mijn stiefzoontje nog altijd bij de opvang moet afgehaald worden... ook moet ik er hierbij even melden dat mevrouw nogal graag gaat drinken op café vroeger moesten wij hem zelfs daar halen of terugbrengen naar daar... of terwijl aangezien mijn nogal lieve vriend in het begin de reservesleutel van hun huis had dat hij hem daar al in bed legde en wachtte tot mevrouw zin had van het cafe naar huis te keren... ik vond dit persoonlijk geen doen maar hij is een beetje te braaf geweest.. en natuurlijk je bent met een kind bezig dus je kunt moeilijk aan het kind uitleggen we gaan terug naar papa thuis want mama heeft geen zin om naar huis te komen zeker niet als je het kind al gemeld hebt dat hij terug naar zijn mama mag... het is ook zo dat regelmatig mijn schoonouders mijn stiefzoontje ook bijhouden in het begin was er gezegd om de veertiendagen een weekend bij ons ( dus bij de papa) maar haar zogenaamd weekend zat de kleine bij mijn schoonouders... maar je kunt de grootouders natuurlijk niet buiten sluiten maar die waren dan ook weer te braaf voor dit altijd toe te staan zij redeneren dan weet je tenminste waar de kleine zit en dat hij veilig zit ik heb wel mijn vraagtekens als je zo al moet denken dat ze anders de kleine zomaar ergens zou dumpen... maar dat buitenwegen gelaten... ik heb zo het gevoel dat zijn ex alleen wil pronken met haar zoon en voor de rest het fuivende vrijgezellen leventje wil leiden met ons geld ( beetje cru weet ik ook wel maar zo voelt het voor ons wel wij moeten elke cent om draaien omdat wij ook met onze vaste rekeningen zitten , huishuur etc... en wij hebben ook onze zorg voor ons gezamenlijk kindje )

Turaki

#13 , 20 aug 2013 17:14

Opvang valt volgens mij niet onder bijzondere of schoolkosten, maar is een gevolg van de organisatie van je dag (en vakantie). Niets verplicht je om die kosten te maken (als je echt wil kan je altijd een gratis of goedkoper alternatief vinden), dus kan je die kosten niet doorrekenen. Het zou me wat zijn, als gescheiden ouders elkaar willen pesten, kunnen ze dit zo kostelijk maken als ze willen.

Turaki

#14 , 20 aug 2013 17:17

Aanvullend: u wordt verondersteld samen de beslissingen te nemen over deze bijkomende kosten, tenzij er natuurlijk geen tijd is (denk aan medisch noodgeval). En opvang is geen deel van de schoolkosten, want deze zijn niet nodig voor het schoolgaan.

sitokiah
Topic Starter

#15 , 20 aug 2013 17:35

zo dacht ik er dus ook over maar haar pro deo advocaat beweerd dus weer aangezien zij dit voor en naschoolse opvang noemt dat het schoolkosten zijn. en het is dus inderdaad zoals je zegt dat ze ons in mijn ogen gewoon financieel wil pesten door het ons lekker kostelijk te maken. wij draaien hier de laatste maanden continu elke eurocent om gewoon door het feit van die rekeningen. en mijn zoontje met daar mee onder lijden want mijn moederhart dus enorm raakt om eerlijk te zijn ik probeer zo goedkoop mogelijk mijn eten te gaan ik ben ondertussen al 2jaar niet meer gaan shoppen voor mezelf dan bedoeld gewoon omdat het financieel niet mogelijk is maar ik heb ook wel een beetje nood aan ontspanning mijn zoontje zijn kleren komen uit de goedkoopste winkels ofwel gekregen goed van vrienden en kennissen wat ik enorm erg vind voor mijn kleine man... ik weet dus echt niet wat ik hier aan kan doen ik heb ondertussen al een advocaat aangesproken ( en we zullen dit moeten proberen te bekostigen aangezien wij geen recht hebben op pro deo aangezien wij beide wel werkende zijn ik wel aan een minimumloon) voor een nieuw contract aan te maken zodat wij ook financieel terug kunnen leven het is niet dat we niet willen betalen maar het moet redelijk zijn van de beide kanten in mijn ogen ik weet alleen niet of dit allemaal zo gemakkelijk gaat gaan zoals het getypt is natuurlijk

Terug naar “Andere”