aansprakelijkheid moeder

markd
Topic Starter
Berichten: 20

aansprakelijkheid moeder

#1 , 04 jan 2007 17:27

goedemiddag

ik ben een beetje ten einde raad vandaar dat ik hier terecht kom.

ik zal maar direct met de deur in huis vallen.
in 1995 stierf mijn vader, mijn moeder had reeds een verleden van psychiatrie. zij nam reeds jaren Haldol. enkele maanden later begon zij een nieuwe relatie met iemand. deze heeft haar ook van huisarts doen veranderen, namelijk naar iemand die hij goed kende.

zij hebben sindsdien een LAT relatie en mijn moeder woont nog in het ouderlijke huis me. ikzelf ben 29 en woon slechts 4 dagen in het ouderlijke huis omdat deze op 2km gelegen is van mijn werk en voor de rest kan ik bij mijn vriendin verblijven in het weekend(wat 80 km verder is). haar vriend huurt elders een huis.

ik merk dat mijn moeder door de jaren steeds meer onevenwichtiger wordt. haar vriend kocht sindsdien een Mercedes en ik heb ook een vermoeden dat zij een appartement gekocht heeft op zijn naam (is er een mogelijkheid om dit na te gaan?).

ik heb reeds contact gehad met haar behandelende huisdokter maar die heeft gewoon gezegd dat zij met mij niet praat.

mijn moeder is sinds de dood van mij vader terug 1 maal in psychiatrie gezeten na een woningbrand in 2003. de behandelende dokter van de Paaz dienst waar ze toen verbleef heeft toen ook vaststellingen gedaan zoals dat zij een douche nam met haar kleren aan, etc... hij weigerde echter hiervan iets op papier te zetten en raadde mij aan contact op te nemen met haar huisarts.

wat ze met haar geld doet lig ik eerlijk gezegd niet meer wakker van.

Maar kan iemand mij zeggen hoever ik aansprakelijk ben later als zoon.
voor welke kosten ik later al dan niet zal opdraaien? als ze morgen geen cent meer bezit zal men waarschijnlijk bij mij komen kloppen (ik heb immers een vast werk?) of als ze morgen een ongeluk veroorzaakt?

zij heeft nooit samengewoont met haar vriend en ik zal waarschijnlijk later nooit kunnen aantonen wat er allemaal gebeurt. of bestaat er een mogelijkheid om dit vast te leggen?

binnen enkele maanden verhuis ik naar een woning die ik samen met mijn vriendin gekocht heb. kan men later dit huis aanslaan?

ik weet dat ik naar de notaris kan stappen om te vragen mij uit het erfrecht te ontzetten zodat eventuele schulden bij haar dood niet bij mij komen kloppen. maar kan dit ook als ze bijvoorbeeld morgen in een home komt? wat zijn mijn mogelijkheden.

alvast bedankt voor de geboden hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 04 jan 2007 19:45

"ik weet dat ik naar de notaris kan stappen om te vragen mij uit het erfrecht te ontzetten zodat eventuele schulden bij haar dood niet bij mij komen kloppen."
Ik kan maar antwoorden op een klein deel van uw vraag. Voor de tijd die zal komen NA het overlijden van uw moeder kan u nu nog niets regelen of laten opschrijven enz. U kunt pas de nalatenschap verwerpen als ze overleden is; daarvoor moet u niet naar de notaris gaan maar wel naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg bevoegd voor de plaats waar ze dan zal wonen. Verwerp ineens ook voor uw kinderen en kleinkinderen.

Ik weet zeker dat anderen kunnen antwoorden op het gedeelte "moeder in leven".

sperwer
Berichten: 1155

#3 , 04 jan 2007 20:31

Je kan best eens met haar huisarts gaan praten.
Dus heeft haar volledig medische dossier en kan dan de nodige stappen ondernemen om haar tegen zichzelf te beschermen. Zolang jij deze stap niet zet, staat iedereen machteloos.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 05 jan 2007 11:03

Ik weet zeker dat anderen kunnen antwoorden op het gedeelte "moeder in leven".
Mag ik U verzoeken tijdens het QUOTEN niet teveel weg te knippen?
Heel wat van U berichten zijn moeilijk om te lezen, laat staan om te begrijpen!

Ga als volgt te werk:
Tekst die U wil gebruiken... [/quote ]
(Het rode haakje plaatst U zonder spatie na /quote).

