wat houd ouderlijk gezag eigenlijk nog in?

radeloos
Topic Starter

wat houd ouderlijk gezag eigenlijk nog in?

#1 , 16 jan 2007 11:07

hallo,
momenteel zit ik in een bijzonder ingewikkelde situatie en daar zal ik een kleine schets van proberen te geven, want ik weet niet meer wat ik moet doen.
anderhalf jaar geleden ben ik opgenomen geweest naar aanleiding vaan een lichte depressie door omstandigheden, mijn partner toendertijd heeft toen onze 2 dochters van inmiddels 7 en 5 naar zijn moeder gebracht omdat hij de verzorging niet aankon.
de meisjes zouden na mijn ontslag terugkeren, ware het niet dat er inmiddels een andere vrouw in mijn huis was getrokken en hij mij daar niet meer wilde hebben.(anderhalve maand later dus)
toen konden mijn kinderen niet meer terugkeren omdat ik inmiddels geen onderdak meer had.
ik ben van de psychiatrie naar een crisiopvang geweest en van daaruit ben ik uiteindelijk in een eigen woning gekomen.
door mijn opname was inmiddels jeugdzorg erbij gehaald en die zijn nu nog steeds bezig.
er is een vrijwillige OTS aangevraagd en alle hulp die ik op het moment ontvang is nog steeds in het vrijwillige kader.
er word toegewerkt naar een terugkeer van de meisjes omdat ik inmiddels over mijn depressie heen ben, van mijn medicijnen af ben en aan alle voorwaarden van j.zorg heb voldaan, zoals een zelfstandige woonruimte, weg bij mn ex, hulp gezocht voor thuisbegeleiding ivm. financie?n ed., en van mn medicijnen af.
en ondanks dat er inmiddels sinds een klein jaar een gezinsvoogd is toegewezen, ben ik nog steeds de enige gezaghebbende ouder.
en dan komt nu het echte probleem, voor een maand of drie geleden is mij toestemming gevraagd voor het verstrekken van een id-kaart voor beide kinderen aan oma zodat zij ze mee kon nemen naar duitsland voor een weekend.
dat heb ik geweigerd omdat ik niemand toestemming wil geven om mijn dames mee te nemen over de grens.
zo gezegd zo gedaan zou je denken.
(als kleine aanvulling is het misschien handig om te weten dat ik dus echt zo'n typische haat relatie met mijn ex-schoonmoeder heb en dat dat al ruim 7 jaar zo is, ik heb haar zoontje afgepakt enzo.....?)
op de verjaardag van mijn jongste dochter afgelopen 9 januari, krijg ik echter van de daar aanwezige visite te horen dat ze drie dagen later naar disney world parijs zullen gaan.
ik dacht nog, dat kan niet, want dan moeten ze een id-kaart hebben en die heb ik niet af willen geven.
nu blijkt dat ze ineens afgelopen weekend t?ch naar parijs zijn geweest, met mijn kinderen ?n een id-kaart, maar ik heb nergens getekend of mijn toestemmming gegeven...dus hoe kan dit?
mocht het al via de rechter zijn aangevraagd hoor ik daar toch iets over te horen als gezaghebbend ouder?
en hoor ik zulke dingen niet eerder te horen dan drie dagen van te voren?
oma,(mijn ex-schoonmoeder, al waren we niet getrouwd en is de oudste van een andere vader) is momenteel een tijdelijk netwerkpleegouder, maar heeft geen rechten of aanspraak op mijn oudste dochter, laat staan dat zij zomaar dit soort beslissingen kan nemen, al vind jeugdzorg blijbaar van wel.
wie is hier de mist in gegaan?
want dit moet toch niet kunnen?
ze heeft de kinderen inmiddels ingeschreven op een school, bij de huisarts en een id-kaart opgehaald en ze mee genomen naar het buitenland, en dat allemaal zonder mijn handtekening, waar dan ook.
kan je in nederland dan zomaar een kind van straat plukken en dat voorzien van onderwijs, medische verzorging (want mijn jongste is wat ziekelijk, astma, bronchitis, allergie?n, griepprik etc.) en een id-kaart zonder schriftelijke toestemmming van de enige gezaghebbende ouder?
ik begrijp er niks van.
en elke hulpverlenende instantie, thuishulp, advocaat, de gemeente, vinden dit een zeer interessante en uitdagende zaak omdat het lijkt alsof alle regels overboord worden gegooid, ben ik dan de enige die dit NIET interessant vind, of een uitdaging?
kan iemand zijn of haar lichtje hier eens op laten schijnen?
misschien kom ik zo achter wat meer informatie namelijk.
ik zou jullie bijzonder dankbaar zijn voor eventuele tips en/of sites waar ik eens zou kunnen neuzen om wat sterker te komen staan.
in elk geval bedankt dat je de moeite hebt genomen om dit te lezen en ik hoop dat je me helpen kan.
liefs van radeloosje.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 17 jan 2007 07:56

Hey radeloze mama

Ik kan je spijtig genoeg niet verderhelpen, want ik heb hierover ook totaal geen kennis.

Maar ik wou je gewoon even zeggen dat ik je verhaal heb gelezen. Ik ben zelf mama van 2 zoontjes en ik wil je maar even veel sterkte en goede moed wensen. Laat je door deze toestanden niet neerhalen, integendeel, maak je NOG sterker en bijt door deze zure appel zodat je snel je twee meiden weer bij je hebt.

Veel succes!!!

Billie

#3 , 12 apr 2007 20:00

Ik vermoed dat U in Nederland woont, ik ken niet rechtsbronnen in Nederland maar wat betreft het antwoord op Uw vraag, stelt U deze best even aan de mogelijks te contacteren personen/instanties die u vindt op onderstaand adres, (zij zitten immers ten volle 'in het milieu');
http://www.jeugdhulp.nl/index.php?optio ... &Itemid=47

Reclame

Terug naar “Andere”