geld lenen aan kinderen

vijverke
Topic Starter

geld lenen aan kinderen

#1 , 17 dec 2005 16:58

Wij willen een bepaalde som "lenen" aan ??n van onze kinderen. De andere kinderen gaan hiermee akkoord.
Om latere problemen uit te sluiten willen wij dat op ??n of andere manier vastgelegd zien...
Moet / Kan dat bij de notaris ? Welke voorwaarden en gevolgen zijn eraan verbonden ? ('t is niet de bedoeling dat daar belastingen op betaald zou moeten worden) Wat kost zo'n officieel geschrift ?

Sorry als ik niet de juiste termen gebruik ; ik heb helemaal g??n ervaring terzake.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gast
Topic Starter

#2 , 18 dec 2005 09:31

Wou ook nog graag eens weten aan welke wettelijke zaken moet voldaan worden bij een gift ingeval je ze (bv bij een echtscheiding) integraal terug wilt vorderen? Of kan dit niet? MVG :idea:

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 18 dec 2005 09:57

Wij willen een bepaalde som "lenen" aan ??n van onze kinderen. De andere kinderen gaan hiermee akkoord.
Om latere problemen uit te sluiten willen wij dat op ??n of andere manier vastgelegd zien...
Moet / Kan dat bij de notaris ? Welke voorwaarden en gevolgen zijn eraan verbonden ? ('t is niet de bedoeling dat daar belastingen op betaald zou moeten worden) Wat kost zo'n officieel geschrift ?

Sorry als ik niet de juiste termen gebruik ; ik heb helemaal g??n ervaring terzake.
Art. 1326. Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt. (burgerlijk wetboek)

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 18 dec 2005 10:09

Wou ook nog graag eens weten aan welke wettelijke zaken moet voldaan worden bij een gift ingeval je ze (bv bij een echtscheiding) integraal terug wilt vorderen? Of kan dit niet? MVG :idea:
Een lening en een gift zijn twee VERSCHILLENDE zaken!

Art. 931. Alle akten houdende schenking onder de levenden worden verleden voor notaris,...Art. 953. Een schenking onder de levenden kan niet worden herroepen dan wegens niet-vervulling van de voorwaarden waaronder zij gedaan is,...(Burgerlijk wetboek)

Gast
Topic Starter

#5 , 18 dec 2005 10:56

Lex, dus ik geef (25000euro) aan mijn dochter en schoonzoon , schrijf dit op een papiertje en laat beiden tekenen voor ontvangst + gelezen en goedgekeurd . Is dat voldoende om (bv bij echtscheiding) het later terug kunnen vorderen? Bedankt hoor en groetjes

Gast
Topic Starter

#6 , 19 dec 2005 05:50

Dank u , Lex ,

Wij hebben dus helemaal geen notaris nodig om rechtsgeldig te kunnen "lenen" aan de kinderen...

Toch w?l vreemd dat het dan in de familie zo fout gelopen is in een erfeniskwestie met een gelijkaardige situatie , waarbij het vermeldde bedrag op het papier tot en m?t in twijfel getrokken werd...?n later oorzaak werd van een grootse familieruzie.

Ik stelde overigens de vraag om zulke probelemen in ons gezin te voorkomen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 19 dec 2005 09:10

Lex, dus ik geef (25000euro) aan mijn dochter en schoonzoon , schrijf dit op een papiertje en laat beiden tekenen voor ontvangst + gelezen en goedgekeurd . Is dat voldoende om (bv bij echtscheiding) het later terug kunnen vorderen? Bedankt hoor en groetjes
ik geef=gift=schenking, omtrent de constructie raadpleeg een notaris in uw buurt. In regel is zijn/haar advies gratis!

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 19 dec 2005 09:15

Dank u , Lex ,

Wij hebben dus helemaal geen notaris nodig om rechtsgeldig te kunnen "lenen" aan de kinderen...

