probleem met naam op paspoort

tunibe2
Topic Starter

probleem met naam op paspoort

#1 , 16 okt 2006 13:19

Wie kan ons helpen?
mijn vrouw heeft een probleem met de naam op haar paspoort

We zijn getrouwd in mei dit jaar, waarbij mijn van Tunesie afkomstige vrouw mijn naam heeft overgenomen
(dit ahv een document van consulaat waarin letterlijk staat dat volgens de tunesische wet de vrouw de naam van de man overneemt zodra het huwelijkscontract is getekend)
Ondertussen heeft mijn vrouw een oranje kaart (volg. maand gaat ze de gele kaart ontvangen) met nat. nr. en met mijn familienaam.
Nu wil ze haar paspoort laten veranderen zodat de namen terug overeenkomen (om te kunnen reizen) maar het consulaat wil dat niet en beweert dat de Belgische overheid het document verkeerd hebben geinterpreteerd...de consul heeft zelfs een documentje opgemaakt waarin staat hoe haar naam moet zijn (voornaam+"vroegere"familienaam+vermelding gehuwd met "mijn naam"). Ze zeggen dat haar naam terug moet veranderen!

Kunnen wij dat aan de gemeente vragen? ik denk van niet aangezien mijn vrouw ondertekend heeft dat ze nu mijn familienaam zal dragen. Maar het consulaat beweert nu dat dat helemaal niet mag...
Ik heb nu 2 totaal tegenstrijdige documenten van het consulaat...
Kunnen wij reizen met haar huidige paspoort (met de naam zoals die was voor we getrouwd waren)? in het trouwboekje staan wel de 2 namen (er staat Mvr. xxx geboren als xxx)

Met vriendelijke groeten,
T.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 18 okt 2006 13:55

U kunt in ieder geval advies vragen bij dienst burgerlijke stand van de gemeente. Uw situatie zal niet uniek zijn - probeer desnoods bij de b'lijke stand van een grotere stad met meer ervaring.

zij maken u wel wegwijs. Bel voor een afspraak ipv aan te schuiven.

Reclame

Terug naar “Andere”