Kan ??n ouder alleen beslissen?

JanaV
Topic Starter

Kan ??n ouder alleen beslissen?

#1 , 25 apr 2007 16:01

Iedereen,
Ik ben momenteel nog minderjarig, maar in november wordt ik 18.
Mijn ouders zijn gescheiden met onderlinge toestemming, en hebben over mij en mijn twee broertjes co-ouderschap.
Ik ben bij mijn vader gedomicilieerd.
Vanaf september wens ik in Nederland te gaan studeren. Heb hieromtrent wel een probleempje..
Enkel mijn vader is ermee akkoord. Indien ik zou vertrekken en aan de universiteit in Nederland begin te studeren, kan mijn moeder mij en/of mijn vader dan gerechtelijk vervolgen en mij terug laten halen naar Belgi??
Om het kort te zeggen, is het akkoord van ??n ouder genoeg om te mogen vertrekken?
Vriendelijke groeten,
Jana.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jorre

#2 , 25 apr 2007 16:46

Ik zie daar alvast geen graten in als u in Belgi? gedomicilieerd bent bij ??n van uw ouders.
Wat Nederland betreft, het is een Schengenland met vrij verkeer van goederen en personen.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 25 apr 2007 19:16

Vanaf 18 mag je o.a. je eigen moeder rechtstreeks voor allerlei rechtbanken laten dagen. Kortom je bent dan meerderjarig en kan je van al die voordelen (maar ook nadelen) genieten. Op die manier kan je haar vb. voor de rechter dagen dat je niet genoeg onderhoudsgeld krijgt om naar studentenfeestjes te gaan, en zeg nu zelf ... elke rechter zal toch oordelen dat die feestjes erbij horen. (zorg voor goede studieresultaten)

conclusie:
Als je meerderjarig bent mag je juridisch gezien zelf kiezen of je wel of niet naar school gaat, waar en wanneer je je opleiding zal volgen.

Bij deze wens ik je veel succes bij je opleiding

RR

Reclame

mapleleiah

#4 , 25 apr 2007 21:19

Ik denk dat de OP een beetje bang is voor de periode van dat schooljaar waarin ze nog geen 18 is ... ze verjaart pas in november.

Want inderdaad ... na 18 kunnen ze haar technisch gezien niets meer verbieden omdat ze meerderjarig is. De moeder kan alleen nog tegenwerken op financieel vlak dan.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#5 , 27 apr 2007 11:34

Van september tot november 2007 bent u minderjarig en geldt ?Art.373...Bij gebreke van instemming(van de andere ouder) kan ??n van beide ouders de zaak bij de jeugdrechtbank aanhangig maken.Art.387bis.In alle gevallen...kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van ??n van hen...alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen.?(Burgerlijk Wetboek).

Indien uw moeder niet instemt met wat uw vader u toelaat dan dient ze zich tot de jeugdrechtbank te wenden(en inmiddels wordt u 18 jaar).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Andere”