erfenis schenking 2? huwelijk

annmik19!
Topic Starter

erfenis schenking 2? huwelijk

#1 , 15 nov 2005 08:52

Een man heeft uit een eerste huw 2 kinderen waaraan waarschijnlijk schenkingen (al of niet notarieel) werden gedaan. Hoe kan ik als 3? kind uit het tweede huwelijk te weten komen welke, zo dat ik kan nagaan welk mijn erfrechtelijke reserve is? Het zijn schenkingen van onroer. goed. De twee andere kinderen zijn nogal gesloten over het verleden. Hebben zij bij het openvallen van de nalatenschap de plicht om deze schenkingen bij de notaris te vermelden. Wat als deze schenkingen niet notarieel zijn, maar er maandelijks werd afbetaald voor een stuk grond? kan ik via kadaster en registratie de inlichtingen van de grond en eigendom opvragen of kan enkel een notaris deze info opvragen? MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 15 nov 2005 11:45

Schenken van onroerende - in Belgi? gelegen - goederen moeten ALTIJD notarieel gebeuren.

Indien de aangifte van nalatanschap notarieel gebeurd zal de notaris die gegevens opvragen.

U heeft sowieso recht op de reserve in de lijn waarvan u afstamt, stel gemeenschappelijke moeder: in die lijn komt u samen met de andere kinderen tot de nalatenschap.

Deze materie is vrij delicaat, details kunnen hier van belang zijn.

Spreek hierover vrijblijvend een notaris aan. Het zal u niks kosten.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 17 nov 2005 13:48

Art.894. Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en onherroepelijk van de geschonken zaak ontdoet,ten voordele van de begiftigde,die ze aanneemt.B.W.(=Burgerlijk Wetboek).

'5.B.Dit wil zeggen dat de begiftigde onmiddellijk een werkelijk recht...op
de gegeven zaak verkrijgen moet,zonder dat nochtans vereist zij dat hij
dadelijk in het bezit van de zaak gesteld zij.',KLUYSKENS,A.,De Schenkingen en Testamenten,Antwerpen De Standaard 1955,16

Art.913.De giften...mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden indien hij bij zijn OVERLIJDEN slechts ??n kind achterlaat;een derde,indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde,indien hij er drie of meer achterlaat.B.W.

Art. 925. Wanneer de waarde van de schenkingen onder de levenden het beschikbaar gedeelte overschrijdt of daarmee gelijk is, vervallen alle beschikkingen bij testament. B.W.

Art. 926. Overschrijden de beschikkingen bij testament hetzij het beschikbaar gedeelte, hetzij het deel van dit gedeelte, dat overblijft na aftrek van de waarde van de schenkingen onder de levenden, dan geschiedt de inkorting naar evenredigheid, .... B.W.

Reclame

Terug naar “Andere”