Hallo,
Ik ben een meisje van 22 en ik zit met een probleem bij mij thuis. Het gaat nl. over de relatie met mijn nieuwe vriend en de manier waarop mijn ouders daarmee omgaan.
Wij komen uit een andere cultuur (ik zelf ben hier wel al sinds mijn 5 jaar) en mijn ouders zijn altijd al heel nationalistisch en 'vaderlandslievend' geweest. Zo zijn zij er rotsvast van overtuigd dat een meisje uit onze cultuur enkel en alleen mag trouwen met een jongen uit onze cultuur en dan moet hij ook nog ouder dan haar zijn en zeker in staat om voor haar te zorgen (werk, woning,..).
Nu ben ik sinds 2 maand samen met een Belgische jongen die 3 jaar jonger is dan mij. Ik had hierover nog niets verteld thuis want ik wist zeker dat dat hier niet aanvaard zou worden. Toch hou ik oprecht van mijn vriend en staan we beiden serieus tegenover de toekomst samen.
Sinds dit weekend is het thuis uitgekomen over onze relatie en is de hel losgebarsten hier, elke dag ruzie... Mijn ouders hebben mij tot 23 januari de tijd gegeven om alles in te pakken en weg te gaan, want de relatie en mijn zogezegd ''schandalig en onverstandig gedrag'' aanvaarden, zullen ze naar hun eigen zeggen NOOIT doen.
Het enigste waarvoor ze misschien nog zouden zorgen is dat vader mijn kinderbijslag maandelijks op mijn rekening stort, voor de rest moet ik het maar zelf uitzoeken.
Ik ben al altijd heel erg afhankelijk geweest van mijn ouders en in onze cultuur zijn familiebanden van levensbelang, maar ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt dat ik op mijn eigen benen wil staan, en geen rolletje wil spelen in een leven dat mijn ouders volledig willen uitstippelen voor mij, ook al wordt het misschien moeilijk en verscheurt het mij van verdriet. Gelijkaardige gezinsdrama's zijn bij ons nl al eerder gebeurd...
Mijn vriend en zijn mama steunen mij wel en begrijpen ook het hele probleem, dus bij hun kan ik wel terecht en kan ik wel op hulp rekenen.
Dat neemt niet weg dat 'k zelf in paniek ben en niet weet hoe ik alles nu moet gaan regelen.. Want ik studeer nog, heb geen inkomen, kan mijn kot niet op m'n eentje verder betalen, om nog maar te zwijgen van alle andere kosten die mijn ouders altijd gedekt hebben!
Is het nu werkelijk gedaan met mijn toekomst zoals zij beweren? Wat kan ik doen en welke stappen moet ik eerst ondernemen momenteel?
Ik heb op dit forum al op enkele plaatsen iets gelezen over 'onderhoudsplicht van de ouders', zouden zij dan verplicht zijn om mijn studie/kot verder te financieren tot ik mijn diploma heb?
Hopelijk kan er iemand mij wat richtlijnen geven, alvast bedankt!