onderhoudsgeld

lizard
Topic Starter

onderhoudsgeld

#1 , 03 mei 2007 17:00

hallo , al geruime tijd leef ik apart van mijn ex vriend wij hebben samen een kind . Het onderhoudsgeld werd ten tijde van de breuk vastgesteld door mijn advocaat en de papa was akkoord . Er was ook een regeling betreffende bezoeksrecht dit om de 14 dagen een weekend , de helft in de vakanties , ... . Sedert een klein jaar , ongeveer 9 maand , blijft de zoon nu bij zijn papa van woensdagavond tot zondagavond . Dit betekent dat hij 4 dagen bij zijn papa is en 10 dagen bij mij.Ik had voorgesteld dat hij contact op zou nemen met zijn advocaat voor het herzien en het herberekenen van het onderhouds- en /of kindergeld en een voorstel naar mij zou doen , tenslotte is het kind nu enkele dagen meer bij zijn papa . Nu blijkt dat hij al vier maanden geen onderhoudsgeld betaalt en ik heb nog altijd geen voorstel ontvangen . Heb ik nog recht op dat geld , zolang er niks ondertekend en overeengekomen is ?Neem ik best zelf contact op met mijn avdvocaat en doe ik zelf een voorstel ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 mei 2007 11:39

?Art.203.? 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Het onderhoudsgeld werd ten tijde van de breuk vastgesteld door mijn advocaat en de papa was akkoord? is geen uitvoerbare titel VEREIST om uitvoerend beslag te kunnen leggen.

?Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ?minnelijke schikking? is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van het vredegerecht.

Komt geen minnelijke schikking tot stand vorder dan eventueel een veroordeling tot betaling van onderhoudsgeld overeenkomstig art.1320-1322 Ger.W..Zelfs uit een GELIJKdurende huisvesting bij elk van beide ouders volgt niet noodzakelijk dat de EVENREDIGHEID uit art.203 B.W. in acht genomen is en dus geen onderhoudsgeld verschuldigd zou zijn.

Het verzoekschrift ex art.1320-1322 Ger.w. is ?op tegenspraak? overeenkomstig art.1034bis-sexies Ger.W.Zie daartoe: http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie en vragen daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”