Geen erfgenamen moto weg uit garage

MvrBuy
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Geen erfgenamen moto weg uit garage

#1 , 07 mar 2023 23:05

Kort schetsen. Ik was gehuwd met geregistreerd huwelijkscontract scheiding van goederen + art 9 verzaking erfelijk rechten.
Toen we gehuwd zijn is mijn partner in mijn huis komen wonen, met alleen een paar persoonlijke spullen en kleding, en een oude vintage moto die in de garage van mijn huis geparkeerd werd om aan te sleutelen.

Mijn huwelijkspartner is overleden in 2016. Hij bleekschulden gemaakt te hebben zowel privé als met zijn vennootschap en daarom heeft iedereen tot in de 4e graad heeft de erfenis verworpen, dus geen erfgenamen. Door mijn huwelijkscontract ben ik ben ook geen erfgenaam (dit is vandaag nog bevestigd door de notaris).

Maar na 8 jaar na het overlijden staat deze moto hier nog steeds. Zijn failliet verklaarde vennootschap is geregeld door een curator, de moto stond op zijn persoonlijke naam. Maar er heeft zich nooit een curator gemeld om persoonlijk spullen te regelen misschien vooral omdat er niks waardevols was waar men geld kon van maken.

Ik heb plannen mijn huis te verkopen, dus deze oude moto zou ik weg willen uit de garage. Inschrijvingsbewijs ligt er ook bij.

De notaris kon mij geen advies geven. Dus probeer ik het hier. Mag ik deze moto verkopen? Weggeven? Laten ophalen door een schroothandel en laten vernietigen? Ik denk niet dat de moto nog veel waarde heeft. Graag advies aub

eylis
Berichten: 8840

#2 , 08 mar 2023 09:30

U zou daar nog versteld van staan hoeveel een vintage moto waard kan zijn. Gezien het feit dat deze moto niet verkeersklaar is, dus wrschnlk geen geldig inschrijvingsbewijs, verzekerin ed. heeft, staat hij al 8 jaar ongebruikt in uw garage, zonder dat een curator die is komen opeisen. Wellicht heeft men uw inboedel ook niet komen inspecteren bij uw echtgenoots overlijden. Ik zou deze laten ophalen door een liefhebber.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 08 mar 2023 09:33

Zeker niet verkopen, u bent immers geen eigenaar.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 mar 2023 14:30

Zeker niet verkopen, u bent immers geen eigenaar.
En aangezien die motorfiets deel is van de nalatenschap, kan u door verkoop alsnog de erfenis impliciet "aanvaarden" ... voorzichtig mee zijn.

Weet je bij wie hij persoonlijk schulden had ?
Dan kan die persoon / instelling hun moto komen ophalen ...

MvrBuy
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2023 14:53

Nee ik ben geen erfgenaam en ook geen eigenaar van de moto, ik wil deze gewoon weg uit mijn garage, en zoek een legale gerechte manier. Wat gebeurt er als men bijvoorbeeld in een gehuurde garage, waarvan de huurder spoorloos is of overleden, een oude auto/moto vindt. Of wat doet met een auto/moto die op een oprit staat van een gehuurde woning als iemand overlijdt en de familie de erfenis weigert?
De privéschulden waren aan verschillende instanties niet aan privé personen, waar de documenten 'verwerping van erfenis' naartoe werd gestuurd en dit werd op die manier geregeld.

iota
Berichten: 830

#6 , 08 mar 2023 15:28

Er is geen gevaar dat TS door één of andere actie de erfenis "impliciet" zou aanvaarden, aangezien hij/zij hoe dan ook geen erfgenaam is.

iota
Berichten: 830

#7 , 08 mar 2023 15:40

Ik vraag me af of u niet gewoon de eigenaar bent, aangezien die moto al jaren in uw garage staat en niemand hem heeft opgeëist.

MvrBuy
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 mar 2023 16:13

De notaris zei dat ik geen eigenaar ben, maar eerder 'bewaarder'... Wat is de afkorting 'TS' aub?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 08 mar 2023 16:28

De notaris zei dat ik geen eigenaar ben, maar eerder 'bewaarder'... Wat is de afkorting 'TS' aub?
TS = Topic Starter, dus de persoon die het onderwerp begonnen is.

iota
Berichten: 830

#10 , 08 mar 2023 16:51

Dan bent u een onvrijwillige bewaarder. Men kan iemand moeilijk verplichten iets te bewaren, toch?
De gemeente signaleren dat er een onbeheerde moto op uw stoep staat? Dan moeten zij die in bewaring nemen en de 'eigenaar' opsporen.

iota
Berichten: 830

#11 , 08 mar 2023 17:05

Laten ophalen door een schroothandel of iemand anders lijkt me ook een optie. Weg is weg.

iota
Berichten: 830

#12 , 08 mar 2023 17:26

Gezien uw huwelijkscontract hebben schuldeisers hoe dan ook niets bij u te zoeken.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 08 mar 2023 17:43


De gemeente signaleren dat er een onbeheerde moto op uw stoep staat? Dan moeten zij die in bewaring nemen en de 'eigenaar' opsporen.
Heb dat ooit gedaan met een oude auto zonder nummerplaat. Kocht ooit een studio met garage en in die garage stond een oude deels gedomineerd en zonder nummerplaat. Na veel gesukkel, want er was een stevige helling tussen garage en straat , die wagen dan toch op straat gekregen en dan wijkagent gebeld, om te zeggen dat er een wagen zonder nummerplaat op de straat stond.
Twee dagen later was de wagen weg. Weet niet wie hem opgehaald heeft.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 08 mar 2023 22:58

Gezien uw huwelijkscontract hebben schuldeisers hoe dan ook niets bij u te zoeken.
Normaal niet, want dat hebben ze vooraf (bewust) uitgesloten.
Maar ben je er absoluut zeker van dat dat zo blijft als de Vraagsteller "iets" (hier de moto) uit de erfenis aanvaardt / toe-eigent :?:

De notaris zei dat ik geen eigenaar ben, maar eerder 'bewaarder'.
Ja, u bewaart een goed uit de nalatenschap ten behoeve van wie het ooit opeist ... een verdere erfgenaam, een schuldeiser.
Zo lang u enkel "bewaart" is er in ieder geval ook geen enkel mogelijk probleem.

iota
Berichten: 830

#15 , 09 mar 2023 08:55

1. Er is geen sprake van toe-eigening of aanvaarding. Iemand heeft 8 j geleden iets bij TS achtergelaten en dat staat er nog altijd. Niemand is verplicht iets ten eeuwigen dage, ongevraagd dan nog, te bewaren.
2. Wie zou dat komen opeisen? Erfgenamen zijn er niet en de schuldeisers zijn schuldeisers van de vennootschap van de overledene. In het onwaarschijnlijke geval dat er ooit iemand zou opdagen, kan TS voor 8 j stallingskosten aanrekenen. Wat de waarde van de moto dan wss ruimschoots overtreft.
3. Wie zou er bij TS aankloppen, gezien het huwelijkscontract?

Terug naar “Andere”