Leeftijd kind alleen laten

Thomas04
Topic Starter

Leeftijd kind alleen laten

#1 , 24 jun 2013 09:47

Beste lezers,

Ik had graag willen weten of er een wettelijke minimumleeftijd van je kind is om hem/haar voor kortere of langere tijd alleen thuis te laten.

In mijn geval, m'n zoontje is 9 jaar, is het verantwoord om hem 'n uurtje alleen thuis te laten terwijl ik bijvoorbeeld boodschappen ga doen?

Het lijkt veiliger dan kinderen van die leeftijd alleen naar school te sturen, iets dat ik erg vaak zie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 24 jun 2013 10:05

Wettelijk is er niet echt een grens, denk ik.
9 jaar is vrij jong... een boodschap bij de bakker op de hoek (max 30 minuten) kan dan wel. Maar een uur is wel lang.
Als je kind weet dat hij /zij meteen naar de buurvrouw kan als er iets gebeurt en je kind is van temperament rustig en bedachtzaam, dan zou ik dat durven te overwegen;
korte boodschappen doen in de buurt ben ik ook beginnen doen als de kinderen 9 jaar waren. Op verplaatsing (auto of openbaar vervoer) en voor langere tijd pas vanaf 11 jaar.
Maar het hangt ook af van temperament. en mijn kinderen waren met z'n tweetjes.

Reclame

Terug naar “Andere”