co-ouderschap laten veranderen

penen
Topic Starter

co-ouderschap laten veranderen

#1 , 13 mar 2013 15:12

Ik ben in mei 2 jaar uiteen met mijn ex en hebben een zoontje van 4 jaar. wij hebben vrij snel bij de notaris co-ouderschap laten vast leggen op papier.
maar hij zorgt alleen in het weekend (als hij tijd heeft) voor onze zoon, de rest van de week verblijft ons zoontje bij zijn ouders waar hij wel goed word opgevangen maar waar hij nog behandelt word als een peutertje, ze brengen hem maar 3dagen van de week naar school, en heeft momenteel een achterstand op zijn taalontwikkeling. ik heb hun hier al verschillende keren over aangesproken dat ze mijn zoon moeten aanspreken als een "grote" jongen en niet als een klein kind om zo zijn taal te stimuleren en dat hij elke dag naar school moet gaan.
dit alles moet ik altijd tegen de ouders van mijn ex zeggen, hem zie of hoor hem nooit. onze zoon word afgezet door zijn moeder en ik moet hem daar ook afzetten. als onze zoon vraagt om eens met papa de bellen of er een smsje naar te sturen om maar te zeggen dat hij ziek is of zo krijg ik ook geen gehoor!
nu is mijn vraag, hoe kan ik het co-ouderschap laten omzetten in het hoederecht, wat moet ik daar voor doen, en wat zijn mijn kansen om het hoederecht te krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 13 mar 2013 15:46

hoederecht bestaat niet meer in de huidige wetgeving. Ouders hebben steeds standaard co-ouderschap, zelfs zonder vonnis of akte bij de notaris. DWz dat jullie samen instaan voor de opvoding en zorgen voor jullie kind. De verblijfsregeling is een andere zaak. Dat kan per vonnis besloten worden.Maar eerlijk gezegd, zoals ik uw argumenten lees, zie ik bitter weinig argumenten waar een rechter van zou zeggen: dat is nu een reden om het kind in 100% verblijf bij de moeder te plaatsen en enkel af en toe zij vader bezoeken. Er is geen sprake van verwaarlozing, al verschilklen jullie duidelijk wel van mening over de opvoeding. Maar dat is geen grondige reden om de verblijfsregeling grondig om te gooien. Vergeet niet dat deze wijziging dan weer zou betekene dat de routine en gewoontes van jullie kindje weer omgegooid worden. En misschien acht een rechter dat wel als mogelijk schadelijk. Bovendien verminder je het recht van de vader om ook zijn kind op te kunnen voeden. Ok, momenteel verblijft jullie zoontje veel bij opa en oma. Maar vaders moeten ook de kans kunnen hebben om in hun co-ouderrol te groeien.
Wat er wel moet/kan gebeuren is dat je met je ex probeert goede afspraken te maken over de grote lijnen in de opvoeding (en dat moet hij dan echt aan de opa en oma meedelen.
Misschien een bemiddelaar inschakelen om te proberen een constructief gesprek hierover te voeren samen:
- je mag gerust vragen dat jullie kindje best elke dag naar school moet kunnen gaan.
-afspraken over het telefonisch contact met de andere ouder tijdens de verblijfweek bij de ene ouder
- hoe het probleem van de taalachterstand oplossen; vriendjes die kunnen komen spelen, actief met het kind taalspelletjes doen ed.

Dus kansen om 100% verblijfsrecht te krijgen zit er mijns insziens zeker niet in. Maar het is ook niet de oplossing voor het probleem dat je aankaart.

Mariette

#3 , 14 mar 2013 11:40

Maar vaders moeten ook de kans kunnen hebben om in hun co-ouderrol te groeien.
Hoeveel jaar bedraagt die periode dat ze in hun co-ouderrol kunnen groeien? TS is al twee jaar gscheiden.

Reclame

Terug naar “Andere”