Wie heeft bij de bouwinspectie klacht neergelegd?

Ferry
Topic Starter

Wie heeft bij de bouwinspectie klacht neergelegd?

#1 , 24 feb 2013 10:15

Beste,
Schetsing:
Weduwe (sinds 1 jaar) in een vrij grote eengezinswoning al 19 jaar lang.
Voor 5 maanden 2 Erasmus-studenten opgenomen (tot 28 feb 2013)
Ze waren op zoek naar een "nieuw" onderkomen, door de slechte bewoning die ze hadden de eerste maand.
Hun speciale universiteitsfietsen stalden ze onder het raam.
Nadat ik advies ingewonnen had bij de lokale politie en de dienst bevolking, heb ik hen begeleid naar deze diensten en hebben ze aldus een officiële "verblijfsvergunning tot...".
Wijkagent heeft vaststelling gedaan en alles bleek in orde.

Vorige week kreeg ik een light-Gestapo-vorm van de bouwinspectie over de vloer.
"Er is klacht neergelegd tegen u, dat u een studentenkot uitbaat".
Op mijn vraag van wie die klacht wel kon komen, en dat ik die studenten enkel voor 5 maanden in huis wilde nemen, dat administratief alles in orde was, enz.....
Kreeg ik als antwoord "klacht van de politie".
Zonder verder in detail te gaan over de gevolgen hiervan, die niet van de minste zijn, heb ik mij tot de ombudsman van mijn woonplaats gewend, voor een eventuele redelijke oplossing.

Volgens de ombudsman kan de klacht "niet" van de politie gekomen zijn.

Ziet iemand een wettelijke mogelijkheid om er achter te komen "wie" die klacht dan wel ingediend heeft?
Ik ben 70 en mijn verstand kan er gewoon niet bij.
Dank U.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 feb 2013 10:29

U kan aan de procureur inzage in uw dossier vragen. Dit kan bij gewone brief.

Ferry
Topic Starter

#3 , 24 feb 2013 10:32

Sorry, waar vind ik die procureur? Bij de politie? Bij stedenbouw?
Ik zou het echt niet weten.
Toch bedankt.

Reclame

roharro

#4 , 24 feb 2013 12:16

Is dat soms in Leuven? Vraag het dan eens aan den Tobback, die heeft enkele straffe oukazes uitgeroepen. Studenten mogen daar niet meer in gewone huizen wonen, enkel in speciaal voor het doel gebouwde studentenkoten. Gewone woningen mogen daar enkel nog door niet-studerende mensen bewoond worden....zou kaderen in één of andere vorm van "sociaal" beleid. Informeer eens of u daar in plaats van studenten niet enkele illegalen mag huisvesten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ferry
Topic Starter

#5 , 24 feb 2013 12:30

Neen, maar wel die "andere" grote universiteitsstad.
Ik heb al een mailtje gestuurd naar de "collega" van Tobback, voor een onderhoud, helaaaaaaas, zoals verwacht: geen enkele reactie.
Alhoewel deze "collega" deze bepaalde "woonvoorstellen" in het breed en in het lang promoot.

Ik wacht af welk antwoord ik van mijn ombudsdienst krijg.

Maar: het enige wat mij interesseert "wie heeft klacht neergelegd".
Al de andere consequenties neem ik op mijn konto.

Fijne zondag!

roharro

#6 , 24 feb 2013 12:36

Buren misschien?

Ferry
Topic Starter

#7 , 24 feb 2013 12:46

Geen twijfel mogelijk.
Dit jaar was een "ramp" voor de "koter"-verhuurders in onze stad, gezien er enorm veel nieuwe studenten-residenties gebouwd zijn, wat in mijn ogen een heel goede en perfecte zaak is.
In mijn korte straatgedeelte (ca. 150 m lang) van een heel lange straat, hangen nog steeds affiches in de ramen.
Ikzelf heb geen affiche geplaatst, maar ben die leuke en wanhopige jongens toevallig "ergens" tegengekomen en hen spontaan "onderdak" aangeboden, na verificatie bij de nodige instanties, om in de regel te zijn.

Zoals gezegd: waarschijnlijk een "koterverhuurder" die geen student(en) heeft dit academisch jaar.

Ferry
Topic Starter

#8 , 24 feb 2013 12:53

Nog even dit:
Ik heb geen kinderen, geen familie!!!
Voor deze jongens kook ik, bak ik en nodig hen uit zondags op een goedkope maaltijd.
Het is alsof ze "mijn zonen" zijn.
Je kan onze verhouding perfect vergelijken met "de Kotmadame".
Het breekt mijn eenzaamheid, helaas is dit verboden!!!

De jongens zelf (24 jaar oud) zijn ook geschokt door het optreden van de bouwinspecteur (1 student was aanwezig, de andere was naar huis in het buitenland voor 1 weekje), ze leven met mij mee en voelen zich schuldig.

Nog 4 dagen en dan zijn ze terug naar hun thuisland-universiteit.
Spijtig!!!!

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 feb 2013 16:13

Is dat soms in Leuven? Vraag het dan eens aan den Tobback, die heeft enkele straffe oukazes uitgeroepen. Studenten mogen daar niet meer in gewone huizen wonen, enkel in speciaal voor het doel gebouwde studentenkoten. Gewone woningen mogen daar enkel nog door niet-studerende mensen bewoond worden....zou kaderen in één of andere vorm van "sociaal" beleid. Informeer eens of u daar in plaats van studenten niet enkele illegalen mag huisvesten.
Niet helemaal juist.

