naamsverandering kleinkinderen

William
Topic Starter

naamsverandering kleinkinderen

#1 , 30 nov 2005 17:28

Mijn zoon is gehuwd met iemand die al kinderen heeft en de naam dragen van haar eerste man waarvan ze gescheiden is.
Kan mijn zoon hun familienaam laten wijzigen naar zijn familienaam door een aanvraag in te dienen bij de bevoegde instantie of via een notaris of advocaat zonder mijnn toestemming.
Indien ja krijgen ze mijn familienaam en wat zijn de gevolgen voor de erfenis van mij of mijn vrouw mocht ??n van ons beide overlijden.
Wordt ik daarvan op de hoogte gebracht en moet ik daarmee akkoord gaan want als ik niets weet kan ik niets ondernemen.
Worden die kinderen dan als bloedverwanten aanzien zoals mijn andere kleinkinderen en hebben ze evenveel rechten of wat is het verschil?.
Wordt hun naam dan in de gemeente gewijzigd en blijven ze hun eerste familienaam behouden in het rijksregister.
Ben ik juist ?.Graag uw advies
Germain

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Elien
Topic Starter

#2 , 01 dec 2005 08:50

Beste,

Er bestaat inderdaad een specifieke (administratieve) procedure om de familienaam te laten wijzigen. (Wet van 15 mei 1987 tot wijziging van de naam).

Er zijn 2 voorwaarden om tot naamswijziging over te gaan:

1. De aanvrager moet een wettig of moreel belang hebben (in dit geval: feitelijke vader wil kind zijn familienaam geven)
2. Naamsverandering mag geen aanleiding geven tot verwarring en mag geen derden schade toebrengen.

De procedure gaat als volgt:

Uitgangspunt is dat voor deze procedure de rechtbanken NIET bevoegd zijn.
Het verzoek moet gestuurd worden naar de Minister van Justitie die dan via Koninklijk Besluit de wijziging al dan niet kan verlenen.
Verzoek kan ingediend worden door de persoon zelf (die zijn naam wil veranderen) of door zijn wettelijke vertegenwoordigers (in dit geval: zijn ouders).
Toestemming van beide ouders is noodzakelijk !

Kan u hier iets tegen ondernemen ?
JA.
Hoe ? Iedereen met een belang kan tegen dat Koninklijk Besluit verzet aantekenen bij de Minister van Justitie binnen een termijn van 60 dagen. Let op, dit is een vervaltermijn, dit wil zeggen dat na 60 dagen geen verzet meer mogelijk is.

Groeten,
Joke

William
Topic Starter

#3 , 01 dec 2005 17:26

Joke
Hoe kan ik te weten komen als men niets zegt dat er een aanvraag gedaan is ?. Als het zou gebeuren dan ben ik al zeker te laat.

Het zijn trouwens geen kinderen van mijn zoon maar wel van zijn vrouw.



Kan ik de antwoorden ergens kopieren ?

En hoe

groeten William en bedankt,sorry de naam Germain is foutief

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2005 15:07

De wijziging van de familienaam verandert niets aan het erfrecht. Indien dus enkel de familienaam gewijzigd wordt via de administratieve procedure erven de kleinkinderen die van uw zoon of van u.

Wat wel eventueel zou kunnen is dat uw zoon de kinderen erkent of adopteert. Hiertegen zal u zich niet kunnen verzetten.

scorpioen

Terug naar “Andere”