bezoekrecht grootouders

sitokiah
Topic Starter

bezoekrecht grootouders

#1 , 10 jun 2012 11:36

bij deze even een vraagje, ik heb een stiefzoontje van 3.5jaar en een zoontje van 2weken oud nu lig ik al paar maand in ruzie met mijn schoonmoeder en heb ik vernomen dat ze bezoekrecht wil aanvragen voor deze twee kinderen dus zowel mijn stiefzoontje als mijn zoontje... om eerlijk te zijn zie ik dat niet zo erg zitten want ik heb opgemerkt hoe ze met mijn stiefzoontje om gaat en momenteel hebben we die in therapie moeten steken omdat die emotionele problemen heeft doordat mijn schoonmoeder hem altijd nog als baby behandeld ( het kind raakte ook niet vooruit hebben lang met pampers gezeten met grof gedrag en taal en met eetproblemen voor U tegen te zeggen). ik wil dus niet dat ik dit allemaal nog een tweede keer moet meemaken met mijn zoontje. maar wat houdt dat bezoekrecht precies in??? Ik hoor mensen zeggen dat dat een volledige weekend is met blijven slapen maar ik hoor ook zeg dat dat maar 1 dag is. want ik zie het zeker al niet zitten dat hij daar moet blijven slapen. uiteindelijk woon ik een kleine 5kilometers van mijn schoonouders af dus ik zou het zo stom vinden dat mijn zoontje daar moet blijven slapen. de afstand is kort genoeg om hem terug te brengen savonds in mijn ogen en nu 2dagen achter elkaar mijn kind af geven vind ik ook niet zo een toffe gedachte.... uiteindelijk is mijn man ook enkel in het weekend thuis wegens zijn werk als vrachtwagenchauffeur en ziet hij zijn kinderen al niet zo vaak als hij ze dan nog is een weekend aan zijn ouders moet afgeven ziet hij zijn kinderen nog minder in mijn ogen. mijn stiefzoontje ziet hij nu enkel nog maar 2weekenden op de maand als wij daar dan ook nog een weekend aan mijn schoonouders van moeten afgeven ziet hij zijn eigen zoon amper...

weet er iemand hier meer over??? of een site waar ik er meer over kan vinden???

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 10 jun 2012 11:47

Hier kan u al wat info vinden in afwachting van een antwoord: http://www.elfri.be/omgangsrecht-grootouders" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#3 , 10 jun 2012 17:07

Geen bezoekrecht, maar omgangsrecht! Belangrijk verschil, wat inhoud dat u enkel moet toestaan dat uw schoonmoeder omgang heeft met uw kinderen.

Indien u schrik heeft voor een rechtszaak aangespannen door uw schoonmoeder, wees hen voor en doe haar (best via AS, kwestie van bewijsmateriaal) een redelijk voorstel om dit recht uit te oefenen. Mocht ze dan toch een rechtszaak aanspannen, maakt zij een slechte indruk omdat ze toch naar de rechter stapt, terwijl u duidelijk haar dit recht niet ontzegd. Doet u geen voorstel, kan u daarentegen als onwillend voorgesteld worden, en maakt zij een betere kans om haar eisen ingewilligd te zien.

Wat is nu een redelijk voorstel? Rekening houdend met de leeftijd van de kinderen, en de relatie met de grootouders (zowel van de ouders als van de kinderen), enkele uren per week (bijvoorbeeld woensdagnamiddag), op een locatie van uw keuze (bij u thuis, neutraal terrein zoals een binnenspeeltuin), eventueel met toezicht van u (zeker voor baby's) of een neutrale derde.
U hoeft overnachtingen niet toe te staan, dit wordt vaak enkel opgelegd door de rechter indien de ouders alle contact met de grootouders verhinderen. Ook kan u eisen dat dit niet in het weekend gebeurt, gezien het werk van uw man en het daaruit volgend contact dat hij heeft met zijn kinderen.

Voor uw stiefzoon (ik ga ervan uit dat er co-ouderschap is met de moeder, en u dus niet als ouder erkent staat) kan uw man dan een gelijkaardig voorstel opsturen (voor de eenvoud dezelfde periodes voor omgang voorstellen), rekening houdend met de periodes waarin hij bij jullie verblijft, en u dan opgeven als toezichthoudende derde.

Reclame

sitokiah
Topic Starter

#4 , 12 jun 2012 09:04

dus met andere woorden aangezien mijn schoonmoeder hier regelmatig over de vloer loopt voor mijn stiefzoontje te zien hou ik mij eigenlijk al aan die regels dat ze omgang met de kinderen heeft. want zij wil dit recht aanvragen omdat ik en mijn man weigeren van mijn stiefzoontje daar te laten slapen. zij wil het kind zonder controle van ons bij haar hebben. ( zoals ik al zei hebben wij in het verleden problemen met mijn stiefzoontje gehad doordat zij hem rot verwend en echt wel te hard verwend ik zeg niet dat dat verwennen niet mag maar je moet ergens wel een grens stellen zeker bij kinderen! en een kind van 3jaar is slimmer dan wij soms denken)

eylis

#5 , 12 jun 2012 09:12

als ze regelmatig omgang heeft met je stiefzoontje, bij jullie thuis of in de omgeving, of eens een namiddagje bij haar thuis: heeft ze eigenlijk geen juridische poot om op te staan. Ze heeft omgangsrecht en ze maakt er gebruik van. dus is er geen juridische grond om omgangsrecht af te dwingen; Ze HEEFt het al....Je bent niet verplicht jullie kinderen bij haar te laten overnachten. Laat haar maar "bezoekrecht" aanvragen (de term bestaat niet eens voor grootouders..) hopelijk legt haar binnenkort iemand uit dat ze van een kale reis zal thuiskomen.

Turaki

#6 , 12 jun 2012 09:19

Indien u toch schrik heeft voor een rechtszaak, stuur dan toch een AS (u voor uw kind, en uw man ook voor uw stiefzoon, of uw man voor beide) waarin u de huidige situatie beschrijft (frequentie en duur van bezoeken, dat ze dan vrijelijk met haar kleinkinderen kan omgaan) en dat u wenst dat deze situatie behouden blijft. Kwestie van haar alle munitie in een rechtszaak te ontnemen.

Terug naar “Andere”