Toch w?l vreemd dat het dan in de familie zo fout gelopen is in een erfeniskwestie met een gelijkaardige situatie , waarbij het vermeldde bedrag op het papier tot en m?t in twijfel getrokken werd...?n later oorzaak werd van een grootse familieruzie.

Ik stelde overigens de vraag om zulke probelemen in ons gezin te voorkomen.
Een lening wordt geacht, een teruggave van het geleende in te houden(al dan niet met interest).
Een teruggave, onder de uitdrukkelijke voorwaarde van een (eventuele) echtscheiding is geen lening.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 dec 2005 10:15

Je hebt inderdaad geen notaris nodig,
maar...

het volstaat dat degene die het geld geleend heeft bij een procedure voor de rechtbank ontkent het geschrift ondertekend te hebben en je zit met problemen. Je zal dan (meestal) met een (duur) schriftonderzoek moeten bewijzen dat hij wel degelijk dat stuk ondertekend heeft.

Dat probleem vermijd je met een notari?le akte. Dus als je echt zeker wil spelen neem je best een notaris.

scorpioen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 dec 2005 10:21

Lex, dus ik geef (25000euro) aan mijn dochter en schoonzoon , schrijf dit op een papiertje en laat beiden tekenen voor ontvangst + gelezen en goedgekeurd . Is dat voldoende om (bv bij echtscheiding) het later terug kunnen vorderen? Bedankt hoor en groetjes
Als je je handen vrij wil houden om het bedrag ooit terug te vorderen (bijvoorbeeld echtscheiding) doe je best geen schenking maar een lening.

Voor een lening volstaat het niet dat je enkel laat tekenen voor ontvangst van het geld. Er moet ook bedongen zijn dat het geld terugbetaald moet worden.

Als je je 25.000 euro integraal van je schoonzoon wil terugvorderen, en niet enkel de helft, moet je in de overeenkomst voorzien dat "dochter + schoonzoon zich er hoofdelijk toe verbinden het ontleende bedrag terug te betalen."

Het staat je steeds vrij het ontleende bedrag niet terug te vragen ...

scorpioen

gast
Topic Starter

#11 , 19 dec 2005 11:45

Hallo

Kort na mijn huwelijk kreeg ik van mijn ouders 1000000 bef niet via een bank of zo maar gewoon in mijn handen wat toen de tijd normaal was,er was enkel een briefje geschreven door mijn ouders waarop stond..
Van Dhr en Mvr..............aan Dhr en Mvr ..................100000bef.
Dit door ons beiden,mijn vrouw en ik,ondertekend.Nu ben ik gescheiden van mijn vrouw en zijn we aan de verdeling bezig.Kan ik aan de hand van dit briefje het bedrag(1000000bef)integraal terug eisen?
Met dank

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 dec 2005 12:32

Het lijkt erop dat dit een schenking is door uw ouders aan u en uw (toenmalige) echtgenote.

Het betreft dus geen schenking aan u alleen zodat u bij de vereffening / verdeling geen recht hebt dit van de huwelijksgemeenschap terug te vorderen.

U kan het natuurlijk proberen en als uw ex-echtgenote niet betwist dat het een schenking aan u alleen is kan u dit terugvorderen van de huwgemeenschap. U moet dan wel bewijzen dat dit geld gebruikt is voor de huwgemeenschap.

scorpioen[/b]

sperwer
Berichten: 1155

#13 , 20 dec 2005 17:04

voor mensen die een schenking willen doen aan een kind is er nog steeds het huwlijkscontact dat zegt gemeenschap van aanwinst enscheiding van goederen. een voorschot op de erfeni valt onderscheiding van goederen en blijft bij je eigen kind. En zowel voor een lening als een schenking is het steeds aan te raden dat iedereen tekent, ook de andere kinderen en dit met een be?edigt persoon als getuigen. lijkt veel werk, maar spaart veel problemen later uit.

Terug naar “Andere”