Wat moet ik doen

anoniem02
Topic Starter

Wat moet ik doen

#1 , 07 mar 2013 14:04

Voor een lang verhaal kort te maken.

Ik heb een dochter van 9 jaar uit iets wat je geen relatie kunt noemen.

9 jaar geleden was ik zelf maar 21 jaar en had op dat moment een flirt.
Ze was zwanger ik was daar totaal niet klaar voor.
Ik heb dan wel gezegd van goed dan wil ik mijn verantwoordelijkheid nemen maar ik blijf niet bij u omdat het al geen relatie was.
Dus dat ze goed wist dat ik niet bij haar ging blijven omwille van een kind.

We zijn dn bij de notaris gegaan en daar vast gelegd dat ik onderhoudsgeld zal betalen en dat ik het kind erken en dat ik bezoekrecht kreeg.
Dat is dan ook allemaal zo gebeurd buiten het bezoekrecht dat heeft ze 8 jaar tegengehouden.
Ben het blijven aanvechten en uiteindelijk na 8 jaar kwam mijn dochter.

Wat natuurlijk niet gemakkelijk is voor een kind van 8 even binnenkomen en er ineens een broer en zus bijkrijgen.
Bij mijn huidige vriendin heb ik 2 kinderen van 5 en 3 jaar.
Het is wel allemaal redelijk goed verlopen omdat ze zelf ook graag kwam.
Mijn dochter heeft dan op een bepaald moment zelf gevraagd achter co ouderschap.
Maar ondertussen zat de moeder op pshychiatrie en was ze zowiezo bij ons.
En is het erna gewoon naar co ouderschap gegaan.

Nu zit ik met een aantal vragen.

Mijn dochter heeft last van heel het gebeuren rond haar moeder en zijn we bij haar een tijdje naar een psycholoog gegaan.
Haar leerstof heeft ze een achterstand en krijgt ze nu bijles voor.
Nu werkte het mij al op mijn zenuwen dat haar agenda vol rood staat omdat ze de week van haar moeder bijna geen huiswerk maakt.
En ten 2de het ergste dat de facturen nooit betaald worden.
Nu vind ik dat een kind van 9 daar niet bij geconfronteerd moet worden maar ja.
En dat de moeder naar Disneyland gaat zonder haar dochter en daarover liegt.
En nog zoveel meer maar dan ben ik nog wel even bezig.

Maar over dit allemaal zweeg ik nog maar nu ligt de moeder weer op psychiatrie.
Ik vind deze regeling alles behalve nog ok
Mijn dochter wordt maar emotioneel op en af gesleurd en ik wil dat ze dat allemaal niet moest mee maken.

Dus nu mijn grootste vraag kan ik hier iets aan doen?
Wat zijn mijn rechten of wat zijn mijn dochter haar rechten?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 07 mar 2013 14:15

Het is uw plicht uw dochter te helpen ...

U kan eens gaan praten met de school opdat deze op de hoogte zouden zijn van de moeilijke emotionele situatie waarin uw dochter haar jeugd dient door te brengen.
Men zal vermoedelijk wel bereid zijn het agenda wat minder "te kleuren" , uw dochter heeft hier immers vermoedelijk meer last dan baat bij ...

U zal ook de verblijfsregeling wel kunnen laten aanpassen ... maar de vraag is wat hier de impact gaat van zijn ...
- Op uw kind ...
- Op de moeder en alszo dus ook op het kind ...
- Op de huidige situatie (ik begrijp immers dat uw dochter nu nagenoeg permanent bij U is ) ...

Verder kan uk uw gedachten lezen : "was ik negen jaar geleden maar ...."

En wil ik U toch ook loven voor de manier waarin U de gevolgen van wat jezelf "een flirt" noeemt weet en kunt plaatsen binnen uw huidige leven / familie ....

Sterkte ,

k.b.

anoniem02
Topic Starter

#3 , 07 mar 2013 14:22

Hey K.b.

Ja simpel is iets anders maar ben nogal van het principe wat als... daar bereik je niks bij.

