Opgesloten op bus van De Lijn

tianneke
Topic Starter

Opgesloten op bus van De Lijn

#1 , 24 okt 2011 08:13

Vrijdagochtend waren er enkele problemen met reizigers op de bus. Ze bleven maar op de belletjes drukken ondanks dat de buschauffeur (vrouw) ze al meermaals gezegd had dat ze moesten ophouden. De buschauffeur heeft een kort lontje, dat is geweten. Ze rijdt meermaals op deze route, roept en tiert met de regelmaat van de klok.
Op een gegeven moment hield ze het voor bekeken, zette de bus aan de kant en sloot de deuren. Niemand mocht eraf.
Dit duurde tot de volgende bus een 20 minuten later aankwam, de reizigers mochten dan overstappen op de volgende bus...

Ik vind dit echt niet kunnen, op een ogenblik (8 u 's morgens) dat er veel jongeren naar school gaan en mensen naar hun werk, die waarschijnlijk te laat waren. Dit los van de mentale inpakt van te worden opgesloten in een bus met een boze chauffeur.

Kunnen we hiervoor klacht neerleggen? (Via welke weg kan dit?)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 24 okt 2011 20:30

Seieus ? Gij meent da serieus. ?
Zou je je woede of kritiek niet eens eerst op de boelmaker sinkwestie richten ipv te schieten op de buschauffeur ?
Je laat de situatie overkomen alsof de bus vol zat met brave schaapjes en de chauff de boe(man) vrouw is

omgekeerde wereld denk je niet.

Klacht neerleggen kan je bij een inspecteur ik zal morgen eens wat nummers vragen maar ik zou vooreerst de bellentrekkers eens op hun nummer Weet je wat er vroeger gebeurde. Alle namen werden genoteerd doorgegeven aan de ouders en als we terug thuis kwamen kregen we wat vlaaien
rond ons oren. Dat gebeurde er ipv te mekkeren dat je voor schut wordt gezet voor het treiteren van iemand die uiteindelijk verantwoordelijk is voor wat er op de bus maar ook wat er met de passagiers gebeurt.
Allee serieus mentale impact ? Gaat ge sebiet slachtofferhulp ook inroepen ?

Ik denk dat je eens bepaalde waarden op een rij moet zetten en ze ook een bepaalde prioriteit geven. Dan eens goed en nuchter nadenken over wat
er nu eigenlijk aan de hand was op deze bus. En als u niet akkoord was met de houding van de busschauffeur dan had u misschien dat samen met anderen kunnen voorkomen door diegene die de goede orde op de bus verstoorden tegen te werken ipv de chauffeur op zijn gedrag af te zeiken.
so what dat je wat late rop het werk komt of op school. Als het hun eigen schuld is zullen ze wel een excuus vinden. Maar ik denk dat er geen enkele op school zal zeggen wat de ware toedracht zal of zou zijn van hun telaatkomen. Ja t'zal wel weer een ander zijn niewaar ?
Jeetje soms snap ik echt niet meer in wat voor een wereld we leven.
Klacht idienen kan je dus op iedere stelplaats. Alvast de nummer van de bus noteren en de naam van de chauffeur. Maar als je dat toch doet denk dan maar eerst even goed na op basis van welk argument je klacht gaat indienen. Je mag al blij zijn dat er geen spontane staking is uitgebroken door dergelijke getreiter. Ik ga het personeel van De Lijn niet ophemelen maar door toeval zit ik wel heel erg dicht bij de bron en het mag gezegd worden
dat ze het bij De Lijn echt wel grondig beu zijn hoor.
Laatst gewijzigd door ganapathi tantra op 24 okt 2011 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 okt 2011 20:33

In principe had men zelfs de controledienst De lijn En de politie ter plaatse moeten laten komen.

