Kind niet erkend - vader overleden - Quid erfrecht

BabyOnTheWay
Topic Starter

Kind niet erkend - vader overleden - Quid erfrecht

#1 , 12 jul 2013 15:47

Beste leden,

Een vriendin van mij is onlangs te weten gekomen dat haar biologische vader niet in haar geboorte akte opgenomen is.
Op het moment van haar geboorte was de vader getrouwd met een andere vrouw en heeft hij mijn vriendin niet erkent.
De biologische vader (ondertussen gescheiden), is een tiental jaar geleden overleden.
De grootmoeder (langs biologische vaderskant) leeft nog.

Is er nog een manier om het vaderschap te bekomen ten aanzien van mijn vriendin, zodat zij te gepasten tijde de plaats van de overleden biologische vader kan innemen voor het erfrecht?

Alvast dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 12 jul 2013 16:11

U kant via een DNA test (via grootmoeder? - halfbroer of halfzus?) nog steeds bewijzen dat het haar biologische vader was en dan heeft zij evenveel recht op erfenis als een wettelijk kind.
Maar ook als een kind niet is erkend, wanneer er nooit contact is geweest tussen vader en kind of zelfs wanneer een vader nooit van het bestaan heeft geweten, bestaat er recht op een deel van de erfenis.
In tegenstelling tot wat sommigen hier denken.

Natuurlijk moet een kind middels een DNA-test kunnen aantonen dat de overledene de vader is.
Het heeft geleid tot een run op DNA-tests, want er blijken toch heel wat buitenechtelijke kinderen te zijn.
Het kan er toe leiden dat hele families "op de kop" gezet worden omdat er ineens meer kinderen blijken te bestaan, en de erfenis herverdeeld moet worden.

http://www.alimentatie.nl/page?2,795/Ki ... op_erfenis" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hoffspoor.nl/content/3/hoffs ... elijk-kind" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goeievraag.be/vraag/maatscha ... nis.232076" onclick="window.open(this.href);return false;

BabyOnTheWay
Topic Starter

#3 , 12 jul 2013 16:39

U kant via een DNA test (via grootmoeder? - halfbroer of halfzus?) nog steeds bewijzen dat het haar biologische vader was en dan heeft zij evenveel recht op erfenis als een wettelijk kind.
Maar ook als een kind niet is erkend, wanneer er nooit contact is geweest tussen vader en kind of zelfs wanneer een vader nooit van het bestaan heeft geweten, bestaat er recht op een deel van de erfenis.
In tegenstelling tot wat sommigen hier denken.

Natuurlijk moet een kind middels een DNA-test kunnen aantonen dat de overledene de vader is.
Het heeft geleid tot een run op DNA-tests, want er blijken toch heel wat buitenechtelijke kinderen te zijn.
Het kan er toe leiden dat hele families "op de kop" gezet worden omdat er ineens meer kinderen blijken te bestaan, en de erfenis herverdeeld moet worden.

http://www.alimentatie.nl/page?2,795/Ki ... op_erfenis" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hoffspoor.nl/content/3/hoffs ... elijk-kind" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goeievraag.be/vraag/maatscha ... nis.232076" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank je wel voor het antwoord, het is niet enkel het recht op de erfenis dat ons zorgen maakt. Ook de eventuele successierechten als niet-erkend kind, die beduidend hoger liggen..

Reclame

Mariette

#4 , 12 jul 2013 16:43

ik zie nu wel dat ik links uit Nederland heb gegeven, toch best nachecken of in België dezelfde wetgeving telt. Ik denk het wel, want het was iets Europees voor zover ik me herinner.

BabyOnTheWay
Topic Starter

#5 , 12 jul 2013 19:00

Is het dan nog mogelijk om via gerechtelijke weg de erkenning te bekomen? Of zal dit enkel aan de orde zijn wanneer de nalatenschap zou openvallen?

Mariette

#6 , 12 jul 2013 19:11

Ik zou daar nu al mee beginnen : zien of men via het DNA van oma/stiefbroers/stiefzussen kan aantonen dat de vader weldegelijk de biologische vader was. Dan ben je al een eind verder. Je kan nog moeilijk DNA van de moeder (oma) krijgen als ze reeds overleden is.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jul 2013 21:54

Om te kunnen erven dient de afstamming juridisch te worden vastgesteld. Als dit zoals in deze zaak niet het geval is kan deze afstamming door de rechtbank worden vastgesteld. Deze procedure "onderzoek naar vaderschap" (art. 322 e.v. BW) kan ook nog ingesteld worden na het overlijden van de vader. Dan moet de procedure gevoerd worden tegen de erfgenamen.

