bezoekrecht halfbroers/halfzus

Apennootje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

bezoekrecht halfbroers/halfzus

#1 , 05 aug 2023 18:33

De kids hebben hun vader ettelijke jaren niet meer gezien, ze zijn nu 11.
Bezoekkamer is opgestart begin dit jaar en tijdens de bezoekkamer heeft papa de kinderen foto's en filmpjes laten zien van hun halfzus, die nu iets meer dan 1 jaar oud is (zonder toestemming van mijn kant).
De bezoekkamer is gestopt, wegens te belastend voor de kinderen en te negatief.
Maar de kinderen willen nu wel contact met hun halfzus, zonder de papa erbij.

Kan ik ergens bezoekregeling vragen zodat de broers hun halfzus leren kennen en een band kunnen vormen?

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2023 19:29

Als de papa dat toelaat, uiteraard.

Je gaat nooit kunnen afdwingen dat je kinderen contact onderhouden met een eenjarige als je voorwaarde is dat haar vader er niet bij is. Hoe zie je dat zelf mogelijk?

Apennootje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2023 20:31

Als de papa dat toelaat, uiteraard.

Je gaat nooit kunnen afdwingen dat je kinderen contact onderhouden met een eenjarige als je voorwaarde is dat haar vader er niet bij is. Hoe zie je dat zelf mogelijk?
via de mama?
er is een bloedband bewezen en hij heeft dat kleintje proberen te gebruiken als een soort "lokkertje"
De kinderen willen nu inderdaad een band ontwikkelen, het is tenslotte hun halfzus.

Mijn logische redenatie is:
als de papa bezoeken/omgang kan eisen voor hen, kunnen zij dat dan niet voor de halfzus?
Ze weten nu dat ze bestaat, en eigenlijk ontneemt men nu die band...

Reclame

Apennootje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2023 20:43

edit:
als men de letter van het wetboek volgt:
art 375 bis kan hier dan toch aangewend worden?

[Alle broers en zussen hebben op elke leeftijd het recht persoonlijk contact met elkaar te onderhouden.]Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft.
Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de [familierechtbank]. [De familierechtbank weigert de uitoefening van het recht op persoonlijk contact enkel als de uitoefening van het recht ingaat tegen het belang van het kind.]

Het kleintje is nog te klein om er effectief een band mee te hebben maar er kan wel een band opgebouwd worden tussen half siblings.

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 aug 2023 20:51

Er zijn inderdaad de laatste jaren wel wat wijzigingen gebeurd rond het recht op contact tussen broers en zussen.

Ik zie nog steeds niet hoe u de vader kan verbieden op dat moment bij zijn dochter te zijn. Hun onderlinge relatie maakt nergens deel uit van jullie zaak voor de familierechtbank.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#6 , 05 aug 2023 21:49

De vader heeft ook het recht om een band met zijn kinderen te ontwikkelen…. Eisen dat hij er niet bij is lijkt me wel ver gezocht
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38614

#7 , 06 aug 2023 00:03

En het zijn de ouders van de minderjarige (1 jarige) die beslissen in zijn naam.

Apennootje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2023 03:57

Er zijn inderdaad de laatste jaren wel wat wijzigingen gebeurd rond het recht op contact tussen broers en zussen.

Ik zie nog steeds niet hoe u de vader kan verbieden op dat moment bij zijn dochter te zijn. Hun onderlinge relatie maakt nergens deel uit van jullie zaak voor de familierechtbank.
Ik verbied de vader niks hoor, de bezoekkamer heeft de bezoeken zelf stop gezet.

Apennootje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 aug 2023 03:58

De vader heeft ook het recht om een band met zijn kinderen te ontwikkelen…. Eisen dat hij er niet bij is lijkt me wel ver gezocht
Dat recht heeft hij zeker en ondersteun ik nog steeds. De kinderen weigeren elk contact.
De bezoekkamer heeft de bezoeken zelf stop gezet.

eylis
Berichten: 8842

#10 , 06 aug 2023 12:02

Als u niet tegen het omgangsrechtvan de vader mbt jullie kinderen is, dan kan u de kinderen toch het volgende voorleggen: Met hun nieuwe babyzusje hebben ze (nog) geen band. Die band kunnen ze wel krijgen. Wettelijk kan hen dat toegestaan worden, maar dan mag de pappa zelf (een neutrale )plaats en tijd beslissen én dat hij ook kiest wie als volwassene baby vergezelt.

De kinderen hebben dus te kiezen: ofwel babyzus ontmoeten mét (mogelijk) pappa erbij.
Ofwel niet. U kan als moeder voorstellen dat u in de buurt blijft en met hun vader overleggen waar dat dan kan.

Er lijkt me wel meer te spelen dan u aangeeft. En blijkbaar ligt daar dan precies de knoop te liggen. Probeer die eerst op te lossen. Een officiele bezoekruimte kan normaal gezien een vonnis tot ontmoetingsrecht niet ontbinden. Wel kan de verantwoordelijke beslissen het niet meer dààr te houden.

En kinderen van die leeftijd die contact met hun vader pertinent weigeren, terwijl de moeder dat wél wil, is eigenaardig. Meestal is dat door parentificatie van de relatiebreuk, wat hier dus niet het geval zou zijn.

Terug naar “Andere”