Is een referentieadres tijdelijk?

TomasT
Topic Starter
Berichten: 4

Is een referentieadres tijdelijk?

#1 , 22 mei 2012 23:17

Hallo,

Alvast bedankt voor jullie gedachten over mijn vraag:

Mijn vriendin en ik zijn net terug van een aantal jaar (op en af) weggeweest naar het buitenland. Nu willen we ons opnieuw in Belgie vestigen.

We hebben beiden nog geen inkomen en logeren bij familie. Onlangs bood er ons iemand een caravan aan op een camping om in te wonen. We vinden dat dat een goede overbrugging zou zijn voor ons tot we meer inkomen hebben. Een huur van een appartementje kunnen we niet betalen. En zo kunnen we samen wonen en niet apart bij familie.

Ik weet dat het hebben van een domicilieadres niet mag op een camping.
Voor mijn vriendin is het geen probleem, zij is nog gedomicilieerd bij haar ouders.
Voor mij echter misschien wel?: ik heb op het moment een referentieadres dat ingegaan is in september 2011.

Mijn vragen:

1. Is een referentieadres tijdelijk? Ik denk dat dat zo is, dat het slechts geldig is voor een jaar, zo zit het toch in mijn hoofd, maar ik ben niet zeker.

Ik zal ook eens vragen op het gemeentehuis, maar had ook graag jullie gedachten gehoord. Wat zegt de wet?

2. Indien het wel tijdelijk is: Stel dat we nu intrekken in de caravan, wat gaat er gebeuren als mijn referentieadres vervalt in september 2012? Krijg ik dan een brief of zo? Wat zal er praktisch veranderen? En wat kan ik dan doen? Wat zijn mijn opties?


Dank jullie wel,
Tomas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TomasT
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 23 mei 2012 18:29

Nog even zeggen: het betreft hier een referentieadres bij een natuurlijk persoon.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 23 mei 2012 18:42

http://www.elfri.be/referentieadres" onclick="window.open(this.href);return false; die tekst een lezen.
Voldoet u niet aan DIE voorwaarden dan kan je geen referentieadres krijgen.

Reclame

TomasT
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 23 mei 2012 22:34

Dank u.

Om mijn situatie samen te vatten:
Ik heb dus verleden jaar al een referentieadres gekregen op basis van:

"§ 2. De tijdelijk afwezige personen, bedoeld in artikel 18, eerste lid, 2°, 6°, (6°bis), 8° en 9°, komen in aanmerking voor de toekenning van een <referentieadres> om beroepsredenen."

En nu zit ik in de volgende situatie:

"§ 1. De personen die in een mobiele woning verblijven, worden ingeschreven in de bevolkingsregisters :
- hetzij van de gemeente waar zij ten minste zes maanden per jaar verblijven op een vast adres;
- hetzij van de gemeente waar zij over een <referentieadres> beschikken."

Dus mijn recht blijft gelden op een referentieadres.

Dit vertelt me echter niet of dit adres al dan niet beperkt is in de tijd. Aangezien er niet over gesproken wordt ga ik er van uit dat dat niet zo is. (Behalve dan in het eerste geval "tijdelijk afwezige personen" waar een reis naar het buitenland korter dan een jaar mag duren.)

Klopt dit? Kan iemand dit bevestigen?

Mijn verwarring kwam dus hieruit: ik dacht dat een referentieadres slechts een jaar kon duren (maar ik verwarde met toegestane duur van een buitenlandse reis bij "tijdelijk afwezige personen".) Bij personen in mobiele woningen is er geen beperking in de tijd.

Heb ik dit alles goed? Klopt het wat ik vertel?

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 23 mei 2012 23:03

Met mobiele woning wordt bedoeld rondtrekkende foorkramers, woonwagenbewoners, zigeuners enz niet een caravan op een camping.

TomasT
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 26 mei 2012 18:45

Als dat zo is, dan zullen we waarschijnlijk van dat plan afzien. We zijn nog niet klaar om ons nu al te vast te settelen.

En wat gebeurt er als we nu blijven rondtrekken en bij vrienden en familie enzo wonen voor het komende jaar... (nog wat rondtrekken feitelijk, maar dan binnen belgie)? Wat gebeurt er dan met mijn referentieadres? Ik heb dit referentieadres aangevraagd in september 2011. Loopt dat dan door? Of eindigt dat in september 2012?

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 28 mei 2012 22:11

Als u niet meer in het buitenland woont en nog niet ingeschreven bent in België bent u dakloos en verblijft u in België zonder vast adres.
Gemeente kan u dan ambtelijk schrappen.

Roosje1958
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 feb 2017 22:32

hoelang kan je een referentieadres houden als je op een camping woont ???

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 19 feb 2017 23:18

Dan kan je in principe geen referentieadres hebben want u voldoet niet aan de voorwaarden.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking ... registers/

Roosje1958
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 feb 2017 12:51

ik bedoel een referentie adres tot zolang ik een woning kan vinden?.........en tot die tijd zal ik op de camping moeten wonen

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 20 feb 2017 15:16

Lees de tekst aub. Als u niet op een wettelijk toegelaten plaats woont dan wordt u geschrapt uit het bevolkingsregister met alle gevolgen van dien.
U kan niet ingeschreven worden op een camping.
U kan geen referentieadres hebben als u in België op een camping woont.
Uw plaats op de camping is wel uw woning volgens art 15 GW maar dient niet als mogelijkheid voor de twee aangehaalde mogelijkheden hierboven omschreven.
Maar administratief komt dat nooit goed.

Terug naar “Andere”