Erkenning... HOE ?

Bijtje
Topic Starter

Erkenning... HOE ?

#1 , 04 dec 2010 19:02

Mijn broer is 23 jaar en heeft twee dochters van twee moeders (gezellig is anders). Zijn oudste dochter is 2,5 jaar en ontstaan doordat de moeder op zoek was naar een slachtoffer om zwanger van te worden en dan meteen weer te verlaten. Zij nam zogezegd de pil en verzweeg dus wat haar plannen waren. En zo heeft ze mijn broer voor voldongen feiten gezet, want ze wilde het kind niet door hem laten erkennen, ze wilde er dus helemaal geen vader bijhebben.

Zijn tweede dochter is 1 jaar en ontstaan uit een liefdevolle relatie. Hij had met de mama een relatie van 4 jaar en dan waren ze een hele tijd uiteen. Toen ze daarna weer een tijd samenwaren is er een kindje ontstaan. Maar de relatie is ook weer misgelopen tijdens de zwangerschap en de moeder wilde ook niet dat mijn broer het kind erkende, omdat zij tijdens haar zwangerschap een nieuwe vriend had waarmee ze zou trouwen en die man was ertegen dat mijn broer zijn dochter zou erkennen.

Nu is het zo dat hij zijn oudste dochter vrij veel zag en zelfs vaak bij zich had. Wanneer de moeder het moeilijk had leefde zijn dochter maandenlang bij hem met een soort contract tussen mijn broer en de moeder, waarin zij verklaart dat hij de biologische vader is enzovoort. Maar sinds kort is de moeder gaan samenwonen naar een andere provincie en ziet hij zijn dochter niet meer. Hij heeft geen adres en geen gsm nummer meer van de moeder, doordat zij haar adres bij haar moeder liet staan en dus niet op te sporen is.

Zijn andere dochter zag hij regelmatig, maar sinds de mama getrouwd is mag hij haar niet meer zien (van haar man).

Beide kinderen niet erkent en hij wil daar kost wat kost iets aan doen maar zo'n DNA test kost handenvol geld (wat hij niet echt op overschot heeft) en moet ook nog wettelijk in orde zijn.

Hij wil dolgraag voor zijn dochters een verblijfsregeling, een erkenning en desnoods alimentatie betalen. Maar HOE pakt hij dit aan ? Welke stappen moet hij ondernemen ? Beide dochters zijn erkend door de nieuwe partners. Hij heeft een kinderkamer sinds zijn oudste dochter bij hem logeerde en kleren, hij heeft verschillende kosten gemaakt en kan zijn kinderen allebei opvangen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2010 19:17

... beide dochters zijn erkend door de nieuwe partners dwz dat ze ook hun naam dragen en wettelijk zij hun vader zijn.
Gezien de leeftijd meer dan een jaar denk ik niet dat het nog mogelijk is... cfr onze koning een wettelijke vader en ook al weet nu iedereen hoe het zit toch zal er niets aan veranderen.

wanton

#3 , 04 dec 2010 19:32

Ik denk ook dat broer geen rechten kan doen gelden. De moeder kan idd weigeren dat hij als vader wordt ingeschreven. Zolang de vaders de erkenning niet teniet doen of betwisten, kan er geen nieuwe vader worden aangeduid. En zij kunnen dit enkel doen binnen het jaar na kennisname van bestaan van het kind.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Bijtje
Topic Starter

#4 , 04 dec 2010 20:13

En via de rechtbank kan dit niet afgedwongen worden ?

j.demoor

#5 , 06 dec 2010 10:15

Art.319.Wanneer het vaderschap NIET vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, kan de vader het kind erkennen onder de bij artikel 329bis bepaalde voorwaarden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij ontbreken van huwelijk stond het vaderschap niet vast krachtens de artikelen 315 of 317.

‘Beide dochters zijn erkend door de nieuwe partners’ houdt in dat zij niet tegelijk door een andere vader kunnen erkend worden.

“Art.322.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, noch op grond van een erkenning, kan het bij vonnis worden vastgesteld onder de bij artikel 332quinquies bepaalde voorwaarden...”(B.W.).

Zo lang de kinderen erkend zijn is voornoemd ‘onderzoek naar het vaderschap’ niet toegelaten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Bijtje
Topic Starter

#6 , 06 dec 2010 15:10

Dus wat de advocate zegt, namelijk dat ze een DNA test kan eisen via de rechtbank, om zo alsnog het kind te laten erkennen door de échte vader, is dan eigenlijk niet waar ?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 dec 2010 17:46

B.W. 330

Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van degene die het heeft erkend, kan de erkenning van het vaderschap worden betwist door [...] de man die het vaderschap van het kind opeist.
[...]
De vordering van de persoon die de afstamming opeist moet worden ingesteld binnen een jaar na de ontdekking van het feit dat hij of zij de vader of de moeder van het kind is;
[...]
De vordering tot betwisting die wordt ingesteld door de persoon die beweert de biologische vader [...] van het kind te zijn, is maar gegrond als diens vaderschap [...] is komen vast te staan. De beslissing welke die vordering tot betwisting inwilligt, brengt van rechtswege de vaststelling van de afstammingsband van de verzoeker met zich.

Bijtje
Topic Starter

#8 , 29 mar 2011 10:53

Is er echt geen enkele mogelijkheid voor hem ? Zo kan toch iedereen kinderen van een ander erkennen ? Zijn tweede dochter woont vlak achter de hoek nu en hij komt ze elke week tegen in de supermarkt... dit is echt geen gezonde situatie

Bijtje
Topic Starter

#9 , 22 jun 2012 21:03

Even melden dat mijn broer voor zijn oudste dochter op de goede weg is. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat uitdraaien. De moeder was hun kindje weer eens "beu" (haar eigen woorden) en heeft ze bij mijn broer afgezet. Na enkele weken komt zij onverwachts aan de deur bellen om hun kind op te halen. Mijn broer, die normaal altijd haar zin geeft, heeft deze keer gezegd dat hij niet akkoord ging met het feit dat ze zomaar onaangekondigt hun kindje komt halen. En gezegd dat ze niet voorbereid is en dat hij dit wel graag zou willen, want dat het zo niet gezond is. Moeder haalt de politie erbij, beweert dat mijn broer "haar" dochter heeft ontvoert. PV en gevolgen : rechtzaak. De eerste zitting is al geweest. Zij beweert plots dat hij niet de vader is, maar alle schriftelijke bewijzen die hij heeft maken duidelijk dat zij al die jaren heeft gezegd dat hij wel de vader is. De advocaat van mijn broer heeft dan ook een dna-test gevraagd. Rechter heeft dit uitgesteld omdat moeder nog wat tijd krijgt een advocaat te zoeken.

Terug naar “Andere”