Ikzelf en mijn zus zijn gemachtigden van de rekening en bankkaart van onze stiefmoeder.
Ik heb nog een oudere broer, een zus (gevolmachtigde) en de jongere zus die er financieel slecht voor staat evenals haar dochter waar ze in onmin mee leeft.
Over enkele jaren heb ik het nodige gedaan om mijn stiefmoeder te helpen zodat ze steun trok aan het FOD en mantelzorg (ikzelf) daar ze ziek is (87 jaar)
Nu merken wij dat er regelmatig geld afgehaald word met de kaart van moeder die deze zomaar meegeeft aan de stiefdochter en haar dochter. Na veel medelijden op te wekken worden de sommen die afgehaald worden met regelmaat gedaan, zodat moeder het einde van de maand niet haalt voor het pensioen ... gestort wordt. Ik merk dat er gewinkeld word voor een bedrag vb van 119 euro en s'anderendaags voor 116 euro in een andere supermarkt. Wij denken wel dat moeder het goed weet wat er gebeurt maar geen besef heeft van de waarde in euro. Zij is niet te overtuigen hierover.
Wij spraken erover aan de bank maar die kunnen ons niet helpen. Daar de loketten verdwenen zijn is er geen controle meer is over de machtiging.
Nb: Stiefmoeder erfde 1/4 van het huis waar ze nog verblijft en krijgt een weduwen pension afkomstig uit de arbeid van ons vader.
Met mijn oudere broer hebben wij besloten om met hem en de twee zussen samen te komen en te bespreken dus zonder de aangetrouwden. Ik vraag mij nu wel af of het een goed idee is? De jonge zus zal in conflict komen met haar dochter en die zullen alles terug vertellen aan de stiefmoeder.
Samen met mijn broer werd er geopperd om later het geld af te trekken van het erfdeel van de zus. Van een som zijn we zeker (700 euro om een tv te kopen) maar de rest weten we niet. Het is een soort stok achter de deur. De zus klaagt alleszins dat er nog veel facturen te betalen vallen zodat wij vermoeden dat het einde niet in zicht is evenals voor haar dochter.
Een andere idee is om haar een som geld te geven indien de stiefmoeder akkoord is en die af te trekken van haar erfdeel, zodat ze wat ademruimte heeft voor haar betalingen. Maar we zitten nog altijd met haar dochter
Graag uw raad waarvoor dank bij voorbaat.