Omgang kind/grootmoeder

geenidee
Topic Starter

Omgang kind/grootmoeder

#1 , 12 jun 2012 06:41

de band met mijn moeder is al jaren niet de beste. ik heb twee kinderen. toen mijn oudste kind nog zeer klein was heeft mijn moeder ons beiden op straat gezet. ik regel sindsdien mijn eigen leven en ik heb altijd geprobeerd om mijn kind niet weg te houden bij haar grootmoeder ondanks het feit dat zij hoge eisen stelt die ik bijna niet kan inlossen. Met mijn jongste kind wil ze niks te maken hebben, ze zegt dat ze het nooit zal beschouwen als haar kleinkind. Ik probeer mij hier ondertussen bij neer te leggen, wat niet gemakkelijk is. In feite lijkt me het zelfs onmogelijk om dit te kunnen aanvaarden.

Mijn moeder vindt dat ik mijn oudste dochter op zaterdag moet brengen en op zondag weer moet afhalen. Ik ben hier nooit voor te vinden geweest omdat zij zelf altijd een auto had en ze is ook nog jong en voor de kinderen van mijn zus verplaatst zij zich zonder enige moeite... maar om niet moeilijk te doen deed ik dat wanneer het mogelijk was. Maar dit kon ik niet blijven trekken. Momenteel haalt mijn moeder ze vrijdags van school en ga ik ze zaterdag weer oppikken. Deze regeling zou goed gaan ... maar soms stuurt ze mij op het laatste nippertje dat ze ze toch niet gaat halen en dan moet ik vroeger stoppen op het werk om op tijd bij mijn dochter te zijn, terwijl dit dan onverwachts is.

Nu was dit de laatste weken enkele keren vlak achter elkaar, dus ik heb ze gezegd dat ze ze voortaan mag komen halen en weer terugbrengt, maar zij vindt dat dit mijn job is als ouder en dat zij geen verplaatsingen moet doen. En nu heeft ze een advocaat ingeschakeld.

Ze wil omgang als volgt :
mijn jongste kind niet
mijn oudste kind elke zaterdag om de 14 dagen, ik zou ze moeten brengen en weer halen.

Ik wil :
dat ze toch probeert een band op te bouwen met de jongste, al is het maar dat ze eens belt, maar dit wil ze niet. De reden is mij onbekend.
en dat ze ze vrijdags van school haalt om de 14 dagen en ze weer terug brengt 's zaterdags, het uur mag ze zelf kiezen. Dat mijn een kind welkom is en mijn ander niet, dat vind ik heel moeilijk voor de kinderen zelf. De oudste beseft dit stilaan en begint mij vragen te stellen.

Nu had ik graag geweten of de rechter mijn voorstel redelijk zou kunnen vinden. Zonee, wat zou ik kunnen doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 12 jun 2012 08:31

haar eerste eis: dat u het kleinkind moet brengen en afhalen is niet afdwingbaar. ze heeft omgangsRECHT en daar kan ze gebruik van maken als ze dat wil; Maar ze kan niet eisen dat u haar kleinkind brengt en afhaalt. Wil ze gebruik maken van haar recht, zal ze zelf in de transportmiddelen moeten voorzien. als ze dat niet kan, kan u de grootmoeder evengoed voorstellen dat ze haar kleinkind kan ontmoeten in de omgeving die U voorstelt, zelfs in uw nabijheid. Haar advocaat kan dat haar ook uitleggen...

als ze er dan toch mee naar de rechter stapt (ik vermoed da

eylis

#3 , 12 jun 2012 08:39

sorry, slip of the toetsenbotd...

als de grootmoeder dan toch naar de rechter stapt (wat ik betwijfel, volgens mij zegt ze dat om druk op u uit te oefenen en haar eisen binnen te halen) kan u inderdaad vragen dat ze met beide kleinkinderen een band onderhoudt.
Wijs haar er op dat je gerust af en toe ook wel wil verplaatsen om de kinderen te brengen, maar dat ze zich toch best terdege informeert bij een objectieve bron (en dus niet bij een advocaat die met haar geld gaat verdienen :-) of het klopt dat ze kan eisen dat jij de kinderen brengt en afhaalt. En het zou toch jammer zijn dat je moeder een rechtszaak opstart met eisen die ze pertinent niet kan hardmaken...

Reclame

Turaki

#4 , 12 jun 2012 08:57

In de wet is er enkel sprake van omgangsrecht, geen omgangsplicht. Ik vrees dat u de omgang met uw jongste kind niet gaat kunnen afdwingen.

Daarnaast is uw voorstel meer dan redelijk, ze mag ook moeite doen om haar kleinkind te zien (zelf ophalen en terugbrengen). Stuur dit al door via AS, dan is er bewijs dat u het omgangsrecht niet belemmert en zelfs actief een oplossing zoekt.

geenidee
Topic Starter

#5 , 13 jun 2012 05:47

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb al iets proberen te formuleren op papier maar het lijkt me niet zo simpel, want ik weet niet wat er allemaal best wel/niet instaat. En natuurlijk wil ik ook niks afdwingen maar ik ken mijn moeder... zij zal binnen enkele jaren terugkomen op haar beslissing en als mijn jongste kind dan geen band meer wil (wat mij logisch lijkt) dan sta ik daar met een grootmoeder met rechten op een kind die haar helemaal niet kent. Mijn moeder zal dan ook nooit of nimmer begrijpen dat zij dit zelf gecreëert heeft. Problemen voor later maar ik moet de jongste wel in mijn brief vermelden, voor ze nog gaat doen alsof ze alleen met de oudste contact mag hebben. Zou er iemand mij kunnen helpen een voorbeeldje te typen ?

geenidee
Topic Starter

#6 , 17 jun 2012 07:00

Niemand ?

Terug naar “Andere”