En over de verblijfsregeling daar blijf ik dus over twijfelen het is echt zoals je schrijft welke impact?? en wat gaan de gevolgen zijn??
Ik wil het niet erger maken dan het al is maar dis kunnen we ook niet zo laten dus ja....
En nu is ze full time bij ons.
Dat gaat heel goed alleen dat ze soms verhalen doet die mijn haren recht omhoog laten gaan.
En dat ze haar opgekropte frustraties soms op haar broer en zus uitwerkt.
Wat we wel kunnen plaatsen maar leg het maar uit he aan een 5 en 3 jarige.
Niet simpel

gr

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2013 14:34

Inderdaad met school gaan praten maar eerst eens gaan zelf gaan praten met de psychologe waar dochter naar toe gaat/ging.
Dit om het een goede achtergrondinfo met school te kunnen praten.

Een rode schoolagenda om die reden .... neen dat is echt niet gepast zoals uzelf vindt en ook k.b.
Ga zeker ook met het CLB van de school praten.

Is geweten waarom mama in de psychiatrie zat?
Dit zeker ook mededelen aan psychologe en aan CLB ...aan directie zou ik het niet direct doen CLB is gebonden door beroepsgeheim.

Is de mama te vinden voor een regeling .... iets minder dagen?
In mijn omgeving ook iemand met zware psychologische problemen is de regeling langzaam geworden dat kind enkel 1op 2 week-end komt + helft verloven (waar ze zich dan nog niet aan houdt) moet steeds werken/kan geen verlof pakken enz... en de twee WOE middagen na school. Uiteindelijk is kind bijna steeds bij ex-partner die werk gelukkig kan aanpassen.
Er wordt geen probleem gemaakt met kindergeld ieder de helft en kind staat nu wel ingeschreven bij de partner.
Is ondertussen ook geadopteerd op haar 13 - kleine adoptie ... en nu al bijna 16 jaar.

Sluit me aan met de waardering die K.B. heeft geuit.

anoniem02
Topic Starter

#5 , 08 mar 2013 08:56

Hey,

Dank u voor u reacties.
Wij hebben volgende week een afspraak met het clb voor haar achterstand.
Maar nu zal ik maar alleen gaan omdat de moeder in het ziekenhuis is.
Ik denk dat ik het daar ga vertellen wat er gebeurd is.
Of moet ik daar voor bij iemand anders zijn?

De psycholoog ga ik ook eens bellen.
En op het volgende punt van regeling voor minder dagen.
Ik denk dat de moeder daar niet voor te vinden gaat zijn.

En waar ik ook schrik voor heb is,

Ik vind dat mijn dochter dat allemaal niet moet meemaken maar als ikdaar iets aan ga doen dat ik tegenwin van mijn dochter ga krijgen.
Ze is nogal heel beschermend naar haar moeder toe wat ik ook begrijp maar...
Ik heb meer de indruk dat de dochter voor demoeder zorgt ipv andersom.
Dus ja wat doe je an het beste he???

GR

k.b.

#6 , 08 mar 2013 09:22

Soms kunnen 9-jarigen al heel volwassen zijn ... nood breekt wet ...

Ik zou zeker open kaart spelen met het CLB ... maar wij hebben nogal een uitgebreide "onderwijservaring" en dit zijn de zaken die dan gaan gebeuren.

1. Het CLB zal luisteren , doch deze mensen zullen uw verhaal niet onmiddelijk voor waarheid aanvaarden (er zijn immers genoeg gescheiden koppels die elkaar gaan zwart maken bij allerlei instellingen). Verwacht dus op een eerste afspraak zeker niet dat die allerlei voorstellen ed gaan doen. Ze zullen eerst uw verhaal willen toetsen aan de werkelijkheid ... zij handelen steeds in het belang van het kind ... en het is pas als ze ervan overtuigd zijn dat dit belang ook voor U primeert en dat dit "de betere weg" is dat er een open dialoog zou kunnen ontstaan.

2. Zij zullen dit bespreken met de school , indien je hen deze mogelijkheid niet geeft zullen ze heel sceptisch staan tegenover uw relatie.

Sterkte ,

k.b.

anoniem02
Topic Starter

#7 , 08 mar 2013 10:37

Ja dat begrijp ik wel van da zwart maken.
Maar ik zal et volgende doen volgende week op de afspraak zal ik het aankaarten en als zij bij de school willen spreken mogen ze dat daar heb ik geen problemen bij.
En dan zullen we wel zien.
Volgende week vrijdag heeft mijn dochter ook een afspraak met psycholoog.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Gr

anoniem02
Topic Starter

#8 , 14 mar 2013 09:06

Hallo allemaal,

Even een kleine update we zijn gisteren naar het clb gegaan voor haar resultaten bij intelligentie test.
Ze is een E zone terrecht gekomen voor ruimtelijk inzicht sinds vorig jaar.
E zone wilt zeggen dat je uit de normale cijfers valt.
Dus eigenlijk wat wij dachten en nu ook is gebleken.
Maar er is zeker niks alarmerend hoor nee nee we moeten niks doen.
Dus ja vraag ik mij af waarom ik er ook aan begonnen ben.

