huishoudbudget

scorpia
Topic Starter
Berichten: 25

huishoudbudget

#1 , 29 nov 2006 08:30

Na betaling van de huur en alle andere betalingen, schiet er van het loon van m'n man nog zo'n kleine 750 euro over. Daarvan moet ik een gezin met 4 personen onderhouden; voedsel, kledij, school, benzine, gsm, gezondheid, hygi?ne, rookwaren, mazout.
Als ik eens niet rondkom (zoals nu) moet ik geld vragen aan mijn man (verdient 600 euro zakgeld per maand), met telkens het verwijt dat ik zijn geld verbras. Hetgeen hij me voorschiet, moet ik telkens volledig terugbetalen van zodra zijn loon gestort is.
Op hoeveel huishoudgeld heb ik recht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 29 nov 2006 09:03

Scorpia,

Ik ken de juiste wetteksten niet, maar als je gewoon volgens wettelijk stelsel getrouwd bent, heeft elke partner de plicht bij te dragen in de kosten van het huwelijk "naar eigen vermogen". Aangezien jij zelf geen inkomsten hebt (veronderstel ik eventjes uit jouw berichtje), is je man verplicht alle kosten op zich te nemen voor zover hij dat kan betalen.

Puur mijn persoonlijke mening is dat het belachelijk is dat je man voor zichzelf 600 euro per maand zakgeld opzij houdt terwijl hij jou doet rondkomen met 750 euro voor een gezin met 4 personen! Ik krijg sterk het idee dat je met je laat sollen (sorry voor het woord). Een gezin onderhouden is ook een dagtaak, laat je niets anders wijsmaken!!! Je verdient er dan wel geen effectief geld mee, maar reken maar eens uit wat het zou kosten als iemand anders jouw taken zou doen, iemand die je daarvoor moet betalen. Dan komt je man niet rond met zijn 750 + 600 euro hoor!!! Dus eigenlijk ben jij ook een grote kostwinner in jullie huishouden en heb je alle recht op volledige inzage en gebruik van zijn geldzaken. Ik wil nu geen ruzie stoken, maar eerlijk gezegd: dat moest die van mij niet proberen!

Succes!

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#3 , 22 dec 2006 23:51

laat hem eens een maandje of twee het huishouden doen dan weet hij wat het allemaal kost.En 600 euro zakgeld is veel,waarom hou hij de helft niet en de rest bij het huishouden,zo heb je ook wat spelling en ja kinderen kosten veel geld

Reclame

robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#4 , 24 dec 2006 10:00

Wat doet uw man met dat zakgeld ?

scorpia
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 24 dec 2006 10:42

Wat doet uw man met dat zakgeld ?
Dat weet ik niet.

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 24 dec 2006 13:17

Dan komt je man niet rond met zijn 750 + 600 euro hoor!!!

600? zakgeld is voldoende om een tweede gezin mee te onderhouden.

Indien hij denkt daar recht op te hebben, moet je hem maar eens een paar keer de kinderen mee naar de winkel laten nemen en kleren voor hen laten kopen.
En laat hem maar eens de boodschappen doen, hij zal wel rap anders piepen. 200? per persoon per maand leefgeld is echt geen luxe.
En als hij zakgeld voor zichzelf wil en jij niet werkt maar het huishouden doet, is hij verplicht te zorgen dat jij ook zakgeld hebt.
Iedere ouder en partner is immers verplicht zijn bijdrage te leveren in evenredigheid van het inkomen.

Zelf als je daarmee naar de rechtbank zou gaan, zou hij snel kunnen fluiten naar zijn 600? zakgeld.

Terug naar “Andere”