Vriendin wil weg van thuis.

Furble
Topic Starter

Vriendin wil weg van thuis.

#1 , 07 jun 2013 13:30

Mijn probleem gaat over mijn schoonouders. Mijn vriendin is nu 23 jaar en haar ouders behandelen haar als een kind van 12 jaar.
Ze mag bijna niets doen wat ze wil zoals in de werkweek bij mij slapen (we werken beide in zelfde bedrijf en ik moet maar 10 min rijden terwijl zij meer dan uur met bus moet).
Haar ouders zeggen wat ze wel en niet mag en moeien zich met alles rond haar. Bv ze wil niet naar een tuinfeest van vrienden maar haar ouders verplichten haar toch te gaan (Maar we gaan niet gaan)
Elk jaar MOEST ze op reis gaan met een organisatie ookal was het tegen haar zin en moest daarvoor veel geld betalen. (Ze heeft heel duidelijk gemaakt dat ze meerderjarig is en niet meega/wil en haar ouders zeiden dat ze moest gaan willen of niet maar ze heeft zelf de reis geanuleerd met als resultaat dat haar ouders woest waren).
Ook moest ze elke avond tegen 00.00 thuis zijn (Als je 23 bent?)

Terwijl haar broer die slechts paar jaar ouder is mag doen wat hij wil.

Nu is ze van plan om binnekort bij mij te komen wonen. Het is te zeggen bij mijn ouders en mij. Tot onze eigen plek klaar is om alleen te gaan wonen.
Kunnen haar ouders hier iets tegen doen als ze meerderjarig is (23 jaar) of is het volledig haar/onze keus en hebben haar ouders niets te zeggen.

Tege welke moeillijkheden kunnen we aanlopen als het effectief zover komt (bedoel dan ivm haar ouders)? Zover ik weet kan de politie niets doen aangezien ze meerderjarig is maar klopt dit ook?
We gaan wel eerst proberen om rond tafel te zitten en het te bespreken met haar ouders en hopen dat ze beseffen dat het niet langer zo verder kan en dat ze weg wil.
Het is altijd beter om zonder ruzie te vertrekken met maar als het niet anders kan... Ze kan niet haar hele leven bij haar ouders blijven wonen terwijl die haar behandelen als een kind van 12.
Na een paar maand kunnen we dan proberen te verzoenen maar ze wil daar zo snel mogelijk weg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 07 jun 2013 13:50

Je vriendin is meerderjarig en zelfstandig en heeft zelfs een eigen inkomen;
Ze mag en kan haar eigen beslissingen nemen, aankopen doen, contracten afsluiten en alles wat hoort bij een volwassen leven.
Wanner ze nog bij haar ouders woont als meerderjarige is het natuurlijk wel de bedoeling dat je rekening houdt met de andere mensen. Maar zij mag gerust naar de feesten gaan die ze zelf uitkiest. en eens later thuiskomen moet ook ook kunnen. (dus niet hetzelfde als alle weekends ongelofelijk dronken het huis binnenstuiken om 4 uur s'morgens héé :-)

Het ziet er inderdaad naar uit dat haar ouders haar niet kunnen loslaten en beschouwen als een volwassen persoon. Wellicht is het beste dat je vriendin verhuist. Op dit ogenblik zullen haar ouders hier vermoedelijk niet aanspreekbaar over zijn, dus organiseer het zo discreet mogelijk.
Bepsreek vooraf samen goed met jouw ouders en je vriendin alles wat het samenwonen in hun woning betreft:onkosten delen, wie doet wat: poetsen, koken, afwas ed...de huisregels. Ook de periode van die tijdelijke inwoning.

Probeer met je vriendin te vertrekken op een dag dat de ouders niet aanwezig zijn. Dan kunnen er ook geen conflicten uit de hand lopen. Neem enkel persoonlijke spullen mee.
Haar ouders kunnen hiertegen wettelijk niets ondernemen. En je hebt gelijk: laat de mensen even betijen, wie weet komt dat later wel weer op orde.

Reclame

Terug naar “Andere”