Kunnen berichten worden opgevraagt ? bewijs gebruikt ?

Bang
Topic Starter

Kunnen berichten worden opgevraagt ? bewijs gebruikt ?

#1 , 09 jan 2013 18:38

Hallo ,

Ik vroeg me af of de politie sms berichten kan meelezen in een bepaald onderzoek.
Als ze dit kunnen kan dit dan als bewijs gebruikt worden om iemand te bestraffen ?
Kan dit gebruikt worden als er bijvoorbeeld rechtstreeks over illegale dingen gesproken wordt en transacties ?

Of moet er echt op heterdaad betrapt worden om echt bewijs te hebben ?
Want er kan toch verklaart worden dat de inhoud van die smsjes pure onzin was en het maar voor de grap was ..

Ik vraag me dit echt af en hoop dat jullie me meer kunnen vertellen ..
Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2013 19:10

Als u dat sms je toont dan kan de politie dat lezen.

En ja, indien te lezen kan daar gevolg worden aangegeven.

Voor 'afluisteren' enz zal er wel een onderzoeksopdracht moeten zijn.

Bang
Topic Starter

#3 , 09 jan 2013 23:38

Ik zal wat duidelijker zijn :

Ik vroeg me dus af of de politie je sms verkeer mag opvragen (de inhoud) bij de provider.
Is dit geen schending van de privacy ?

Wanneer mag er in een onderzoek over gegaan worden op zo'n bevel om de inhoud op te vragen of bij te houden gedurende een periode ?
Ik moet naar de politie gegaan om dat ik drugsinbreuk heb sinds februari 2012.

Daaruit maak ik dus op dat ze dit enkel kunnen weten door de inhoud te lezen van mijn sms verkeer ..

Kan dit ? Of mogen ze enkel de informatie over bepaalde sms gesprekken ophalen en dus geen inhoud ? (nummer + naam)

Alvast bedankt voor je antwoord,

Reclame

Vandebos

#4 , 09 jan 2013 23:50

Zij mogen dit opvragen middels bevelschrift van de onderzoeksrechter die zich met uw dossier bezig houdt. Afhankelijk van de periode wanneer deze berichten werden verzonden zal men hen ofwel de berichten of wel enkel de logs kunnen bezorgen. alle informatie die voor hun onderzoek van nut kan zijn mogen ze opvragen en desgevallend gebruiken.

Bang
Topic Starter

#5 , 10 jan 2013 00:29

Zij mogen dit opvragen middels bevelschrift van de onderzoeksrechter die zich met uw dossier bezig houdt. Afhankelijk van de periode wanneer deze berichten werden verzonden zal men hen ofwel de berichten of wel enkel de logs kunnen bezorgen. alle informatie die voor hun onderzoek van nut kan zijn mogen ze opvragen en desgevallend gebruiken.
Wat bedoelt u hier exact mee ?

Bedankt voor het rappe antwoord !

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 jan 2013 07:11

wat hij schrijft...

Als er een (strafrechterlijk) onderzoek loopt tegen jou, kan een onderzoeksrechter gegevens opvragen aan je GSM-provider, internet-provider, ... . Het kan zijn dat die nog de gegevens in hun computers opgeslaan hebben (sommige zaken moeten ze afaik 18 maand bewaren), van andere hebben ze enkel nog de loggegevens (dat je bvb "een" berichtje gestuurd hebt naar je vriendin, maar niet wat er in staat).

onderzoeksrechter kan, als hij kan aantonen dat zoiets mogelijks interessant kan zijn voor het onderzoek, die gegevens opeisen én gebruiken. Hij mag dus de SMS-conversaties tussen 2 personen opvragen als beide verdacht zijn, maar hij kan niet (zomaar) de SMS-gegevens tussen jou & je werkgever opvragen als die nergens toe zouden kunnen leiden.

Bang
Topic Starter

#7 , 10 jan 2013 09:54

wat hij schrijft...

Als er een (strafrechterlijk) onderzoek loopt tegen jou, kan een onderzoeksrechter gegevens opvragen aan je GSM-provider, internet-provider, ... . Het kan zijn dat die nog de gegevens in hun computers opgeslaan hebben (sommige zaken moeten ze afaik 18 maand bewaren), van andere hebben ze enkel nog de loggegevens (dat je bvb "een" berichtje gestuurd hebt naar je vriendin, maar niet wat er in staat).

onderzoeksrechter kan, als hij kan aantonen dat zoiets mogelijks interessant kan zijn voor het onderzoek, die gegevens opeisen én gebruiken. Hij mag dus de SMS-conversaties tussen 2 personen opvragen als beide verdacht zijn, maar hij kan niet (zomaar) de SMS-gegevens tussen jou & je werkgever opvragen als die nergens toe zouden kunnen leiden.
Nu is mijn vraag als volgt : Wanneer kan er zon onderzoek opgestart worden ?
Moet hier geen voorafgaand zwaar bewijs aan de basis liggen ? Zon bevel kan je toch niet zomaar krijgen lijkt me.

Kan dit als bewijs gebruikt worden ?
Volgens mij moet er toch op heterdaad betrapt geweest zijn voordat dit kan gelden ?
Uitendelijk is de inhoud van dit sms verkeer toch maar fictie ?

