gestolen hond

marijkeboonaert
Topic Starter

gestolen hond

#1 , 25 jun 2013 21:57

Ik en mijn ex hebben samen een hond gekocht, eerst stond het paspoort op mijn ex zijn naam, maar op 3 januari 2013 staat deze op mijn naam, er was afgesproken dat de hond bij de woning zou blijven, vermits ik dat ben, heb ik dus ook het paspoort van hond op mijn naam gezet, ondertussen heb ik een nieuwe vriend die bij mij inwoont en mijn ex is dit dus ook te weten gekomen, nu zegt mijn ex dat ik mijn hond niet krijg, heb mijn hond gaan aangeven bij politie omdat deze gestolen is door ex, geen resultaat, van dec 2012 heb ik dus nog niet 1 dag in het bezit geweest van mijn hond wat moet ik doen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 26 jun 2013 12:35

Bezit geldt als eigendom. U kan dus niets doen, wettelijk is uw ex de eigenaar. "Hondenpaspoorten" hebben hier geen juridische waarde, aangezien een hond beschouwd wordt als een voorwerp.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

marijkeboonaert
Topic Starter

#3 , 26 jun 2013 21:31

ook als er geen aankoop bewijs is? hond staat wel geregistreerd op mijn naam?

Reclame

Lightning

#4 , 26 jun 2013 22:20

...maar op het ogenblik dat uw ex vertrok en de hond meenam stond de hond dus geregistreerd op zijn naam. Hoe kan er dan sprake zijn van diefstal?

Nke

#5 , 15 nov 2015 16:44

Hallo wat kan ik doen dat me ex vandoor is gegaan met mij hond . De hond sta op mijn naam en adres wat kan ik er tegen doen dat ik me hond terug krijg . Wand ik krijg me hond niet mee als ik aan haar deur sta

eylis

#6 , 15 nov 2015 17:22

nke; begin best zelf een nieuwe topic om jouw vraag te stellen. deze topic is inmiddels al enkele jaren oud en het wordt heel verwarrend hier op te antwoorden. deze topic behoort immers toe aan diegene die 'm opgestart heeft.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 nov 2015 12:39

Bezit geldt als eigendom. U kan dus niets doen, wettelijk is uw ex de eigenaar. "Hondenpaspoorten" hebben hier geen juridische waarde, aangezien een hond beschouwd wordt als een voorwerp.
Uit het BW:

Art. 2279. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.
Niettemin kan hij die een zaak verloren heeft of aan wie een zaak ontstolen is, gedurende drie jaren, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad, de zaak terugvorderen van degenen in wiens handen hij ze vindt; behoudens het verhaal van de laatstgenoemde op degene van wie hij ze bekomen heeft.
(Die recht van terugvordering geldt evenwel niet voor blijetten van de Nationale Bank van België, noch voor biljetten uitgegeven krachtens de wet van 12 juni 1930, wanneer de bezitter te goeder trouw is.

U kan ofwel

a) klacht met burgerlijke partijstelling wegens diefstal indienen tegen uw ex.

ofwel

b) een persoonlijke vordering instellen en bewijzen dat u de wettelijke eigenaar bent van het roerend goed.

Ik weet niet of een dierenpaspoort of chip voldoende is daartoe; op wiens naam staat de factuur en wie heeft de betaling gedaan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”