Dan heb ik de melding gedaan van de situatie moeder.
Maar daar voor moest ik niet bij het clb zijn en moet ik naar het CAW gaan.
Ma ze wist wel dat het kind naar katten pis stonk maar ook dat was blijkbaar niet erg.

Ik ben eigenlijk heel ontgoocheld in het clb en mijn motivatie is weg voor nog door te vechten.
Heeft er iemand nog tips voor mij?

gr.

k.b.

#9 , 14 mar 2013 13:38

Dus als ik het goed begrijp heeft het CLB intelligentietesten uitgevoerd ...
Hieruit is een score naar voor gekomen voor ruimtelijk inzicht (die ik zelf niet kan plaatsen) maar waarvan U zelf meent te kennen te geven dat deze er op wijst dat uw kind mogelijks onvoldoende ruimtelijk inzicht heeft om de lessen die zij vandaag volgt tot een goed einde te brengen ...

Zijn er nog andere intelligentietests uitgevoerd die wel goede resultaten gaven ?

En zij zeggen dat jij niets moet doen ... zeggen ze dan ook wie er wel iets gaat doen ?
Gaat het CLB contact opnemen met de school ...

Is het al ouderkontakt geweest dit jaar ? en wat zij de leerkracht van het kind ?

Uiteraard dien je voor de situatie van de moeder niet bij het CLB te zijn ... doch zij dienen aan de hand van de moeilijke situatie waarin uw kind verkeerd
eventueel een advies uit te brengen aangaande opleiding / opvoeding / begeleiding ...

Die zin aangaande die onhygienische omstandigheden .... "dat is niet erg" ...
en verder : "jij moet zelf niets doen" .

Telefoneer nog eens naar de betrokken CLB medewerker ... en vraag eens "wat er nu eigenlijk te gebeuren staat" ...

Ik heb zo het wrange gevoel dat deze CLB medewerker mogelijks zelf iets opstart ... om eventueel de moeder / dochter relatie te wijzigen ...

Ik lees immers tussen de regels :
- "Mijn kind is terechtgekomen in E " ; "dit is niet alarmerend "
--- Was het kind vroeger beduidend "intelligenter" op de tests ?
- Hoe weet die dat het kind "naar katten .... stonk " ...
--- vermoedelijk uit contact met de school ...

U schrijft verder "we zijn gisteren naar het CLB gegaan ... " ; wie zijn WE ?
Wie was er bij U ... uw dochter , de moeder van het kind , uw huidige partner , ...
Dit heeft mogelijks invloed op de "bewoordingen" die de CLB medewerker gebruikt ...

k.b.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 mar 2013 13:48

CLB is een dienst voor de school nl. Centrum voor leerlingenbegeleiding.
Niets meer maar ook niets minder.
Ze hebben geen enkele bevoegdheid om wat dan ook te doen buiten hun opdracht en zijn gebonden door beroepsgeheim.
Enkel wanneer er zeer ernstige vermoedens zijn van kindermishandeling kunnen ze dit beroepsgeheim naast zich neerleggen.

Mogelijkheden zijn vertrouwensartsencentrum praat eens met uw huisarts.
Idd CAW maar indien noig ook de sociale dienst van de jeugdbrigade van uw zonale politie.

k.b.

#11 , 14 mar 2013 14:53

En wat doen ze hier aan leerlingenbegeleiding ...

NIETS ... ze nemen een test af ... en dan volgt een heel eigenaardige interpretatie van de resultaten ...

k.b.

anoniem02
Topic Starter

#12 , 15 mar 2013 13:47

hey,

Ik ga proberen op alles te antwoorden.

We bedoel ik ikzelf en mijn partner.

En voor he kort te schetsen begin dit schooljaar merkten we op dat ze slechte punten had op wiskunde en klok.
Dan hebben we haar op bijles laten gaan 1x per week.
De leraar van de bijles heeft ons aangesproken en twijfelde of er niet meer aan de hand was.
Omdat ze altijd moeilijk heeft om verbanden te leggen bv. vraagstukken,breuken,klok enz..
Hij heeft een vermoeden dat het dyscalculie kon zijn.

