Draagkracht testament

Draakje
Topic Starter
Berichten: 48
Locatie: Limburg

Draagkracht testament

#1 , 12 mar 2007 19:33

Wat is de werkelijke draagkracht van een testament ivm voogdij over een minderjarig kind?

Als er in een testament een persoon aangewezen wordt als voogd (ad-interim of niet) indien de verzorgende ouder komt te overlijden, kan de overblijvende ouder dat dat negeren?

De situatie is als volgt :

ouders zijn gescheiden nog voor het kind werd geboren (Eot). Het kind verbleef in hoofdzaak bij de zorgouder, de andere ouder had klassiek bezoekrecht (weekends om de 14 dagen, helft van de vakanties) vanaf de kleuterschool (daarvoor opbouwend systeem). Na twee jaar ziet de andere ouder af van het bezoekrecht, en heeft helemaal geen contact meer met het kind.
De zorgouder heeft een nieuwe partner, die voor het kind de rol heeft overgenomen als tweede ouder.

Indien deze zorgouder een testament opmaakt waarin iemand anders dan de andere ouder aangeduid wordt als voogd indien de zorgouder komt te overlijden, kan de andere ouder dat dan tegenhouden?

Hoe groot is de kans indien de andere ouder dit aanvecht, en de aangewezen persoon hiertegen in gaat, dat het testament uiteindelijk gerespecteerd wordt?
There is always hope...
(Gandalf)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 mar 2007 10:19

?Art.375.Indien...indien een van beiden(ouders) overleden...is...oefent de andere dat gezag alleen uit.Als van beide ouders er geen overblijft die in staat is het ouderlijk gezag uit te oefenen, moet een voogdijregeling worden uitgewerkt.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.392.De ouder, die het laatst het ouderlijk gezag uitoefent, kan een voogd aanwijzen, hetzij bij testament,hetzij bij wege van een verklaring voor de vrederechter van zijn woonplaats of voor een notaris...?(B.W.).

Een ouder kan dus bij testament of verklaring geen voogd aanstellen in de plaats van de andere nog levende ouder.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Draakje
Topic Starter
Berichten: 48
Locatie: Limburg

#3 , 14 mar 2007 16:10

Daar vreesde ik dus al voor :?

Hoe kan ik dan wettelijk voorkomen dat mijn dochter bij haar vader geplaatst wordt indien ik kom te overlijdn voor ze meerderjarig is?

Zij heeft helemaal geen contact meer met haar vader, dit al meer dan twee jaar (heden), en dit was zijn keuze - niet de onze.
Het kan toch niet zijn in het beste welzijn van mijn dochter zijn dat zij bij mijn overlijden dan geplaatst wordt bij een persoon die ze helemaal niet kent???
There is always hope...
(Gandalf)

Reclame

Terug naar “Andere”