Vandebos

#8 , 10 jan 2013 10:08

Een dergelijk onderzoek kan opgestart worden vanuit het oogpunt van een klacht (stalking, steaming, bedreigingen,...) of vanuit een onderzoek naar vastgestelde criminele feiten (inbraak, diefstal, moord, Albert een tong draaien,...)

Het verkrijgen van een dergelijke onderzoeksopdracht hangt enerzijds af van de feiten die gepleegd zijn en waarvan men u verdenkt en/of reeds bewijzen heeft en anderzijds van de onderzoeksrechter en of deze de bewezen en vermoedde feiten voldoende zwaar acht om deze onderzoeksopdracht middels een bevel goed te keuren.

Cell tracing (log van met welke antennes uw gsm op bepaalde data was verbonden) en opvragen van communicaties zijn opdrachten die vlot gegeven worden aangezien ze snel aansluitend bewijs opleveren en een minimale impact hebben op alle betrokkenen (men hoeft niet thuis af te stappen, te verhoren, te zoeken. Het is de provider, die na het ontvangen van de opdracht, deze doorgeeft aan een afdeling hiervoor opgericht, die de informatie in kwestie bezorgt aan een onderzoekscel.)

Heterdaad is niet nodig.
Fictie? Dat kan best uw verklaring zijn voor bepaalde berichten die u verzonden heeft. Als deze fictie echter nauw aansluit bij de realiteit die de politie onderzoekt zal u een verdraaid goede uitleg nodig hebben en is een advocaat geen overbodige luxe...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jan 2013 13:25

Hebt u een uitnodiging ontvangen van de politie?
Wat staat er op?
Welk type van politiedienst?

bosprocureur

#10 , 10 jan 2013 14:20

Vergeet niet dat de inhoud van uw sms ook kan gekend zijn door kennis te nemen van de gesprekken/sms'en van de andere kant. Als daar een onderzoek naar bestaat, zal uw smsje ook wel in de kijker lopen. Denk ik.

FreelancerIT

#11 , 10 jan 2013 14:29

Let wel:

Afluisteren en SMS-berichten opvragen is erg specifiek geregeld en kan niet voor elke misdaad gebeuren. Als ze al uw SMS-verkeer hebben opgevraagd, dan kadert dit waarschijnlijk in een ander grootschaliger onderzoek. Een eenvoudige drugsinbreuk lijkt mij (ik baseer me hiervoor op een uitleg die ik gekregen heb van een officier van de NTSU), niet voldoende.

SMS - verkeer wordt verplicht door een provider bijgehouden, voor een lange periode zelfs.

Ik zou me persoonlijk eerder afvragen of er niet iets anders gaande is. Eventueel een onderzoek lopende tegen uw werkgever, een kennis? Een kennis van mijn echtgenote is om een dergelijke reden indertijd afgeluisterd en zelf in verdenking gesteld. Onterecht bleek achteraf, maar de associatie is in sommige gevallen voldoende.

Tenzij u natuurlijk Al Capone heet, x aantal lijken in uw tuin begraven heeft en dus totaal geen hulp nodig heeft om door de politie als verdacht te worden beschouwd. :-)

Vandebos

#12 , 10 jan 2013 15:09

Mogelijke onderzoeksdaden zijn naar ernst geklasseerd. Indien men drugsmisbruik met dealen vermoedt behoort een dergelijke onderzoeksdaad tot de mogelijkheden.

Bang
Topic Starter

#13 , 10 jan 2013 15:39

Dan is de vraag nog :
Waaron hebben ze dit een lange periode gedaan ?
Waarom hebben ze niet meteen ingegrepen ?

Het gaat hier over x aantallen.

Ik vind het zelf maar zeer vreemd.
Sms inkijk langs een andere kant kan er in ieder geval niet gebeurd zijn.
De berichten zijn trouwens via een app verstuurt en niet rechtstreeks via sms.

Bedankt voor alle antwoorden !

Bang
Topic Starter

#14 , 10 jan 2013 15:41

Dan komt er nog eens bij :
Waarom proberen ze me niet te betrappen en vragen ze me om op verhoor te komen ?
Levert sms materiaal wel genoeg bewijs op zich zelf vraag ik me af.
Ook al staan er dergelijke dingen in men sms dan kan dit toch niet verklaren dat het echt gebeurd is ..

FreelancerIT

#15 , 10 jan 2013 15:47

De vraag is voornamelijk wat er juist gaande is... wat de feiten zijn die u ten laste worden gelegd. De term "Drugsinbreuk" is nogal algemeen... Als u bijvoorbeeld zou dealen kan u best door 1 van uw klanten zijn aangegeven, dat hoeft daarom niet bewezen zijn aan de hand van uw SMS-verkeer.

Ook kan kan u pas recentelijk in verdenking zijn gesteld, en hebben ze eenvoudig uw sms-verkeer van het afgelopen jaar in kaart gebracht... de mogelijkhden zijn legio...

Wat bedoelt u juist met een app? Een SMS kan via diverse media verstuurd worden, maar vereist altijd wel via een telecom provider te zijn worden verstuurd. Die zijn verplicht om dat verkeer bij te houden. Is het via IM (MSN bijv.) verstuurd hebben we het over iets totaal anders... Dat wordt niet zomaar aanvaard als bewijs, SMS wel gezien het vrij eenvoudig met u kan gelinkt worden.

Terug naar “Andere”