Er moet dus hoe dan ook een procedure gevoerd worden voor de rechtbank. Raadpleeg dus een advocaat.

Ik ben er bij het bovenstaande van uitgegaan dat er geen "juridische" vader is. Anders is de zaak nog wat ingewikkelder.

BabyOnTheWay
Topic Starter

#8 , 13 jul 2013 10:04

Om te kunnen erven dient de afstamming juridisch te worden vastgesteld. Als dit zoals in deze zaak niet het geval is kan deze afstamming door de rechtbank worden vastgesteld. Deze procedure "onderzoek naar vaderschap" (art. 322 e.v. BW) kan ook nog ingesteld worden na het overlijden van de vader. Dan moet de procedure gevoerd worden tegen de erfgenamen.

Er moet dus hoe dan ook een procedure gevoerd worden voor de rechtbank. Raadpleeg dus een advocaat.

Ik ben er bij het bovenstaande van uitgegaan dat er geen "juridische" vader is. Anders is de zaak nog wat ingewikkelder.
Dank je wel voor het antwoord!

De enige 'wettelijke' erfgename van de overleden vader is diens moeder. Voor zover wij weten had de vader geen andere kinderen.
Mijn vriendin heeft inderdaad geen juridische (op de geboorteakte vermelde) vader.

Mijn vriendin moet dus maw tav haar grootmoeder een procedure inleiden om het vaderschap te laten vaststellen?

scorpioen

#9 , 13 jul 2013 10:31

Eventuele broers of zusters van vader zijn ook erfgenaam.

BabyOnTheWay
Topic Starter

#10 , 13 jul 2013 10:38

Eventuele broers of zusters van vader zijn ook erfgenaam.
vader was enig kind..

Edit: om verwarring te voorkomen; het gaat hier niet over het erven van de vader (hij is al 10 jaar dood), wel erven in de toekomst van de grootmoeder (door plaatsvervulling)

scorpioen

#11 , 13 jul 2013 11:00

Ook de moeder moet in de procedure betrokken worden.

De vordering moet ingesteld worden vooraleer het kind 48 jaar oud is.

BabyOnTheWay
Topic Starter

#12 , 13 jul 2013 11:04

Dus zowel kind, moeder als grootmoeder moeten betrokken worden in het geding? (Kind en moeder als eisers en grootmoeder als verweerster?)
Het lijkt mij idd het beste om een advocaat te nemen.. (Moet grootmoeder er ook een hebben? Uiteindelijk betwist zij het vaderschap niet..)

Bedankt voor de verduidelijking!

Mariette

#13 , 13 jul 2013 14:45

Dus zowel kind, moeder als grootmoeder moeten betrokken worden in het geding? (Kind en moeder als eisers en grootmoeder als verweerster?)
Het lijkt mij idd het beste om een advocaat te nemen.. (Moet grootmoeder er ook een hebben? Uiteindelijk betwist zij het vaderschap niet..)

Bedankt voor de verduidelijking!
de grootmoeder hoeft niet aaangeklaagd te worden, als men haar gewoon vraagt om medewerking via een DNA staal dan kan zo het biologische vaderschap gewoon worden vastgesteld.

Als oma bovendien het vaderschap niet betwist, dan zal ze zeker haar medewerking verlenen want tenslotte gaat het over hààr kleinkind!

Ik zou niet meer wachten om dit op te starten, want als er geen broers en zussen van de biologische vader zijn, dan is het nadien onmogelijk om nog het DNA bewijs te laten leveren.

BabyOnTheWay
Topic Starter

#14 , 13 jul 2013 18:48

de grootmoeder hoeft niet aaangeklaagd te worden, als men haar gewoon vraagt om medewerking via een DNA staal dan kan zo het biologische vaderschap gewoon worden vastgesteld.

Als oma bovendien het vaderschap niet betwist, dan zal ze zeker haar medewerking verlenen want tenslotte gaat het over hààr kleinkind!

Ik zou niet meer wachten om dit op te starten, want als er geen broers en zussen van de biologische vader zijn, dan is het nadien onmogelijk om nog het DNA bewijs te laten leveren.
Dat lijkt mij ook de meest diplomatische oplossing, maar hoe begin je hier concreet aan? En hoe zorg je er uiteindelijk voor dat de vader alsnog in de geboorte-akte geraakt?

Mariette

#15 , 14 jul 2013 02:28

Ik vermoed dat U daarvoor best een advokaat onder de arm neemt.

Terug naar “Andere”