erkenningsprocedure als vader lopend,al recht co ouderschap?

Jefferson79
Topic Starter

erkenningsprocedure als vader lopend,al recht co ouderschap?

#1 , 08 jan 2013 01:56

Context in het kort

In maart 2011 ik mijn Sierra Leonese vriendin kennen, tot begin januari woonde ik bij haar in, tot haar vader
in december uit Freetown kwam en het appartement te klein was voor ons 3 en hij in de living sliep.

Tijdens onze relatie van 9 maanden - tussen maart en december 2011 - kwam ik erachter dat zij officieel gehuwd was met een Gambiaan (schijnhuwelijk).
Ik wilde kinderen later wanneer ze oficieel gescheiden was.. dat hadden we afgesproken.

Ongewild langs mijn kant, gepland langs haar kant raakte ze begin februari 2012 zwanger. Abortus wilde ze niet.
In augustus 2012 was ze officieel gescheiden met de Gambiaan

In oktober werd onze kindje geboren (nu bijna 3 maanden oud) maar in het ziekenhuis konden ze het kind mijn familienaam niet geven,
en op de geboorteakte staat nu de Gambiaan als vader vermeld , gezien ze nog geen 12 maanden gescheiden waren, werd hij de officieel vader.

Hieruit volgende heeft zij het kind ten laste, ontving de geboorteprempie premie en beheert het kindergeld

Er is bij de advocaat 1 maand geleden een procedure gestart opdat ik het kind zou kunnen erkennen, maar dat zou naar het schijnt nog maanden duren tot mei -juni.Haar 3 maanden zwangerschapsverlof eindigt volgende week maandag, ik heb een creche gevonden en betaald.

Ondertussen heb ik gisteren een DNA test kit besteld online om er zeker van te zijn dat ik de vader ben.. (test heeft geen jur. waarde louter informatief -
als deze toch negatief zou zet ik de procedure tot erkenning natuurlijk stop) Ik ben er vrijwel zeker van dat de baby van mij is maar gemiddeld blijken
20% van de kinderen 'buitenechtelijk' dacht ik toch, en ook mijn familie vond het een goed idee dit te doen.

De moeder wil ze niet aan me geven en plant ook te reizen met de 3 maanden oude baby
Mijn familie wil de baby ook regelmatig zien en ik zou er graag ook de helft van de tijd voor willen zorgen
Ik voel mij een beetje ''used'' voor haar kinderwens en financiele zaken op het moment
Ik heb uitgaven voor de baby(crèche etc - wat ik niet fiscaal kan inbrengen want ben niet de wettelijke vader, ik nam 10 dagen vaderschapsverlof maar mijn personeelsdienst wacht na 3 maanden nog altijd op geboorteakte met mijn naam op ) maar geen rechten.
Ik zou ons kind graag zoveel mogelijk zien opgroeien en opvoeden al is ze nog maar 3 maanden oud, in plaats van enkel bij haar op bezoek te kunnen gaan.

3 VRAGEN :

1. Ik zou graag co ouderschap hebben en mijn kind voor de helft opvoeden kan ik dit al aanvragen via een advocaat gezien de procedure tot erkenning reeds gestart is bij de advocaat in Brussel?of zou ik daar op dit ogenblik geen enkele kans toe hebben?

2. Is er zekerheid dat de erkenning van mijn dochter binnen het jaar in orde zal komen gelet op de toestemming van vader en moeder voor deze erkenning?

3. Wat is de gemiddelde kost om dit co ouderschap aan te vragen via een advocaat en wat is de procedure?

Bedankt voor advies!

Jefferson (een vader die opkomt voor 50% van zijn rechten)
Laatst gewijzigd door Jefferson79 op 08 jan 2013 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 08 jan 2013 08:59

Je zou best opkomen voor 100% van je rechten, niet voor 50% ;).

Ik kan enkel antwoorden op vraag 2:
100% zekerheid kan je niet hebben dat het binnen eht jaar in orde zal komen, dat hangt af van de juridische mallemolen. Als er echter toestemming is van vader én dochter, zal je met weinig betwisting zitten en zal de kans dus groot zijn dat er sprake is van een korte procedure.

Jefferson79
Topic Starter

#3 , 08 jan 2013 12:48

Hartelijk dank voor antwoord JPV vraag 2 : mijn dochter zal toestemmen neem ik aan gezien haar jonge leeftijd van 3 maanden..

Reclame

JPV

#4 , 08 jan 2013 14:34

lol, moest natuurlijk moeder zijn, maar dat lijkt me duidelijk :).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2013 20:27

Wat is het statuut van de moeder hier in België?
Nationaliteit?

Jefferson79
Topic Starter

#6 , 08 jan 2013 20:47

moeder is 33 jaar, sinds haar 17 in Belgie en Belg.
Haar ex man Gambiaan, het is hierdoor dat ik het niet kon erkennen op het gemeentehuis en er een document de coutume werd opgevraagd bij de gambiaanse ambassade

j.demoor

#7 , 09 jan 2013 11:18

“Art.61.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende de vaststelling of betwisting van vaderschap of moederschap, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien :1° het kind bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft;2° de persoon van wie het vaderschap of moederschap wordt aangevoerd of betwist, bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of 3° het kind en de persoon van wie het vaderschap of moederschap wordt aangevoerd of betwist, bij de instelling van de vordering Belg zijn.Art.62.§ 1. De vaststelling en de betwisting van het vaderschap of moederschap van een persoon worden beheerst door het recht van de Staat waarvan hij de nationaliteit heeft bij de geboorte van het kind...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

“Art.322.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarden. Art.332quinquies...§ 3. De rechtbank wijst de vordering hoe dan ook af indien het bewijs wordt geleverd dat degene wiens afstamming wordt onderzocht niet de biologische vader of moeder van het kind is...”(Burgerlijk Wetboek).

Co-ouderschap kan slechts na eventuele toepassing van voornoemd art.322 behandeld worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”