Onderhoudsgeld

Pike206
Topic Starter

Onderhoudsgeld

#1 , 09 okt 2012 21:45

Beste mensen,

Sinds 2005 woon ik samen met men lieve vriendin die reeds een dochtertje had van 4 jaar (geboren in 2001). Ondertussen hebben we nog drie kinderen samen (geboren in 2007,2009 en 2011).

In het begin verliep de samenwerking met de "vader?" van het oudste kindje meer dan goed, maar na een tijdje bleef het betalen van het onderhoudsgeld (toen 125 euro/maand) uit en verscheen hij zelfs niet meer om het kindje op te halen. We besloten om naar de jeugdrechtbank te trekken waar de "vader?" bij verstek werd veroordeeld tot het betalen van 135 euro/maand + de helft van alle medische kosten of uitzonderlijke kosten.
Er werd een deurwaarder gestuurd om de achterstand te innen maar per brief liet de deurwaarder weten dat hij niets kon aanslaan. Wij draaiden op voor de kosten van onze advocaat maar hadden geen cent bijgekregen. We werden doorgestuurd naar de dienst DAVO en kregen een redelijke termijn het voorschot uitbetaald van deze dienst. Na verloop van tijd kreeg de dienst DAVO het voor mekaar om beslag te laten leggen op het loon van de "vader?". Na 6 maand beslag kregen we een brief thuis van de dienst DAVO dat aangezien de "vader?" 6 maand betaald had aan hen we geen aanspraak meer konden maken op voorschotten via DAVO maar dat de "vader?" terug rechtstreeks moest betalen aan mijn vriendin. Wij wisten op voorhand dat dit niet zou gebeuren en zo blijkt dit ook. Na telefonisch contact met de dienst DAVO werd ons gemeld dat de "vader?" in collectieve schuldbemiddeling is gestapt.

Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat wij nog steeds het onderhoudsgeld verkrijgen?
Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de achterstand vereffend wordt?
Moeten wij indien de "vader?" in collectieve schuldbemiddeling stapt niet verwittigd worden door een advocaat die mijn vriendin als schuldeiser op de lijst zet?

PS: Ik typ "vader?" omdat ikzelf reeds 7 jaar de opvoeding verzorg voor "mijn" oudste dochter, de taken van papa ook voor haar invul en er gewoon ben voor haar en er altijd zal zijn.

Mvg

Pike

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 okt 2012 08:16

“Art.1675/14...§2...of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl de regeling opgesteld wordt of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat...of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de (arbeids)rechter brengen...”(Ger.W.).

‘Na telefonisch contact met de dienst DAVO werd ons gemeld dat de "vader?" in collectieve schuldbemiddeling is gestapt.’

Indien de schuldbemiddelaar voornoemde achterstallen niet opnam in de aanzuiveringsregeling pas dan art.1675/14 toe.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”