Dan zijn we in November naar het clb gegaan samen met de moeder van mijn dochter.
Het probleem wat uitgelegd.
Mevr. van het clb ging intelligentie testen uitvoeren omdat dat de procedure was.
En daarvoor moesten we nu daar zijn.

Ze is op alles gestest naar IQ toe.
En alles zat ook normaal buitendan het ruimtelijk inzicht daar heeft zij een iq van 70 en is ze blijkbar sinds vorig jaar in de E zone terrecht gekomen.

Maar iets doen dat heb ik niet gehoord.
Er was niks alarmerend dat komt wel allemaal goed.
Het enigste wat we konden doen was dat de bijles leraar eens contact kon opnemen met haar juffrouw zodat hij dezelfde les wijze kon toepassen.

Ik had wel zoiets van amai het clb personeel die argumenteerde van er is niemand op zijn 18de die de klok niet kan lezen.
En ja het komt nu eenmaal vroeg in het lessenpakket.
En het ergste was dat ik aanhaalde dat het huiswerk niet gemaakt word in de week van de moeder.
Dat kunnen zij niet verplichten om buitenschools onderwijs te laten volgen.
Ik zei maar haar gewoon huiswerk van de juffrouw van school dat moet toch?
Nee blijkbaar is dat ook niet verplicht dus met ander woorden ofwel blijven we dweilen met de kraan open ofwel laten wj het ook en wie isdan de dupe??
Maar helaas geen antwoord.

En aan leerlingenbegeleiding dat doen ze niet meer in het 4de studiejaar.

En dat ze wist van de stank dat was door de juffrouw van haar klas.

Gr.

k.b.

#13 , 15 mar 2013 14:09

De schoolgaande jeugd zal het graag lezen dat huiswerk niet verplicht is ...

Men is ook niet verplicht omiets te leren ... men moet wel voldoen aan de leerplicht en naar een school gan is daarvoor voldoende ...

Men bedoeld vast dat jij niet kan afdwingen dat uw kind bij de moeder het huiswerk moet maken ...
Doch de school kan hier wel rekening mee houden in zijn beoordeling ...

en aldus het kind haar agenda volledig met rood inkleuren ...

Beseft uw dochter zelf (ondanks haar leeftijd) nog niet een beetje dat het voor haar eigen toekomst is ...

Ik zal het voor de rest ook bij mijzelf even laten bezinken ...

k.b.

k.b.

#14 , 18 mar 2013 09:41

Ik kan verder wel bevestigen als een test slechts een negatief beeld geeft op één aspect van de intelligentie dan gaat men er steeds vanuit dat dit geen verdere zorgen hoeft . Men gaat er vanuit dat dit dan gecompenseerd wordt door de rest.

Hoe eigenaardig dat ook moge klinken ... Ik heb bvb zelf een kind dat op zijn 3 jaar amper enkele woorden sprak ... we maakten ons toen ernstige zorgen ...
en nu staat zijn snuit niet stil en verteld hele verhalen ...

k.b.

anoniem02
Topic Starter

#15 , 18 mar 2013 10:06

Goede Morgen K.B.

Ben blij dat het voor u en u kindje toch in orde is gekomen.

Verder heb ik het CLB laten rusten.
Vrijdag krijgt mijn vrouw telefoon van de moeder van mijn dochter met de vraag of zij langs het ziekenhuis wou komen.
Ze regelt alles met mijn vrouw ik heb daar ook geen problemen bij.
Mijn vrouw is gegaan en komt terug met het nieuws dat de moeder naar een ander ziekenhuis gaat voor 4 maanden.
En zondag is mijn dochter bij haar op bezoek gegaan en het nieuws vernomen.
Wat voor haar niet zo makkelijk is.
Ik heb ook begrip voor haar situatie.
Maar het is heel druk voor ons we hebben zelf ook nog 2 kleine kinderen rondlopen.
Dan het op en af gereden naar het ziekenhuis + de spanning die thuis heerst omdat de dochter niet weet hoe ze zich moet houden bij de situatie.
Ik heb enorm veel begrip voor mijn dochter har situatie en ik zou ook niet in haar schoenen willen staan maar wij zitten erbij en je blijft eigenlijk altijd in een machteloze situatie te zitten.

Gr

Terug naar “Andere”