Gewone woonhuizen mogen in de TOEKOMST niet meer opgedeeld worden in studentenkamers, omdat er een groot gebrek is aan woonhuizen voor gezinnen met kinderen, waardoor er minder gezinnen in Leuven kunnen wonen, en waardoor ook de huurprijzen sterk de hoogte ingaan. De betsaande huizen die zijn opgedeeld in studentenkamers mogen wel nog blijven bestaan, maar zullen een strenge keuring over zich heen krijgen, en bouwaanvragen voor verbouwingen in deze woningen worden geweigerd. Momenteel is men van plan ongeveer 5000 nieuwe studentenkamers te bouwen, zowel de stad, als de KUL als particulier. Natuurlijk is er altijd weer protest van de buurtbewoners die die studenten niet in hun buurt willen, met altijd maar weer dezelfde argumenten: Verkeersoverlast, lawaai, waardevermindering van de omliggende huizen, waardevol landschap dat verdwijnt enz... .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 feb 2013 22:43

U zal moeten voldoen aan de regels van studentenkamers of gemeubelde kamerverhuur dat van toepassing is in uw gemeente.
U bent niet enkel niet in regel met deze regelgeving maar zal ingeval er een ernstig feit gebeurd vermoedelijk zelfs niet meer verzekerd.
Gezien de personen nu blijkbaar bij u ingeschreven werden zal/kan dat ook gevolgen hebben op een aantal belastingen die u zal moeten betalen.
Politie heeft vaststellingen gedaan en deze doorgegeven aan gemeente ... wat ze wettelijk verplicht zijn.
Gevolg is dat inderdaad de bouw- en milieuinspectie zal komen controleren.
Hebt u nog geen afschrift PV ontvangen van de bouwpolitie?

eylis

#11 , 25 feb 2013 09:30

heb ik goed begrepen dat de buitenlandse erasmusstudenten ook op jouw adres "gedomicileerd" waren voor de 5 maanden dat ze hier in Belgie verblijven?
Dan denk ik dat je perfect kan argumenteren dat dit niet onder de "kotwetgeving" valt: die verblijven worden niet gedomicilieerd!
Je hebt 2 mensen bij jou uitgenodigd om bij jou te WONEN voor 5 maanden en ze delen in de onkosten.
Dat mag, denk ik.

roharro

#12 , 25 feb 2013 12:57

heb ik goed begrepen dat de buitenlandse erasmusstudenten ook op jouw adres "gedomicileerd" waren voor de 5 maanden dat ze hier in Belgie verblijven?
Dan denk ik dat je perfect kan argumenteren dat dit niet onder de "kotwetgeving" valt: die verblijven worden niet gedomicilieerd!
Je hebt 2 mensen bij jou uitgenodigd om bij jou te WONEN voor 5 maanden en ze delen in de onkosten.
Dat mag, denk ik.
Ik was dat me ook reeds aan het afvragen. Meer in het algemeen lijkt het me moeilijk iets ten laste te leggen als niet aangetoond wordt dat er een huurkontrakt werd afgesloten. Ik en mijn echtgenote hebben vroeger meermaals studenten in huis gehad o.a. in het raam van uitwisselingsprogramma's. Die moesten wel niets betalen, het waren onze gasten.
Ik vermoed dat in geval van TS bestaan van huurcontract werd aangetoond, dat het om studenten gaat en de woning niet aan de vereisten voldoet of daar niet mag worden voor gebruikt.

eylis

#13 , 25 feb 2013 14:19

dus slimme tip:

als je in je gewone (ruime) huis studenten wil laten logeren, doe je dat met de afspraak: dit zijn onze gasten.
en o ja, je kan wel een kostenvergoeding vragen. Je stelt een overeenkomst tussen jezelf en je gasten op papier: persoon x logeert bij y voor die periode en draagt bij in de kosten voor voeding en verblijf.
Ik denk dat dit perfect mogelijk is, zonder onder de noemer "studentenkot" te moeten vallen;
Hoe zit dat anders met die studenten die in uitwisselingsprojecten bij families verblijven? dat mag je zelf toch ook doen.

artemis

#14 , 25 feb 2013 14:44

Hoe zit dat anders met die studenten die in uitwisselingsprojecten bij families verblijven? dat mag je zelf toch ook doen.
Laat me nu zelf ooit voor een vol jaar uitwisselingsstudent geweest zijn :mrgreen:
Zoals roharro ook als schreef, betalen die doorgaans geen huur (of wordt er geen huur voor betaald). In mijn geval was er zelfs geen bijdrage voor de onkosten voor het gastgezin, dat gebeurde op volledig vrijwillige basis. Wel staat er een organisatie boven die kan tussenkomen of bemiddelen in geval er problemen zouden zijn. Er is dan een aanspreekpunt.

eylis

#15 , 25 feb 2013 14:53

maar mijn punt is: onafgezien van de bestaande organisaties, mag en kan je toch zelf in huis laten logeren wie je wil en met afspraken zoals je zelf bepaalt? Als je met je gast afspreekt dat hij of zij 400 euro betaalt voor kost en inwoon is dat toch jullie zaak?
Of neven en nichten die bij tante in de stad op kamer gaan (om naar de unif te gaan) en waarvoor de ouders kost en inwoon afspreken met de tante. Dat mag ook zonder zo'n akelige bouwinspecteur toch?

Terug naar “Andere”