Onderhoudsplicht voor Franse schoonvader

Jabo
Topic Starter

Onderhoudsplicht voor Franse schoonvader

#1 , 20 feb 2013 00:22

Dag allemaal,
Ik zit met een 'situatie'.
De Franse overheid 'claimt' onderhoudsgeld voor mijn schoonvader (Franse nationaliteit, woonst in Frankrijk).
Daarvoor dienen mijn vrouw en ik complete openheid over inkomsten en lasten te geven. In hoeverre kan de Franse regering mij daartoe dwingen?
Dat ik iets moet betalen is OK. Alleen de Franse overheid houdt geen rekening met leningen voor auto of verbouwingen, noch met 2de hypotheken. En dan wordt het maandelijks wel erg krap.

Ik hoop dat eea een beetje duidelijk is.

Bedankt,
Jabo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 20 feb 2013 00:41

Dat hangt volledig af van de Franse wetgeving terzake. De Belgische wetgeving is niet van toepassing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

freelance

#3 , 20 feb 2013 02:05

Indien u de Belgische nationaliteit hebt , kan de Franse overheid niets "claimen " .
Voor Frans juridisch advies :
http://www.forumjuridique.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Jabo
Topic Starter

#4 , 20 feb 2013 07:18

Goedenmorgen. Bedankt. En dit is het moment waarop de 'lijken' uit de kast komen.

Ik heb de Nederlandse nationaliteit (woonachtig en werkzaam voor een Belgisch bedrijf). Mijn vrouw is Francaise, werkzaam in Frankrijk in het Franse publieke onderwijs.
Ik ben natuurlijk bang dat men een bedrag berekend voor ons als gehuwden en eventueel naar de rechter gaan om loonbeslag te leggen op het salaris van mijn vrouw!

Ik zal eens Frans advies gaan inwinnen. Bedankt voor de link!

Jabo

eylis

#5 , 20 feb 2013 11:30

en waar is je vrouw gedomicilieerd? In Frankrijk of in Belgie?
En als ze Frankrijk gedomicilieerd is en jij in Belgie, lijkt het me dat de Franse staat alleen aan je vrouw de onderhoudsplicht kan voorleggen en niet aan jou.

roharro

#6 , 20 feb 2013 12:53

en waar is je vrouw gedomicilieerd? In Frankrijk of in Belgie?
En als ze Frankrijk gedomicilieerd is en jij in Belgie, lijkt het me dat de Franse staat alleen aan je vrouw de onderhoudsplicht kan voorleggen en niet aan jou.
Het is niet omdat men in een ander land woont dat men zomaar aan zijn wetteljke verplichtingen kan ontsnappen, in de EU is dat al jaren niet meer het geval.
Er moet alleszins zorgvuldig worden nagegaan of het "nationaliteits-" of het "territorailiteitsbeginsel" van toepassing is en dat geval per geval.

Zo zal bijv. een Belg die in buitenland woont toch -indien nodig- moeten bijdragen in de rusthuiskosten van zijn ouders die in B wonen.
Zo zijn Amerikaanse staatsburgers eender waar ze in de wereld wonen (en zonder beperking in de tijd) belastingsplichtig in de US.
Enz....

Ingeval van vraagsteller hangt alles af van de Franse wetgeving terzake.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#7 , 20 feb 2013 14:27

absoluut gelijk roharro, maar als mevrouw in Frankrijk gedomicilieerd is en ze wordt gemaand haar vader te onderhouden door de Franse staat, dan wéét de Franse staat niet eens van de whereabouts van haar echtgenoot (de poster) die in Belgie woont en werkt en Nederlander is.
dus in dat geval is hij een beetje beschermd. Frankrijk heeft geen gegevens van de echtgenoot. In dit geval kan de staat hem niet eens gecontacteerd hebben in Belgie.
enkel Mevrouw in Frankrijk.

Jabo
Topic Starter

#8 , 21 feb 2013 22:45

Mijn vrouw en ik wonen, zoals gehuwden, op hetzelfde adres in België.

Op het Franse forum hebben we reactie en teksten gekregen waarin staat dat ik mijn gegevens niet hoef op te geven.
Betalen akkoord, maar ik houd wel graag controle over wat er gebeurd met mijn gegevens. En ik wil de berekening kennen.

Als je naar zo'n instantie (Conseil Général) gaat bellen dan krijg je alleen die informatie die zij willen geven (plichten maar geen rechten).

De meeste mensen weten dat het verschil bruto - netto tamelijk groot is in België vergeleken met Frankrijk ook al omdat er anders gerekend wordt in beide landen. Mijn salaris daar is schokkend hoog. Op mijn vraag of dat deze instantie ervaring had met Belgische informatie en hoe dat lonen hier berekend worden kreeg ik als antwoord dat ik de bedragen maar om moest rekenen naar EURO. Mijn vertouwen is dus geheel weg!!

Bedankt zover.
Ik blijf zoeken.
Gr, Jabo

freelance

#9 , 21 feb 2013 23:10

Als Frans staatsburger zal uw echtgenote nog wel degelijk te maken hebben met Franse wetgeving .
Uzelf bent logischerwijze "onschendbaar " , als niet Frans onderdaan die ook niet in Frankrijk woont .

Maar de Franse administratie een ( klein ) beetje kennende zijn die zeer sterk in het geven van non-informatie.
" Vous-dites ? Monsieur ..." .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”