Nalatenschap bijzonderlegaat en hypotheek

Karel88
Topic Starter

Nalatenschap bijzonderlegaat en hypotheek

#1 , 11 mar 2013 22:56

Beste lezer,

Verzoek om advies!!
Mijn broers en ik zijn al ruim 8 jaar bezig met een lang lopende erfenis van onze overleden oom. Dit komt omdat hij een deel aan zijn vriendin en aan onze moeder heeft nagelaten. 8 maanden na het overlijden van onze oom, is ook onze moeder overleden. Zowel mijn oom als zijn vriendin woonden apart in België. Maar zijn opgegroeid in Nederland, mijn broers en ik wonen in Nederland De notaris heeft het testament open gelaten voor een gerechtelijke procedure waar wij nu ruimt 8 jaar na zijn overlijden mee bezig zijn.
De vriendin van onze oom, heeft heeft niet de notaris, maar onze opgeroepen bij de rechtbank van de eerst aanleg in 2007, waarna de rechtbank in 2009, het bijzonder legaat aan haar heeft toegekend.

Waarna wij bij verzoekschrift tot hoger beroep ter griffie neergelegd hebben in 2009 tegen het hierboven vermelde vonnis.
Bij arrest in 2011 heeft het Hof van Beroep van Antwerpen als volgt geoordeeld:
Het bijzondere legaat aan vriendin toekent.

Inhoudelijk gaat het om de opbrengt van de verkoop van het appartement van onze oom, waar een hypothecaire schuld op rust.

Nu staat er ook in het arrest van het Hof van Beroep, onderstaande:

Die juridische kwalificatie vind overigens bevestiging in de duidelijke wil van de erflater, aangezien conform artikel 1012 B.W. Alle kosten na (zijn) overlijden" uitdrukkelijk ten laste werden gelegd van de appellanten,zodat de geïntimeerde (als bijzondere legataris) niet gehouden in tot enig schuld of last van de nalatenschap van wijlen ....., behalve dan de vordering van de hypothecaire schuldeisers (artikel 1024 BW.)

A. Deelt vriendin (bijzonder legataris) nu wel of niet meer in de hypothecaire last?
B. Is de opbrengst van de verkoop nu met of zonder hypothecaire last te verdelen?

In afwachting van uw reactie,
met vriendelijk groet,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 mar 2013 10:26

“Art.1012.De legataris onder algemene titel is, evenals de algemene legataris, persoonlijk voor zijn aandeel en hypothecair voor het geheel, gehouden tot betaling van de schulden en lasten der nalatenschap van de erflater.Art.1024.De legataris onder bijzondere titel is niet gehouden tot betaling van de schulden der nalatenschap, behoudens de inkorting van het legaat, zoals hiervoren bepaald is, en behoudens de vordering van de hypothecaire schuldeisers.”(Burgerlijk Wetboek)

‘zodat de geïntimeerde (als bijzondere legataris) niet gehouden in tot enig schuld of last van de nalatenschap van wijlen...’

Vriendin (bijzonder legataris) deelt dus niet in de hypothecaire last
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Karel88
Topic Starter

#3 , 14 mar 2013 22:36

dank voor uw reactie,

Wat wordt er dan bedoeld met:

en behoudens de vordering van de hypothecaire schuldeisers.”(Burgerlijk Wetboek)

Reclame

Terug naar “Andere”