#1 , 20 jul 2013 18:59
Vorige week waren ikzelf en mijn twee zusters door de vrederechter uitgenodigd voor een gesprek over de aanduiding van een nieuwe bewindvoerder van moeder omdat vader onlangs overleden is en de bewindvoerder van moeder was. Moeder is een psychiatrische patiënte. Twee zussen, waaronder ikzelf, willen graag een broer van vader als bewindvoerder, vooral omwille van de provisie van 3 %. De oudste wil dit niet. Volgens de procedure moet de vrederechter toch een gesprek hebben met elke betrokkene; dit is niet gebeurd. Hij kwam binnen in het gezelschap van twee andere heren die zich niet voorstelden en zei kort en bondig: "jullie komen niet overeen dus gaat een buitenstaander de bewindvoering op zich nemen, jullie mogen in de loop van volgende week mijn beslissing verwachten. Jullie mogen dit papier tekenen als bewijs dat ik hier geweest ben." Ik heb gezegd dat wij een familielid wilden naar voor schuiven maar hier werd niet op gereageerd. Toen ik vroeg of hij de gegevens van die persoon niet moest hebben was zijn antwoord:" dat is niet nodig, volgende week hebben jullie mijn beslissing." Ik heb geopperd: " het is dus al een uitgemaakte zaak" met hetzelfde antwoord van zijn kant. Mijn vraag is nu: kan dit zomaar? Hij heeft geen rekening gehouden met onze wensen, heeft er zelfs geen oren naar als we een voorstel doen, wij weten niet wie die andere twee heren waren. Hij moet toch minstens naar ons voorstel luisteren en de gegevens van de broer van vader noteren? Hij wil hier dus zelfs geen rekening mee houden. Ik dacht dat een vrederechter de taak had om te bemiddelen????????????