Vader blijft auto rijden zonder rijbewijs

Franciscus
Berichten: 38616

Re: Vader blijft auto rijden zonder rijbewijs

#31 , 12 jun 2023 22:39

Als huisarts met vader praat en de nodige documenten ( zijn scores) invult en vader op dat ogenblik 'tilt' slaat ..dan zorgt u dat politie verwittigd wordt en dan kan er via procedure 'collocatie' is bescherming van de persoon in kwestie opgetreden worden.
Ook al is persoon daar tegen.
Bent u enigste zoon of zijn er nog andere kinderen.
(Begint op agressieve dementie te lijken).
Voor een wielklem moet voertuig op openbare weg staan.
Indien binnen kan u best terug de transponder uitschakelen. Laat vader maar kwaad worden best in bijzijn van politie en liefst nog als er een OGP bij is.

Issued
Berichten: 1233

#32 , 12 jun 2023 23:07

door politie de wagen laten immobiliseren door middel van een wielklem
Immobilisatie van een voertuig is voorzien ná bepaalde feiten en kan nooit worden ingezet als preventief middel.

eylis
Berichten: 8842

#33 , 13 jun 2023 18:05

".......Kreeg van contactpersoon van sociale dienst te horen dat iemand stommiteiten mag doen.........."

Dan mag u die "sociale dienstmedewerker " fijntjes replikeren dat iemand die stommiteiten doet die gewonden en doden kunnen veroorzaken, wél moet tegenhouden. Dat dit een burgerlijke plicht is. Als u de wagen op één of andere manier rij-onklaar maakt (terwijl deze voor de woning geparkeerd staat) kan er absoluut geen sprake zijn van diefstzal. Dan doet u uw burgerplicht. Ik denk eveneens dat er overgegaan zal moeten worden tot gedwongen opname. De mens is een gevaar voor zichzelf en anderen.

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#34 , 13 jun 2023 18:56

door politie de wagen laten immobiliseren door middel van een wielklem
Immobilisatie van een voertuig is voorzien ná bepaalde feiten en kan nooit worden ingezet als preventief middel.

"De arts van dienst dialyse had ook een permanent verbod gegeven om een voertuig te besturen
Arts heeft ook het VIAS ingeschakeld om haar beslissing te volgen.
Hiervan heb ik nog geen antwoord ontvangen.
Ik had ondertussen ook contact genomen met de wijkagent om te melden dat mijn vader bleef auto rijden.
De wijkagent heeft zijn rijbewijs afgenomen.
Vader bleef nadien natuurlijk auto rijden (zonder rijbewijs)."

dat moet toch voldoende zijn voor de politie om op de wagen een wielklem te plaatsen in verband met de openbare veiligheid?

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#35 , 14 jun 2023 06:09

Ik lees hier al 2 keer dat de politie de auto maar moet immobiliseren. Gelukkig kan dat niet zomaar.

Bezit van een auto staat los van het hebben van een rijbewijs. Gelukkig leven we in een land waar de overheid niet zomaar preventief uw eigendom kan in beslag nemen.

Collocatie kan mogelijk wel, maar dan volgens de wet met medewerking van een rechter en een arts. Niet enkel omdat iemand niet naar zijn kinderen of de politie luistert.

Franciscus
Berichten: 38616

#36 , 14 jun 2023 13:28

Volledig mee eens kinderen of TS kan een arts vragen een attest op te stellen. Indien wegens 'conflict' politie ter plaatse wordt geroepen en uit gedrag van vader zou blijken dat er iets 'mis' is kan politie wel dringend vorderen.
Ziet politie persoon rijden ( al of niet na verwittiging door derden) zijn er voor dat vaststellingen en kan bovenstaande van toepassing zijn. Eventueel met takelen van voertuig op bevel PdK.

Franciscus
Berichten: 38616

#37 , 17 jun 2023 12:41

Ik denk dat alle mogelijkheden zijn aangehaald en gegeven.
Aan TS om het nodige te doen.

1FHE106
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#38 , 02 nov 2023 14:55

Vervolg op voorgaande:
ANPR camera' s hebben hun werk gedaan, gevolg auto werd door politie in beslag genomen en vader zal vermoedelijk in december voor de politierechter moeten verschijnen.
Behandelend arts die in eerste instantie een verbod had gegeven voor besturen van een voertuig gedurende onbepaalde tijd heeft mijn vader doorverwezen naar het VIAS voor evaluatie.
Vader heeft in oktober een rijtest moeten doen (een rit van +/- 3 km).
Beslissing van het VIAS, vader moet rijles gaan volgen (minimum 10 uur)
Het gaat hier over een persoon van bijna 91jaar, weduwnaar, alleenwonend, dialysepatiënt, minder mobiel en heeft problemen met draaiduizeligheid.
Ik heb hem aangeraden te wachten met rijles tot na de uitspraak van de politierechter.
Toch merkwaardig dat een persoon met hiervoor vermelde problemen nog rijlessen moet gaan volgen.

Franciscus
Berichten: 38616

#39 , 02 nov 2023 18:14

En nu kan politierechtbank ook nog een straf en of maatregelen opleggen.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#40 , 03 nov 2023 11:39

Ik heb de grootste bedenkingen bij VIAS ... als 82% van wie dan al bij VIAS belandt, toch nog "rijgeschikt" verklaard wordt (2021)

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#41 , 10 nov 2023 10:35

Ik heb de grootste bedenkingen bij VIAS ... als 82% van wie dan al bij VIAS belandt, toch nog "rijgeschikt" verklaard wordt (2021)
Ik vind dat nu persoonlijk zo gek niet? Iemand kan toch na een behandeling weer genezen?

Terug naar “Andere”