Context in het kort
In maart 2011 ik mijn Sierra Leonese vriendin kennen, tot begin januari woonde ik bij haar in, tot haar vader
in december uit Freetown kwam en het appartement te klein was voor ons 3 en hij in de living sliep.
Tijdens onze relatie van 9 maanden - tussen maart en december 2011 - kwam ik erachter dat zij officieel gehuwd was met een Gambiaan (schijnhuwelijk).
Ik wilde kinderen later wanneer ze oficieel gescheiden was.. dat hadden we afgesproken.
Ongewild langs mijn kant, gepland langs haar kant raakte ze begin februari 2012 zwanger. Abortus wilde ze niet.
In augustus 2012 was ze officieel gescheiden met de Gambiaan
In oktober werd onze kindje geboren (nu bijna 3 maanden oud) maar in het ziekenhuis konden ze het kind mijn familienaam niet geven,
en op de geboorteakte staat nu de Gambiaan als vader vermeld , gezien ze nog geen 12 maanden gescheiden waren, werd hij de officieel vader.
Hieruit volgende heeft zij het kind ten laste, ontving de geboorteprempie premie en beheert het kindergeld
Er is bij de advocaat 1 maand geleden een procedure gestart opdat ik het kind zou kunnen erkennen, maar dat zou naar het schijnt nog maanden duren tot mei -juni.Haar 3 maanden zwangerschapsverlof eindigt volgende week maandag, ik heb een creche gevonden en betaald.
Ondertussen heb ik gisteren een DNA test kit besteld online om er zeker van te zijn dat ik de vader ben.. (test heeft geen jur. waarde louter informatief -
als deze toch negatief zou zet ik de procedure tot erkenning natuurlijk stop) Ik ben er vrijwel zeker van dat de baby van mij is maar gemiddeld blijken
20% van de kinderen 'buitenechtelijk' dacht ik toch, en ook mijn familie vond het een goed idee dit te doen.
De moeder wil ze niet aan me geven en plant ook te reizen met de 3 maanden oude baby
Mijn familie wil de baby ook regelmatig zien en ik zou er graag ook de helft van de tijd voor willen zorgen
Ik voel mij een beetje ''used'' voor haar kinderwens en financiele zaken op het moment
Ik heb uitgaven voor de baby(crèche etc - wat ik niet fiscaal kan inbrengen want ben niet de wettelijke vader, ik nam 10 dagen vaderschapsverlof maar mijn personeelsdienst wacht na 3 maanden nog altijd op geboorteakte met mijn naam op ) maar geen rechten.
Ik zou ons kind graag zoveel mogelijk zien opgroeien en opvoeden al is ze nog maar 3 maanden oud, in plaats van enkel bij haar op bezoek te kunnen gaan.
3 VRAGEN :
1. Ik zou graag co ouderschap hebben en mijn kind voor de helft opvoeden kan ik dit al aanvragen via een advocaat gezien de procedure tot erkenning reeds gestart is bij de advocaat in Brussel?of zou ik daar op dit ogenblik geen enkele kans toe hebben?
2. Is er zekerheid dat de erkenning van mijn dochter binnen het jaar in orde zal komen gelet op de toestemming van vader en moeder voor deze erkenning?
3. Wat is de gemiddelde kost om dit co ouderschap aan te vragen via een advocaat en wat is de procedure?
Bedankt voor advies!
Jefferson (een vader die opkomt voor 50% van zijn rechten)