verdeling erfenis grond

Jeff1
Topic Starter

verdeling erfenis grond

#1 , 21 okt 2012 16:47

Graag wou ik vlg vraag voorleggen:
Moeder is eigenares van grond. Wanneer moeder komt te overlijden wordt vader de rechtmatige eigenaar van die grond.
Er zijn 4 kinderen.
Vader wil na overlijden van moeder de grond verkopen.
Vlgs bron die ik heb gehoord KAN vader de grond echter NIET verkopen zonder daarvoor gezamenlijke schriftelijke toestemming van de 4 kinderen te krijgen.
Wanneer één van de 4 kinderen niet instemt en dwarsligt kan hij de grond niet verkopen en zal deze blijven liggen.
Klopt dit ?
Dank bij voorbaat voor antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 okt 2012 17:17

Vader wordt géén eigenar van de grond , hij wordt slechts vruchtgebruiker. De kinderen zijn de -blote- eigenaars. Vader kan idd niet verkopen zonder akkoord van de kinderen. De kinderen kunnen wel een verkoop eisen. Indien dat toch gebeurt , moet de verkoopsom verdeeld worden tussen de 5 erfgenamen. Vader moet dus wel vergoed worden voor zijn vruchtgebruik. Of dat op dit ogenblik aan te bevelen is , betwijfel ik ten zeerste. De opbrengst voor de kinderen zou heel slecht kunnen uitvallen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jeff1
Topic Starter

#3 , 21 okt 2012 20:31

.
Laatst gewijzigd door Jeff1 op 21 okt 2012 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Jeff1
Topic Starter

#4 , 21 okt 2012 20:37

Stel zolang vader leeft, wordt de grond niet verkocht. Vader komt te overlijden. De 4 kinderen komen niet overeen over wat er met de grond moet gebeuren: de ene wil verkopen, de andere wil de grond blijven behouden. Wat gebeurt er dan ?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 okt 2012 22:06

Stel zolang vader leeft, wordt de grond niet verkocht. Vader komt te overlijden. De 4 kinderen komen niet overeen over wat er met de grond moet gebeuren: de ene wil verkopen, de andere wil de grond blijven behouden. Wat gebeurt er dan ?
Dan kunnen de kinderen die wensen te verkopen via de Rechtbank van Eerste Aanleg een openbare verkoop eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”