kinderbijslag kind bij nieuwe partner

mamaw
Topic Starter
Berichten: 5

kinderbijslag kind bij nieuwe partner

#1 , 02 jul 2011 08:25

Hallo,

ik heb een vraagje.

Ik heb gescheiden en heb 2 fantastische kinderen die na de scheiding bij mij gedomiciliëerd staan en waarvoor de kinderbijslag aan mij uitbetaald wordt. Ik moet dan wel weer de helft hiervan doorsturen aan de papa van de kinderen.

Ik ben nu zwanger van een kindje van mijn nieuwe partner. Hoe zit dat nu met de kinderbijslag? Krijg ik nu voor dat 3de kindje de kinderbijslag voor een 3de betaald of voor een 1ste (want het is het 1ste kindje van mijn nieuwe partner)?

En moest mijn ex nu nog een kind hebben, welke kinderbijslag krijgt hij dan. Voor een 1ste (want het is haar 1ste) en voor een derde?

Bedankt om mij verder te helpen. :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 02 jul 2011 17:42

Vermits de kinderen bij jou gedomicilieerd zijn, krijg je ook de kinderbijslag.
Als je nog een kindje krijgt, kan jij als moeder in eerste instantie het kinderbijslagrecht vragen en dan wordt het als 3e kind in het gezin geteld.
Maar zelfs een vader van een NSG kan bvb de kinderen van zijn partner én de zijne samen laten tellen tot 1 groep kinderen als ze samen gedomicilieerd zijn.Dan is de maadeljkse bijslag ook vbeel hoger.
als je ex nog een kindje krijgt, zal dat als een eerste beschouwd worden, want hij of zij hebben op dat ogenblik geen andere ingeschreven kinderen . Maar dan krijgt hij wel de dubbele geboortepremie van een eerste kind.
Hoe dan ook de situatie dat jij de kinderen samen groepeert, daar heeft je ex ook voordeel van: want door de 3 kinderen samen is de premie hoger.
en vaak is dat even voordelig.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 02 jul 2011 17:48

Met drie is voordeliger dan met twee en het blijft idd totaal van geen belang van wie de kinderen zijn.
Ze hoeven zelfs niet van de aanvrager te zijn maar ze dienen er wel ingeschreven te zijn.

Reclame

kristin
Berichten: 204

#4 , 02 jul 2011 20:33

als je ex nog een kindje krijgt, zal dat als een eerste beschouwd worden, want hij of zij hebben op dat ogenblik geen andere ingeschreven kinderen . Maar dan krijgt hij wel de dubbele geboortepremie van een eerste kind.
.
Geboortepremie heeft niets te maken met het aantal gedomiclieerde kinderen, maar wel met het hoeveelste kind het is.
Is het voor 1 vd ouders het eerste kind, krijg je de hoogste premie. Hebben beide ouders al kinderen (ongeacht of ze er nu wonen of niet), zal de lagere premie krijgen

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 03 jul 2011 09:13

“Art.42. § 1. Voor de bepaling van de rang, bedoeld bij de artikelen 40, 42bis, 44, 44bis en 50ter wordt rekening gehouden met de volgorde van geboorten van de kinderen, die rechtgevend zijn...De kinderbijslag die betaald wordt aan een enkele bijslagtrekkende wordt verleend rekening houdend met het aantal rechtgevende kinderen...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders)

‘B.4.2...Uit die evolutie volgt dat, voor de vaststelling van de rang van een kind dat deel uitmaakt van een gezin, rekening wordt gehouden met alle kinderen van dat gezin, en zulks ongeacht het aantal en de statuten van de rechthebbenden‘(Arbitragehof nr.106/2001,13 juli 2001).

‘de kinderbijslag aan mij uitbetaald wordt’

Hieruit volgt dat uw aantal rechtgevende kinderen 3 zal zijn en uw jongste kind rang 3 krijgt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”