Mijn situatie is als volgt. Mijn vader werkt als zelfstandige in een consultancybedrijf als manager en verdient zeer goed zijn brood (al jarenlang). Hij houdt zich echter niet bezig met de toekomst, heeft geen pensioen opzij staan en gooit het geld met hopen naar buiten: peperdure restaurants, juwelen voor mijn stiefmoeder, citytrips, dure opslagplaatsen voor documenten en meubels die hij wss nooit meer zal bekijken, een appartement aan 1000 euro huur per maand waar hij niet eens in woont enz. Zijn partner is enkele jaren terug ziek geworden, en wordt nu ook door hem onderhouden. Hun rijkelijke levensstijl vandaag houdt echter geen rekening met later, over max 5 jaar, wanneer hij stopt met werken en er niet lang geld over zal zijn om het onderhoud van mijn vader en zijn partner te financieren.
Moeten ik, mijn broer en mijn zus (en onze partners!) wanneer het zover komt maandelijks onze bijdrage leveren wetende dat mijn vader zich perfect zelf had kunnen onderhouden als hij het niet zo verkwist had aan al die luxe?
Wij proberen al jaren waar we kunnen mijn vader te doen inzien dat hij moet stoppen met zoveel uit te geven, die opslagplaatsen op te zeggen, zijn appartement te annuleren, minder juwelen kopen, maar het heeft geen effect. Hij zegt altijd dat hij dat moet doen, maar er komt helemaal niets van. Zo hebben we eens een hele opslagplaats opgeruimd en opgezegd (wat hem heel wat geld bespaarde), maar dan had hij even later zelf er weer één gehuurd achter onze rug. Uiteindelijk kunnen wij niet voorkomen dat hij zijn geld uitgeeft...
De dag dat ik voor mijn vader moet opdraaien na zijn stomme keuzes in zijn leven, zal mijn band met hem waarschijnlijk voorbij zijn. En het contact is nu al niet schitterend. Echter, de dag dat mijn vriend, waarmee ik graag wettelijk wil samenwonen, ook voor hem moet opdraaien, zal ik hem nooit vergeven.
Zullen wij in deze situatie onze bijdrage moeten leveren? Kunnen wij iets doen? Het duurt niet lang meer voor hij op pensioen gaat, dus ik denk dat het al te laat is, het geld is weg.