vaderschapstest afleggen

cyanidebomb
Topic Starter

vaderschapstest afleggen

#1 , 18 jun 2013 12:12

mijn ex-vriendin en ik zitten verveeld met iets,
3jaar geleden heeft ze haar vriend bedrogen met mij, momenteel is ze nog steeds samen met die vriend.
nu heeft ze een kind van 2jaar, die 'opgewekt' is, rond de periode dat zij en ik iets gehad hebben.

om zekerheid te hebben, willen we beiden een test laten doen of het kind van mij is of niet, nu zeiden ze in het ziekenhuis dat enkel de vader dit kan aanvragen en niet de moeder. klopt dit?

alvast bedankt bij voorbaat
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 18 jun 2013 12:20

Lijkt me een rare redenering. Me dunkt is het enkel de moeder die weet dat er mogelijke twijfel is omtrent het vaderschap (zij weet met wie ze het bed deelde). Degenen met wie ze het bed deelde zijn niet altijd op de hoogte van enige concurrentie tijdens de maand van bevruchting, dus hoe zouden enkel zij een DNA test kunnen aanvragen?
Bovendien: hoe kan enkel "de vader" het aanvragen als niet vaststaat dat hij "de vader" is?

Maar - gezien het nieuwsfeit over het verhaal van Delphine - hoor ik nu dat men nooit verplicht kan worden om DNA af te staan. Hoe kan een moeder dan bewijzen wie de vader van haar kind is?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2013 12:36

Via het internet zijn vaderschapstesten te bestellen. Ik denk niet dat men daar zal vragen dat de wettelijke vader zijn toestemming geeft.

Reclame

eylis

#4 , 18 jun 2013 12:55

Test moet niet in een ziekenhuis, dacht ik:

Moeder kan perfect DNA staal van haar kind binnenbrengen in erkend LABO. Jij kan ook jouw DNAstaal binnenbrengen. als het niet matcht, ben je zeker de vader niet. Als jullie er beiden samen akkoord over zijn die test te doen, doe je die gewoon.

Mariette

#5 , 18 jun 2013 14:54

Test moet niet in een ziekenhuis, dacht ik:

Moeder kan perfect DNA staal van haar kind binnenbrengen in erkend LABO. Jij kan ook jouw DNAstaal binnenbrengen. als het niet matcht, ben je zeker de vader niet. Als jullie er beiden samen akkoord over zijn die test te doen, doe je die gewoon.
maar wat als de mogelijke vader weigert om zijn DNA af te staan? Dan kan men die niet verplichten lees ik recent?

cyanidebomb
Topic Starter

#6 , 19 jun 2013 00:30

ik ben de mogelijke vader en ik zou graag duidelijkheid willen in of het wel of niet mijn kind is.

eylis

#7 , 19 jun 2013 10:18

Precies, cyanide: stap met je ex-vriendin naar een erkend labo. Dat kan je googelen.
en als je vriendin persé wil weten (voor haarzelf) of haar vriend de vader is; ze kan de DNA-staal van haar vriend afnemen om puur medische redenen: frottis met wattenstaafje naast de tong en meteen in het bewaarbuisje. Wordt ook gedaan om mond- en klauwzeer op te sporen...

Misadra

#8 , 17 sep 2013 20:53

Hallo,

hoe is dit nu afgelopen?

Ikzelf heb een vriendin en zij is zwanger sinds februari. Wij zijn niet meer samen en zullen niet samenwonen.Wij geven beiden toestemming voor een vaderschapstest vanaf het geboren is (begin november).

Nu heb ik gebeld naar de gynaecoloog en het ziekenhuis en cm. Zij zeggen allen dat dit via advocaat moet en eventueel gerecht (ondanks onze gezamenlijke toestemming). Dit vind ik echter een kostelijke en langdurige procedure.

Dit moet toch gemakkelijk kunnen zonder advocaat maar hoe? Ik heb er al vanalles van opgezocht maar nog niets kunnen over vinden. Een "Google labo" vertrouw ik niet echt of is dit wel betrouwbaar? Wij willen gewoon die test en that's it;).

Mvg

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 sep 2013 21:09

Dat kan u maar dat is dus juridisch niet bruikbaar als effectief bewijs.
Als het voor jullie echter voldoende is... dan kan u dat eerst doen alvorens andere (volgende) stappen te nemen.
http://www.elfri.be/vaderschap-en-betwisting-vaderschap" onclick="window.open(this.href);return false;

Misadra

#10 , 17 sep 2013 21:26

Dat is dan via de rechtbank gewoon..? Dat zie ik minder zitten.. Qua kosten daarvoor via de rechtbank vind ik niets dus denk ik dat dit zeer kostelijk zal zijn..

Terug naar “Andere”