Met dank!
Namens het JF team,
LEX

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 05 jan 2007 15:29

ik ben 1 maal bij haar huisarts geweest.
die heeft gereageerd "ik bespreek de medische toestand van uw moeder niet met u" en dan letterlijk de deur dicht gesmeten (moest daar trouwens zijn voor een eigen consultatie dus was niet dat ik gewoon kwam aanbellen). ze is trouwens ook de buurvrouw van mijn moeder haar vriend. dus ik vermoed dat ik bij haar neit direct zal kunne nrekenen op hulp.

alvast bedankt Dino, ik dacht dat ik al naar de notaris kon stappen om mij uit erfrecht te ontzetten als mijn moeder nog leefde.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 06 jan 2007 14:18

Ik ga ervan uit dat uw ouders getrouwd waren onder het wettelijk stelsel,m.a.w. zonder huwelijkscontract en dat uw vader geen testament maakte.

Bij het overlijden van uw vader erfde u(en diens andere kinderen) dan de blote eigendom van zijn nalatenschap,zijnde de helft van het gemeenschappelijk vermogen van uw ouders.

Vraag aan de ontvanger van de registratie kopie van de successieaangifte die ook namens u is ondertekend.De gelden uit uw vaders nalatenschap laat u plaatsen op een bankrekening op naam van de blote eigenaars en met intresten voor uw moeder.Van de lichamelijk roerende goederen kan een boedelbeschrijving gemaakt worden.

?Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn.?(B.W.).

"Art.98...?2.De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald: op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp...?3.In afwijking van ?2 KAN het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn afzien van het verhalen van de maatschappelijke dienstverlening verleend aan personen die ten laste zijn genomen in instellingen,waar bejaarden zijn gehuisvest,op de onderhoudsplichtigen,met de goedkeuring van de gemeentelijke overheid..."(OCMW-Wet 8 juli 1986).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 08 jan 2007 17:52

ja maar ik was wel enkele dagen 18 jaar en moest toen tekenen voor mijn vaders deel (ik verjaarde 15 november en mijn vader is toen 20 november 1995 gestorven - ben nu trouwens 30 jaar niet 29, dit tekstje stond al 3 maand op een word documentje maar heb het toen niet gepost omdat de situatie beetje op en af ging en toen weer beter was).

kan ik dan nog steeds die succesieaangifte opvragen?

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#8 , 16 jan 2007 17:38

nog even ter info

het is niet echt duidelijk waar ik juist voor getekend heb
ik heb iets moeten tekenen enkele dagen/weken nadat mijn vader stierf - iemand zei me dat dit mijn vaders deel zou zijn maar nu hoor ik van nog iemand anders dat het dus ook zou kunnen dat dit iets was om de gelden vrij te maken die op de rekeningen stonden. en dus niks te maken heeft met mijn vaders deel. ik weet het dus niet en er is ook niet echt mogelijkheid om er achter te komen volgens mij?

is er ergens een mogelijkheid waar ik deze info kan opvragen?

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 16 jan 2007 17:43

intussen heeft mijn moeder en haar vriend ook een procedure gestart via een deurwaarder om mij buiten te zetten. had ze nu nog enkele maanden gewacht was ik zelf weg maar ja...

dus ik hoop dat de rechter mij tenminste een maand of 2 geeft om de verhuis te regelen. ik heb intussen ook gehoord dat haar vriend niet mee kan getuigen dus ik hoop dat de rechter ook ziet dat er iets niet pluis is aan mijn moeder maar ja daar zal ik maar niet te veel op hopen.

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#10 , 22 jan 2007 11:41

is er nog iemand die mij raad kan geven?

weet iemand trouwens of mijn moeder het huis kan verkopen dat aangekocht was toen mijn vader nog leverde. ik hoorde altijd dat dat niet mogelijk was zover ik niet tekende maar nu zegt er mij iemand dat dit zou kunnen als ze mij 1/4 van de waarde uitbetalen. klopt dit?

markd
Topic Starter
Berichten: 20

#11 , 30 jan 2007 10:18

is er niemand die kan antwoorden op die laatste vraag over de verkoop van het ouderlijke huis?
zou daar graag antwoord op hebben. iemand?

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 31 jan 2007 13:34

Ik bevestig:?Bij het overlijden van uw vader erfde u(en diens andere kinderen) dan de blote eigendom van zijn nalatenschap,zijnde de helft van het gemeenschappelijk vermogen van uw ouders.?

?Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig...?(Burgerlijk Wetboek).
U werd bij vaders overlijden blote (mede)eigenaar van het ouderlijk huis.Dit huis kan dus niet geldig verkocht worden zonder akkoord van ALLE medeeigenaars.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Andere”