ziekteuitkering te laag....ocmw?

elsjepelsje
Topic Starter

ziekteuitkering te laag....ocmw?

#1 , 06 okt 2012 12:25

Ik ben een alleenstaande met 1 kind ten laste. Zit momenteel op ziektekuitkering,bij arbeiders is dat 60% van het brutoloon...Ik heb deze maand 910 euro ontvangen...Das dus nog minder dan een leefloon! Aangezien ik een huur heb van 500 euro én een kind ten laste,kom ik hier echt niet met rond! Kan ik gaan aankloppen bij het ocmw om bij te passen tot aan het leefloon (1097 euro) of moet mijn mutualiteit bijpassen tot 1097 euro?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 06 okt 2012 13:27

Het OCMW past inderdaad bij in sommige gevallen. Best zo snel mogelijk contact opnemen.

Dit zou men kunnen vermijden door de ziekte uitkeringen minstens gelijk te stellen aan dat minimum leefloon.
Ken iemand die eveneens langdurig ziek werd en dus ook hopeloos in de knoei kwam omdat ze haar appartement nog amper kon betalen. Op het ogenblik dat men ziek is, is het niet de moment om te gaan verhuizen of zelfs maar nieuwe woonst te zoeken, maar men moet dan wèl tegelijk in die periode extra onderzoeken, dokters- en apotheekkosten betalen. Daar zit dus weldegelijk iets heel erg scheef. Zeker bij alleenstaanden of alleenstaanden met kinderen.

Artis

#3 , 06 okt 2012 13:36

Ga langs op de sociale dienst, het ocmw zal nagaan of jowu uitkering correct is berekend voor jouw situatie, zoniet is een bijpassing tot 1047 euro mogelijk.

Reclame

Mariette

#4 , 06 okt 2012 13:37

Ga langs op de sociale dienst, het ocmw zal nagaan of jowu uitkering correct is berekend voor jouw situatie, zoniet is een bijpassing tot 1047 euro mogelijk.
Niet van in het begin van de ziekte.
Alvast dat was het antwoord aan de persoon die ik hierboven vermeldde.

Artis

#5 , 06 okt 2012 19:50

Niet van in het begin van de ziekte.
Alvast dat was het antwoord aan de persoon die ik hierboven vermeldde.
Berekening zal in principe gelden vanaf de intakedatum (bvb. een intake op 6 oktober wordt een breuk van 26/31 op het gerechtigd bedrag voor een volle maand). Nu kunnen er tussen diverse ocmw's wel wat verschillen zitten. Afwijken van de intakedatum kan altijd, maar is voor de inspectie niet zo evident.

elsjepelsje
Topic Starter

#6 , 07 okt 2012 13:31

als ze niet willen bijpassen zit er niets anders op dan nà 2 weken terug enkele dagen te werken en opnieuw ziek te zijn zeker...kga mezelf nie in een financiele put steken...

redak

#7 , 07 okt 2012 13:56

Dan vraag ik mij af hoe ziek je wel bent als je in staat bent om terug enkele dagen te gaan werken om daarna terug "ziek" te zijn ?

Mariette

#8 , 07 okt 2012 13:59

Dan vraag ik mij af hoe ziek je wel bent als je in staat bent om terug enkele dagen te gaan werken om daarna terug "ziek" te zijn ?
indien men terug aan het werk (probeert) te geraken, dan krijgt men terug een eerste volledige maand uitbetaald bij hervallen.

Maar dat gebeurt dus niet bij "een paar dagen" maar wel minimaal zes weken of twee maanden werken en dan hervallen. Anders loopt de ziekteregeling gewoon door.

elsjepelsje
Topic Starter

#9 , 11 okt 2012 20:45

dat laatste klopt dus niet...er is pas sprake van herval binnen de 2 weken...En ja,ik ben écht ziek,met een depressie kan je effe je batterijen opladen en weer doorgaan,om een paar weken later opnieuw een platte batterij te hebben...

bryan712

#10 , 13 okt 2012 23:51

elsjepelsje..iemand die nog NOOIT een depresdie gehad heeft begrijpt dit niet...de hulpverlening begrijpt het denk ik nog niet...je hebt beter een gebroken been dan een depressie want dat zie je...maar dit...nee,je loopt met je hoofd tegen een muur!spijtig genoeg (en ik spreek uit jaaaaren ervaring!)

redak

#11 , 14 okt 2012 12:00

Van een depressie moet je eerst volledig herstellen en niet terug aan het werk gaan om na enkele dagen/weken terug volledig aan het dieptepunt van je depressie te belanden. Op deze wijze herstel je nooit en blijven de kosten voor de ziekteverzekering ook steeds maar oplopen. Het is onder andere door zulke zaken dat het systeem onbetaalbaar wordt.

bryan712

#12 , 14 okt 2012 18:37

ja redak,volledig mee eens,probleem is dat weinig mensen je geloven als je een depressie hebt,omdat je dat langs de buitenkant niet ziet,en je wordt aanzien als ""een profiteur",wat allesbehalve leuk is!

redak

#13 , 14 okt 2012 21:18

als ze niet willen bijpassen zit er niets anders op dan nà 2 weken terug enkele dagen te werken en opnieuw ziek te zijn zeker...kga mezelf nie in een financiele put steken...
@ bryan712 : deze quote is dus wel degelijk een aanleiding om de vraag te stellen of we hier wel met een echte depressie te maken hebben. De diagnose is inderdaad niet altijd gemakkelijk maar als je als patient zelf terug gaat werken geef je zelf een foutief signaal volgens mij.

Artis

#14 , 17 okt 2012 18:53

@ bryan712 : deze quote is dus wel degelijk een aanleiding om de vraag te stellen of we hier wel met een echte depressie te maken hebben. De diagnose is inderdaad niet altijd gemakkelijk maar als je als patient zelf terug gaat werken geef je zelf een foutief signaal volgens mij.
En al helemaal als de beweegreden of het uiteindelijk doel fout is.

Mariette

#15 , 18 okt 2012 01:05

men vergeet hier even dat het de behandelende arts is die bepaalt of een patient al dan niet mag (MAG) proberen het werk te hervatten. Diezelfde arts zal dan ook moeten beslissen of de patient is hervallen of niet. Het is nu eenmaal niet de patient die daarover beslist.

Terug naar “Andere”