Reclame

tianneke
Topic Starter

#4 , 25 okt 2011 08:14

@ganapathi tantra

Ik meen dat echt ja!
Woede? Ik? Denk het niet, dan formuleer ik mijn zinnen toch iets anders. Waarom roept mijn bijdrage dit bij u op vraag ik me af...
Mijn kind zat wel op die bus, alleen en onzeker...en als moeder voel ik me dan wel aangesproken. (Het was de bus van 8u en die zit vol met schoolkinderen, en dat zijn heus niet allemaal onruststokers)

Dat diezelfde buschauffeur systematisch mensen belachelijk maakt, roept en tiert, en te snel rijdt...tja och arme zeker, onder die omstandigheden zal dat wel normaal zijn. Vreemd dan toch dat er gelukkig zoveel goede buschauffeurs tegenover staan, die onder dezelfde omstandigheden rijden.
Hier gaat het om een (hopelijk) alleenstaand geval, en ik wil graag dat mijn kinderen op een rustige wijze naar school kunnen.

ganapathi tantra

#5 , 25 okt 2011 08:25

laten we dit allemaal maar met een zeer grote korrel zout nemen.

want

u hebt het waarschijnlijk van horen zeggen en was niet aanwezig op het incident
uw kind stond ongetwijfeld buiten die groep
een chauffeur die alle dagen met een bende jengelende kinderen/jongeren op zijn bus zit moet zich altijd maar aanpassen

etc etc etc. Ik vind dit een zeer éénzijdig verhaal sorry

trouwnes als er zoals u laat uitschijnen zoveel klachten zijn over de brutale totaal onaangepaste misschien zelfs bedreigende busschauffeur waarom is er dan niks eerder gebeuert.
Ik denk wel dat geen enkele partij hier uit de wind kan gaan staan. Kinderen niet ouders niet en waarschijnlijk de lijn ook niet. Maar wat mij toch opvalt is dat zo'n bus ook als het om een privébus gaat op schoolreis er een stuk onrustiger uitziet voorwat betreft de binnenactiviteit dan pakweg 20 jaar geleden. En dan durf ik zelfs te denken dat die omschrijving nog zeer zacht uitgedrukt is. Het grappige is dat een ex werknemer waarmee ik nog veel kontakt heb op zo'n lijnbus zit en erger nog zijn schoonmoeder nog ook eens directie is van een lagere school. Zelfs deze sterke persoon trekt zich s'avonds laat eens terug om het één en ander van haar af te schudden. Zoals bvb de bijna komplete vernieling van een bus.

Maar om nu ook al van "mentale impact te spreken naar aanleiding van zo'n gebeurtenis ? tja ....... zoals ik zei men zou er beter eens over nadenken wat er nu echt aan de hand is dan stil te staan bij mijn kind schoon kind wat in deze ongetwijfeld mee speelt. En als uw kind dan veruit de enige is die braaf blijkt te zijn zoek dan een andere manier om niet meer te moeten vertrouwen op de volgens u slechte dienstverlening van De Lijn.

tianneke
Topic Starter

#6 , 25 okt 2011 10:04

Wow...ik merk dat het heel wat bij u losmaakt, en ga het dan ook hierbij laten.

Franciscus

#7 , 25 okt 2011 10:11

Hebt u ondertussen al contact genomen met De Lijn?

tianneke
Topic Starter

#8 , 25 okt 2011 10:33

Neen, nog niet, ik overleg deze avond met mijn dochter en we beslissen dan.

duma

#9 , 25 okt 2011 12:23

Ik herinner mij dat ik als tiener ooit in dezelfde situatie heb gezeten. Ik zat effectief niet bij de onruststokers en was het, net als de buschauffeur, ook grondig beu dat we op elke verdomde stopplaats moesten halt houden, omdat er een paar kerels het nodig vonden om constant op die bel te zitten duwen. Als buschauffeur heb je op die moment geen enkel ander manier om erop te reageren, tenzij het gewoon te laten gebeuren. Onze buschauffeur, een zeer aimable man, is dan ook gestopt en heeft geweigerd te vertrekken tot iedereen rustig op zijn plaats zat en stopte met kabaal maken. Hij heeft ook heel duidelijk gemaakt dat als er nog een keer gebeld werd zonder dat er iemand uitstapte, hij niet meer zou verder rijden.

Toen zijn er mensen op de bus, waaronder mijn vriendin een hartig woordje gaan praten met ... de ONRUSTSTOKER, niét de buschauffeur.

De grote meerderheid vond dat de buschauffeur groot gelijk had. Het is ook maar een mens die zijn job doet, e, geen pispaal en geen slaaf.

