Beste,
Ik stel mijn vraag even hier, omdat ik echt niet weet wat ik moet beginnen. Ik ben (zoals zovele) absoluut niet op de hoogte van rechtgeving en rechtspraak, maar zit acuut met een probleem.
Ik besef dat onderstaand verhaal mijn kant van de zaak is, maar ik probeer wel om zo onpartijdig mogelijk te blijven:
* wij hebben reeds lang last van zwerfkatten aan onze woning (nachtlawaai, urine, kapotte vuilniszakken, gestolen eten van onze kat, vechten met onze kat,...)
* mijn echtgenote heeft, in samenwerking met het dierenasiel, valkooien laten plaatsen om de zwerfkatten te vangen en te laten castreren/steriliseren, zodat deze minder territoriaal zijn, en wij weer van onze nachtrust kunnen genieten
* 3 dagen gelden ving mijn echtgenote een kater die wat tammer was dan de katten die ze gewoonlijk ving. Zij gaf hem mee met het asiel, maar stak dadelijk flyers in de bussen van de buurtbewoners om te melden dat ze een kat gevangen had, en wanneer er iemand deze als zijn/haar kat herkende, dadelijk contact moest opgenomen worden. Spijtig genoeg heeft zijn ons adres/telefoonnummer op de flyer vermeld, en niet deze van het asiel waar de kat gehouden werd.
* de gevangen kater was niet gechipped, en droeg geen identieficatiebandje. Het was een mooi dier, maar de mensen van het asiel dachten dat het geen raskat was.
* na 2 dagen (gisteren dus) werden wij woedend opgebeld door de (vermoedelijke) eigenares van de kater, die eiste dat het dier in oorspronkelijke staat teruggeleverd werd. Omdat de vrouw bleef schreeuwen heeft mijn echtgenote de telefoon afgelegd, en de vrouw dadelijk een SMS gestuurd met het nummer van het dierenasiel.
* vandaag is duidelijk dat de kater reeds gecastreerd was op het moment dat de eigenares contact had opgenomen met het dierenasiel.
* Tevens is er deze nacht bij ons ingebroken, en onze kippen zijn uit hun hok verdwenen. Het is duidelijk door mensenhanden gebeurd, het slot werd geforceerd en verwijderd, en het dak van het hok werd opengebroken, er zijn geen sporen van bloed of pluimen. wij hebben dus het sterke vermoeden dat de eigenares "oog om oog, tand om tand" heeft willen gebruiken (hoewel wij ter goeder trouw waren, en dit duidelijk over vandalisme en diefstal gaat)
* wij kregen vandaag ook een telefoon van de eigenares met hierin een onuitgesproken dreigement ("we zullen wel zien wat er verder gebeurd"), en de ondertoon dat de eigenares wil vergoed worden voor de castratie (zij wou blijkbaar kweken met de kater???)
Mijn vragen:
* kan ik dadelijk iets doen om de eigenares van mijn woning weg te houden, ik heb een zeer slecht buikgevoel bij deze mensen. Ze lijken mij niet te willen praten, maar enkel uit te zijn op geld of wraak?
* er werd aangifte gedaan van diefstal van onze kippen, zou de politie of de rechter erin meegaan dat de kans bijna 100% is dat de eigenares van de kater dit gedaan heeft, of heeft dit spoor helemaal geen zin?
* mag ik dreigtelefoontjes van de eigenares opnemen? Mag ik deze ook tegenover de politie of de rechter gebruiken?
* kan de eigenares een rechtzaak tegen mij beginnen (de kater was niet identificeerbaar, werd op onze grond gevangen, heeft bij ons schade en nachtlawaai aangericht,... heb ik eigenlijk iemands eigendom beschadigd of denkt de wet hier anders over?)
Met vriendelijke groet,
Joris