Tiener alleen thuis, vanaf wanneer?

reintje
Topic Starter

Tiener alleen thuis, vanaf wanneer?

#1 , 26 nov 2012 09:47

Hallo,

Ik heb een 15-jarige dochter en ben alleenstaande. Naar aanleiding van een conflictje met de buurvrouw vroeg ik me het volgende af: vanaf welke leeftijd is het wettelijk toegestaan je kind alleen thuis te laten 's avonds? En staat daar een bepaald uur op?
Ze is een beetje oud om een babysit te nemen;-).

Het is dus niet zo dat ik de hele nacht wegblijf, maar toch wel tot een uur of 2,3.Dit gebeurt zelden of nooit, maar nu moet ik binnen 2 weken weer weg, en ik wil zeker zijn dat ik niets onwettigs doe.

Nog een vraagje, ik heb haar toestemming gegeven om een etentje te geven met oudejaarsavond (voor enkele vrieninnen die nog te jong zijn om uit te gaan). Mag dit zonder toezicht van een volwassene? Indien niet, telt een 18-jarige (1 van de vriendinnen) dan als volwassene?

Voor alle duidelijkheid, ik wil gewoon weten hoe het wettelijk zit, zodat ik recht in mijn schoenen sta.
groetjes.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 nov 2012 10:26

Wettelijk gezien bent u verantwoordelijk voor uw dochter, en hiermee voor haar daden. Zolang ze dus niets verkeerd doet, en in staat is om bij eventuele noodsituaties zichzelf in veiligheid te brengen, kan u haar gerust alleen laten. Voor een 15-jarige is dit volgens mij geen probleem.

Ter info, vanaf 15 jaar gaan al veel meisjes zelf babysitten (bij gezinsbond vanaf 16 jaar, dacht ik), en zijn dus niet enkel in staat om bovenstaande voor zichzelf te doen, maar ook voor andere kinderen.

reintje
Topic Starter

#3 , 26 nov 2012 16:35

Bedankt Turaki,

Iemand een idee hoe het zit met dat feestje? Ze doen eigenlijk niets verkeerds, maar volgens de buurvrouw "lachen ze te veel en te luid..."
Is er een andere regeling ivm nachtlawaai op oudejaar? Of is dit ook 22 uur zoals op andere dagen?

Misschien vreemde vragen allemaal, ik wil alleen zeker zijn dat wij niks verkeerds doen in geval de politie er wordt bijgehaald...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2012 18:09

Dat van die 22 uur is een fabel.
Er is overlast van wanneer er storend lawaai wordt vastgesteld.
Dus kan perfect VOOR 22 uur zijn.

Er zou een '18 jarige ' bijzijn ..... dan geeft u die dus de VOLLE verantwoordelijkheid ALS daar iets misloopt. Ik zou niet in de plaats van dat meisje willen zijn.
Hebt u trouwens een verzekering mocht er iets mislopen ( familiale - rechtsbijstand).
Staat in uw verzekering dat derde jong volwassenen in uw naam mogen handelen?

Ik geef maar aan ..... het hangt volledig af van de jongeren zelf. velen staan op die leeftijd trouwens al in leiding in een jeugdvereniging en kunnen zeer goed verantwoordelijkheid nemen.

Op het laatste feestje dat onze dochter gaf waren de even oude buren ook mee uitgenodigd. De oudere buren konden dus niet te veel klagen 8_)
Maak duidelijke afspraken en met de jongeren en eventueel ook met de buren.

Te luid lachen ....... hoe dik zijn die muren .....

reintje
Topic Starter

#5 , 28 nov 2012 08:56

Beste Franciscus,

U heeft uiteraard gelijk, maar het gaat hier om 6 (scouts)meisjes, die op regelmatige basis samenkomen om te koken, eten, fmpjes te kijken,roddelen en idd lachen, iets waar onze buurvrouw dus problemen mee schijnt te hebben.
Zo ook met oudejaar, ze hebben natuurlijk liefst dat er geen ouders thuis zijn dan ;-)
Ik vertrouw de dames, ze hebben ook al bewezen dat ik ze kan vertrouwen.

Ik stelde deze vragen eigenlijk omdat de buurvrouw dreigde met de politie te bellen (in een sms aan mij, die ik niet gezien had want ik was op een feest) en ik wil weten of ik in mijn recht ben als ze dat dreigement effectief zou uitvoeren en de politie de meisjes zonder volwassen toezicht zouden aantreffen....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 nov 2012 22:55

Dan is er voor mij geen enkel probleem.
Edoch de dame kan altijd de politie bellen en dan hangt het af van de feitelijke toestand.
Spreek eventueel vooraf af tot hoe luid de muziek en Tv enz mag gezet worden ... test dat eens uit als het heel stil is en hoe ver u de geluiden hoort.

Spreek desnoods ook af met die buurvrouw .... ze heeft blijkbaar al uw gsm nummer dat ze eerst met u belt.

En dat u duidelijke afspraken hebt gemaakt.
Het ooit zo'n zaak geweten waar de buurvrouw met een glas tegen de muur aan het luisteren was. En dan aangifte van 'lawaai' deed.

reintje
Topic Starter

#7 , 29 nov 2012 11:41

Gelukkig is de buurvrouw intussen terug gekalmeerd en is ze terug "aanspreekbaar". Ik heb haar al verwittigd over oudejaar en ze is gleukkig zelf niet thuis.
Bedankt voor de info!

Terug naar “Andere”