Ik merk gewoon dat de mentaliteit van de ouders tegenwoordig compleet verkeerd ligt. 'Mijn kind schoon kind'. In plaats van zich eens af te vragen hoe het toch altijd zo ver komt. Als je kind niets gedaan heeft, moet hij zich toch ook niet mentaal geïmpacteerd voelen, want dan zal de buschauffeur heus niet tegen hem zijn uitgelvogen. Hij zal hoogstens wat later thuis geweest zijn. Niet het einde van de wereld, niet leuk natuurlijk, maar geen ramp. Ik zou mij eerder afvragen of het verhaaltje dat verteld wordt over die boze wolf van een chauffeur wel waar is en NIET oordelen voor je de feiten kent. (Nee, de uitleg van een tiener is geen feit)

tianneke
Topic Starter

#10 , 25 okt 2011 13:23

Ik heb met interesse uw bijdrage gelezen, fijn dat u zelf niet oordeelt en begrip opbrengt voor de situatie.
Ik plaatste het verhaal, het oordelen laat ik over aan de juiste persoon, op de juiste plaats...

Franciscus

#11 , 25 okt 2011 13:32

Gezien mijn contacten heb ik weet in 'A' van gemeenschapswachters, personeel van de lijn en politie die op tijd (en stond) controle doen op probleemlijnen tijdens begin en einde van de scholen.

tianneke
Topic Starter

#12 , 25 okt 2011 13:42

Goed initiatief! Het is ook echt nodig, en er mogen van mij gerust meer middelen vrijgemaakt worden om de chauffeurs te ondersteunen.

De lijn waar het in mijn verhaal over gaat is op het platteland, waar het meestal rustiger is.

ganapathi tantra

#13 , 25 okt 2011 13:57

Als ik mij niet vergis heeft een chauffeur zelfs het recht om op eender welk moment op eender welke plek te stoppen en halt te houden als hij/zij de veiligheid van de passagiers niet kan garanderen.
Het constant uit concentratie worden gehouden door een bende jengelende schoolgaande jeugd zodat de nodige aandacht op het verkeer of de weg sterk in het gedrang komt kan en zal daar ongetwijfeld bij horen.
Als dochter van TS niet tot de groep onruststokers behoort dan kan men dergelijk recht alleen maar verdedigen.
hoe zou het zijn als een busschauffeur dit negeert er een uitbarsting van fysiek geweld komt en chauffeur in de rug een duw of wat dan ook krijgt
en daarbij controle over het stuur verliest. Veel er ger zal het waarschijnlijk nog zijn als er een slachtoffer zou vallen door en ongeval of onrust binnen
in de bus zelf.
Richt dus vooral de klaagzang op de onruststokers en niet op De Lijn. Dien ook geen klacht in bij De Lijn maar vraag om een onderzoek. Dat zal al in ieder geval al veel meer positieve energie meebrengen en een objectief startpunt dan de chauffeur in kwestie met de vinger wijzen.
Als er een onderzoek komt dat blijkt soms in vele gevallen dat de diverse verklaringen van die of die diametraal staan tegenover de bevindingen en
verklaringen achteraf door derden. Vandaag de dag neemt men integenstelling tot vroege rnogal vlug een slachtofferrol aan.
Waarschijnlijk zullen er bij De Lijn ook wel heethoofden zitten. Maar de agressiviteit van de reizigers naar chauffeurs en dergelijke toe is al vele malen in het nieuws geweest. Omgekeerd daarentegen ........

Gebruiker21

#14 , 02 nov 2011 15:12

Terug naar de vraag (er is al halvelings op geantwoord): de chauffeur heeft niet het recht mensen "op te sluiten" in de bus. Dit is zo'n beetje "gijzeling". Los van de reden waarom de chauffeur dit doet, zou ik het ook niet apprecieren op die manier van mijn vrijheid beroofd te worden, en zou ik met mijn GSM de poltie opbellen met de melding dat een aantal mensen vast gehouden worden op een lijnbus. Benieuwd wat er dan zou gebeuren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis

#15 , 02 nov 2011 15:33

exact. enkele onruststokers op de bus rechtvaardigt niet het opsluiten van alle passagiers.
Dat is een overtreding. Maar bovendien provoceert de bestuurder nog eens mogelijk stouter gedrag.
Dat hij/zij de bus aan de kant zet en eventueel versterking oproept. Kan en mag. Maar de bus sluiten?
Mag niet.

Terug naar “Andere”