bewindvoering

Vitalino
Topic Starter

bewindvoering

#1 , 05 feb 2013 19:12

Ik heb enkele vragen mbt bewindvoering .

Kan een bewindvoering ook gebeuren wanneer de echtgenoot van de te beschermen persoon nog leeft , maar wij dus ook duidelijk merken dat ook de echtgenoot nimmer in staat is zijn bankzaken te regelen enz .

Is het steeds de vrederechter die een bewindvoerder aanstelt en wie dat zal zijn ?
Of kan dit ook gebeuren in overleg met de familie ?
Probleem is dat wij ( de kinderen )een bewindvoering willen aanvragen .

Er zijn twee broers van mij die steeds weer één naam naar voren schuiven om de bewindvoering te laten doen .
Echter heb ik zeer mijn twijfels bij deze persoon zijn eerlijkheid omdat het in mijn ogen een echte geldwolf is .
Ik heb bang dat hier problemen van gaan komen en vandaar mijn volgende vraag .

Kan er met een bewindvoering absoluut niet gefoefeld worden en is dit echt een waterdicht systeem ????
Met andere woorden kan de bewindvoerder als hij dat echt wil hier geen misbruik van maken ?

Kan een kleinkind ook bewindvoerder worden ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ippa

#2 , 06 feb 2013 09:51

Gezien het de vrederechter is die de bewindvoerder aanstelt, zou ik deze vragen stellen aan de griffie van het vredegerecht. In mijn geval, krijg ik daar steeds zeer snel antwoord op mijn vragen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2013 18:42

Indien zowel de te beschermen persoon als de echtgenoot feitelijk niet meer in staat zijn hun zaken te regelen kan men best ineens voor beiden de bewindvoering aanvragen.

Het gebeurd inderdaad op het vredegerecht.
Als bewindvoerder moet men wel een boekhouding voeren en verantwoording afleggen en heeft men recht op een vergoeding bij wet bepaald.
Als bewindvoerder kan er familie worden aangeduid maar als er problemen zijn is het beter dat de vrederechter een advocaat of zo aanduid.
U kan u ook opgeven als vertrouwenspersoon.
http://www.fovig.be/fov/documenten/VOOR ... OERING.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/voorlopige-bewindvoerder" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

j.demoor

#4 , 07 feb 2013 09:06

“Art.488bis.A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden, als hem nog geen wettelijke vertegenwoordiger werd toegevoegd...C. § 1. Bij gemotiveerde beschikking wijst de vrederechter een voorlopige bewindvoerder aan met inachtneming van de aard en de samenstelling van de te beheren goederen, de gezondheidstoestand van de te beschermen persoon en zijn gezinstoestand. Onverminderd de artikelen 488bis,B), §§ 2 en 3, kiest de vrederechter bij voorkeur als voorlopige bewindvoerder desgevallend zijn vader en/of zijn moeder, de echtgenoot, de wettelijk samenwonende, de persoon met wie de te beschermen persoon een feitelijk gezin vormt, een lid van de naaste familie of in voorkomend geval, de vertrouwenspersoon van de te beschermen persoon. In voorkomend geval, houdt hij hierbij rekening met de suggesties die in het verzoekschrift worden vermeld...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

lucas123

#5 , 07 feb 2013 11:32

Als bewindvoerder moet men jaarlijks een 'beheersstaat' opmaken voor het vredegrecht met daarin alle grote uitgaven en inkomsten (TOTALEN per jaar: bv. pensioen, huurgelden,...).
Maar er is ook een rubriek 'andere'. Zoals ook bij de andere rubrieken maakt men hier het totaal van het afgelopen jaar: dus enkel TOTAAL, geen onderverdeling of details. Als je bv. 25000 euro aan inkomsten hebt op een jaar en je schrijft bij die 'andere' 2000 euro ipv een correcte 1000 euro...(en je steekt die 1000 euro extra in je eigen zak) dan ben je dus wel aan het foefelen, maar de kans dat dit opgemerkt wordt door het vredegerecht lijkt mij bijna onbestaande... In een gemeente van 30000 inwoners bv. zullen er heel wat bewoners onder bewindvoering vallen...ik denk niet dat het vredegrecht zich gaat bezighouden om de details van die 2000 euro op te vragen...
Dus ja, het is waterdicht, maar tot op een zeker niveau..dus zolang je niet teveel foefelt...
Ook op de beheersvergoeding die men kan vragen zit een rek...max. 3% per jaar van de inkomsten...men kan zich 'meer' laten uitbetalen dan de werkelijke inspanning die het beheer met zich meebrengt...zolang men niet overdrijft...

Vitalino
Topic Starter

#6 , 09 feb 2013 16:11

Laatste vraagje .

Kan men als niet geadopteerd kind ook de bewindvoering aanvragen voor stiefvader ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 feb 2013 18:55

U hoeft zelfs geen familie te zijn.
Staat duidelijk omschreven in de link(en) die ik heb opgegeven.

Terug naar “Andere”