Herroepingsrecht voor mazout ?

oZone
Topic Starter

Herroepingsrecht voor mazout ?

#1 , 24 jan 2013 08:58

De consument beschikt niet over het recht om van de aankoop af te zien.
Artikel 46 §1, 3de lid WMPC

Ik vraag me af of dit wel wettelijk is en er wel zo'n schrik van hoef te hebben, er zijn nog honderden mensen die 1000L mazout kunnen gebruiken, toch ? En als consument heb je normaal 7 of 14 dagen te tijd om te annuleren als er nog geen kosten gemaakt zijn ?
Laatst gewijzigd door oZone op 24 jan 2013 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
oZone
Topic Starter

#2 , 24 jan 2013 10:12

Na nog wat zoeken kwam ik op deze tekst terecht:

Amendementen van het Europees Parlement aangenomen op 24 maart 2011 op het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende consumentenrechten (COM(2008)0614 – C6-0349/2008 – 2008/0196(COD))

Amendement 231 - Voorstel voor een richtlijn - Overweging 33

Door de Commissie voorgestelde tekst
(33) Bepaalde uitzonderingen op het herroepingsrecht moeten mogelijk zijn, zoals in gevallen waar een dergelijk recht onredelijk zou zijn, gezien de aard van het product. Dat geldt bijvoorbeeld voor overeenkomsten van speculatieve aard betreffende wijn die pas langere tijd na sluiting van de overeenkomst wordt geleverd, en waarbij de waarde afhangt van schommelingen van de markt (vin en primeur).

Amendement
(33) Bepaalde uitzonderingen op het herroepingsrecht moeten mogelijk zijn, zoals in gevallen waar een dergelijk recht onredelijk zou zijn, gezien de aard van het product, en waar de uitoefening van het herroepingsrecht tot een onbillijke benadeling van de handelaar zou leiden . Dat geldt in het bijzonder voor levensmiddelen en andere hygiënisch gevoelige of bederfelijke goederen, bijvoorbeeld voor overeenkomsten van speculatieve aard betreffende wijn die pas langere tijd na sluiting van de overeenkomst wordt geleverd, en waarbij de waarde afhangt van schommelingen van de markt (vin en primeur). Ook bepaalde andere goederen of diensten waarvan de prijs afhankelijk is van marktschommelingen, bijvoorbeeld producten als stookolie, moeten van het herroepingsrecht worden uitgezonderd.

FreelancerIT

#3 , 24 jan 2013 10:42

Zou je de opgelopen schade, en/of de wachttijd niet kunnen verhalen op het leveringsbedrijf?

Reclame

oZone
Topic Starter

#4 , 24 jan 2013 11:04

Zou je de opgelopen schade, en/of de wachttijd niet kunnen verhalen op het leveringsbedrijf?
Indien ik idd. met schade zit mbt de buizen ga ik het er niet bij laten en me verder informeren.
Wat leveringstermijn betreft, op de website staat nergens iets vermeld, noch in de voorwaarden, er staat wel een zin "Wij contacteren u binnen de 24u volgend op uw bestelling om een afspraak te maken voor levering. (niet geldig op weekend- en feestdagen)"

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2013 16:32

En hebben ze u gecontacteerd?
En is daar een afspraak gemaakt?

Terug naar “Andere”