RECHTSGELDIGHEID VAN EEN SOCIAAL OCMW-VERSLAG
NIET RAPPORTEREN VAN EEN AANGEVOERD GEGEVEN
Een OCMW stelde (jaren terug) een onderzoek in naar mijn onderhoudsplicht voor het rusthuisverblijf van mijn moeder die, gelet op haar ontoereikend pensioen, de rusthuisfactuur niet volledig kon betalen. Ik verzocht (per aangetekend schrijven) om vrijstelling van OCMW-terugvorderingen op grond van billijkheidredenen. Er volgde een gesprek met de sociaal assistente. Die zei me dat mijn verzoek onontvankelijk was. Ik vroeg de sociaal assistente om me het door haar opgemaakte sociaal verslag voor te leggen en te onderschrijven voor al dan niet akkoord. De sociaal assistente stelde dat het sociaal verslag een intern document is dat niet bestemd is voor derden. Aldus werd het verslag van het sociaal onderzoek niet op tegensprekelijke wijze opgesteld.
Indien ik goed ge?nformeerd ben, geldt het sociaal verslag bedoeld in artikel 44 van de wet als bewijs van het tegendeel wat betreft de feitelijke vaststellingen die daarin op tegensprekelijke wijze zijn opgetekend
( Art. 60.? 1, derde lid OCMW-wet) . En het sociaal verslag geniet van een bijzondere bewijswaarde indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:
1? als corrolarium van de eed geldt de bijzondere bewijswaarde enkel voor de vaststellingen die door
de maatschappelijk werker zelf zijn gedaan;
2? enkel de feitelijke vaststellingen en dus niet de interpretaties of gevolgtrekkingen hebben een
bijzondere bewijswaarde;
3? de feitelijke vaststellingen moeten tegensprekelijk worden opgetekend, wat inhoudt dat het
sociaal verslag door de betrokkene moet worden ondertekend ( AR Antwerpen - 14de Kamer - 2 april
2003 - SRK 2004, 09 p. 539
Uiteindelijk is gebleken dat de door mij aangevoerde billijkheidsreden niet in het sociaal verslag was opgetekend en dit niettegenstaande mijn aangetekende kennisgeving. Aldus kreeg het bijzonder OCMW-comit? dat een besluitvorming diende te formuleren aangaande mijn verzoek daarvan geen kennis.
De sociaal assitente heeft dus een formeel aangevoerd gegeven niet naar het besluitvormend OCMW-comit? toe gerapporteerd of m.a.w. een gekend gegeven verzwegen.
VRAGEN
Heeft een NIET op tegensprekelijke wijze opgesteld sociaal OCMW-verslag rechtsgeldigheid?
Hoe is het NIETrapporteren door een sociaal assistente van een formeel aangevoerd gegeven juridisch te benaderen en kunnen we hier spreken van misbruik van vertrouwen of valsheid?