Zoon uit huis zetten

LynnM
Topic Starter

Zoon uit huis zetten

#1 , 26 apr 2013 11:33

Ik wou in 2007 mijn boerderij schenken aan mijn zoon D op voorwaarden dat hij 25.000 € aan zoon O geeft. Een spotprijs voor zulk domein !
Hij is toen bij mij komen inwonen en later ook zijn huidige partner.

Ik ben toen bij mijn andere zoon O ingetrokken.

Nu wil zoon D de schenkingsakte niet tekenen omdat hij zich benadeeld voelt, want ik heb mijn andere zoon O een nieuwe bouwgrond geschonken (waar wij nu wonen).

Zoon D betaalt geen huur, brandverzekering,... niks ! Er is geen pachtovereenkomst e.d. Hij woont gewoon kosteloos in mijn boerderij en wil mijn eigendom NIET verlaten. Hij is wel muren aan het uitbreken en mijn boerderij daalt in waarde.

Wat kan ik doen?

Stel dat ik een verzoekschrift neerleg op de griffie van de vrederechter om een geschil in te leiden (geen dagvaarding om kosten te drukken),
hoelang duurt dit? Zal zoon D een dwangsom opgelegd krijgen per dag dat hij in mijn boerderij woont?

Wat als hij ook deze dwangsom niet betaalt? Ik ben 80 jaar en meen ook niet lang meer te leven.

Kan ik hem in een testament dwingen de boerderij over te nemen en alsnog 25.000 € aan zoon Ote geven?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 26 apr 2013 11:58

Tja een schenkingsakte waarin je de ontvanger verplicht aan een andere persoon iets te moeten betalen, is geen schenkingsakte...
Ik denk dat je om deze juridische knoop te ontwarren er best een advocaat bij neemt, want er zitten al van bij het begin een aantel dingen niet juist en daar maakt zoon D handig gebruik van, denk ik.
Maar hoe dan ook kort samengevat:
- Zoon D verblijft zonder contract of overeenkomst in jouw huis, je zou hem er dan ook vrij snel moeten kunnen uitzetten (wat me het beste lijkt)
- Zoon D breekt je muren af: dat is een misdrijf, want het is zijn woning niet.
- een testament waarin je iemand dwingt iets te betalen, lijkt me een beetje vreemd. Je zal de dingen best regelen voor dat het zover komt.
- Dat jij nu een bouwgrond koopt waar zoon O op kan bouwen en jij bij hem inwoont, dat kan zoon D nu niet aanvechten. Je leeft en je doet met je geld wat je wil.
- Bovendien kan je inwonen bij zoon O, dat is een overeenkomst tussen jullie beiden.

Best een adevocaat onder de arm nemen om contact te nemen met D: Ik vermoed dat je best D voor de keuze stelt: ofwel de betaling doen, de schenkingsakte te tekenen en dan is de boerderij van hem. Ofwel als hij dat niet wil. Meteen de boerderij verlaten. Laat hem weten dat je de boerderij dan verkoopt en dat je de gelden mogelijk opleeft, zodat er bij je overlijden waarschijnlijk niet veel meer van overschiet en hij helemaal niets ovehoudt.
Dus aan hem de keuze.

bartvdv

#3 , 26 apr 2013 12:19

Dat jij nu een bouwgrond koopt waar zoon O op kan bouwen en jij bij hem inwoont, dat kan zoon D nu niet aanvechten. Je leeft en je doet met je geld wat je wil.
Dat kan Ote toch later wél aanvechten ? En alles opleven, dan krijgt O ook niks. En mocht hij toch iets krijgen, dan mag hij daar later een deel van afstaan aan zijn broer ?

Reclame

pAscAl54321

#4 , 26 apr 2013 12:40

Misschien is het best eens op papier te zetten wat er gebeurt als er NIETS gedaan wordt en u komt te overlijden en ze erven UW boerderij.

Als beide zoons dan zien hoeveel er zal betaald worden bij de succesie door hun beide zal het misschien goedkoper blijken dit nu deftig te regelen ZONDER ruzie.

Dreigen met advocaten en processen, en uit huis zetten van uw zoon, lijkt me hier niet de beste oplossing.

LynnM
Topic Starter

#5 , 28 apr 2013 13:30

Hartelijk dank.

Ik wil het liever niet voor de rechtbank trekken en de goede vrede bewaren, maar zoon D wil mijn boerderij NIET verlaten.. Ik zie dus geen andere keuze. Maar zal hij naar de rechter wel luisteren?

De schenking van mijn boerderij voor 25.000 € lijkt mij een goede deal. De notaris heeft dit ook zo op papier gezet en initieel was zoon D akkoord... Maar nu hij mijn boerderij betrokken heeft, lijkt de hele deal "niet meer zo goed" te zijn. Bovendien heeft zoon D zijn boterham goed verdiend en heeft zoon O het geld meer nodig.
Ik denk dat D wel weet dat bij mijn overlijden de succesierechten veel hoger zullen liggen, maar hij wéét ook dat dit nadelig is voor zijn broer O... Volgens mij wil hij zijn broer O gewoon een loer draaien uit jaloezie dat zoon O een nieuwbouw heeft.. Maar D vergeet dat hij in de tijd heeft mogen studeren tot 21 en zoon 0 al van zijn 17 jaar aant het werken is. Ik vind dus niet dat zoon D benadeeld wordt..

LynnM
Topic Starter

#6 , 28 apr 2013 13:33

Dat jij nu een bouwgrond koopt waar zoon O op kan bouwen en jij bij hem inwoont, dat kan zoon D nu niet aanvechten. Je leeft en je doet met je geld wat je wil.
Dat kan Ote toch later wél aanvechten ? En alles opleven, dan krijgt O ook niks. En mocht hij toch iets krijgen, dan mag hij daar later een deel van afstaan aan zijn broer ?

De schenking van die bouwgrond aan zoon O werd gedaan in 2006 buiten erfdeel.. Normaal heeft D daarop geen verhaal meer. Trouwens, aan zoon D wou ik mijn boerderij én nog een stuk landbouwgrond schenken, maar het is zoon D die deze schenking niet meer wou omdat hij vond dat O méér gekregen had ( geheel niet waar. De opp van D is groter, maar O heeft gewoon een nieuwbouw gezet op dat stuk bouwgrond)

Mariette

#7 , 28 apr 2013 14:43

De schenking van die bouwgrond aan zoon O werd gedaan in 2006 buiten erfdeel.. Normaal heeft D daarop geen verhaal meer.
Uit hetgeen ik hier uit verschillende draadjes begrepen heb is dit helemaal niet het geval. Indien u aan één kind een schenking doet bij leven, dan heeft het andere kind steeds het recht om bij uw overlijden een gelijkaardige som uit de erfenis te halen alvorens de rest te verdelen.

Terug naar “Andere”